عکس رهبر جدید
۲۸ تیر ۱۳۹۰ ۱۹:۲۶
آموزشی برای زندگی بهتر
در شماره‌ی جدید «رشد آموزش فیزیک»

فصل‌نامه‌ی رشد آموزش فیزیک سرمقاله‌ی این شماره‌ی خود را به موضوعی تحت عنوان: «آموزشی برای زندگی بهتر» اختصاص داده است.
در ابتدای سرمقاله‌ی این شماره‌ی رشد آموزش فیزیک که توسط سردبیر آن به رشته‌ی تحریر درآمده، می‌خوانیم:
«معمولاً در تدوین برنامه‌های درسی اهداف مختلفی ذکر می‌شود که تحقق بسیاری از آن‌ها در مدت تحصیل در دبیرستان امکان‌پذیر نیست. اما، معمولاً مهم‌ترین هدف که تربیت دانش‌آموزان برای زندگی به عنوان شهروندی متعهد در جامعه که بتواند نیازهای خود در برخورد با شرایط مختلف زندگی مدنی و تعامل با دیگر شهروندان است یا کاملاً نادیده گرفته می‌شود و یا به آن توجه کافی نمی‌شود.
امروزه، تقریباً کم‌وبیش می‌دانیم که فیزیک نقش بسیار مهمی در پیشرفت تمدن بشر داشته است. اغلب امکانات مختلفی که در دسترسی ما قرار دارد و زندگی‌مان را دگرگون ساخته محصول تلاش کسانی است که با علاقه‌مندی در این زمینه به پژوهش پرداخته و محصول کار خود را در خدمت جامعه‌ی بشری قرار داده‌اند. البته، ذکر این نکته هم ضروری است که به‌کارگیری این دستاوردها اگر با تعهد اخلاقی همراه نباشد، به ضد خود تبدیل می‌شود و به جای رفاه و سعادت بشر موجب نابودی و ویرانگری می‌شود.»
در بخش پایانی این سرمقاله آمده است:
«یکی از مسئله‌های مورد توجه در جهان امروز مسئله محیط‌زیست و مشکلات گسترده‌ای است که رشد جمعیت و صنعتی‌شدن جوامع مختلف به‌وجود آورده است. مسائل زیست‌محیطی تداوم زندگی بشر روی کره‌ی زمین را تهدید می‌کنند. با این همه، نظام آموزشی ما به این موضوع مهم و حیاتی، که کشورمان به‌طور گسترده‌ با آن درگیر است، توجه چندانی ندارد. باید به شاگردان در مقاطع مختلف بیاموزیم که محیط زندگی با ودیعه‌ی گرانبهایی است که خداوندمان در اختیارمان قرار داده و برای تداوم زندگی سعادتمندانه و توأم با رفاه باید آن را حفظ کنیم. حال، بررسی کتاب‌های درسی در مقاطع مختلف نشان می‌دهد که به این مسئله‌ی مهم توجه چندانی نشده است.
بنابراین، تعطیلات در پیش‌رو فرصتی است تا درباره‌ی مطالب درسی و چگونگی ارائه‌ی مطلوب آن‌ها بیندیشیم و برنامه‌ی آموزشی خود را طوری برنامه‌ریزی کنیم که علاوه بر جذاب‌بودن برای شاگردان، این امکان را در اختیارشان بگذارد که از آنچه یاد می‌گیرند در جهت زندگی بهتر خود و دیگر شهروندان استفاده کنند.»
همه‌ی بخش‌های این سرمقاله را می‌توانید در شماره‌ی جدید فصل‌نامه‌ی رشد آموزش فیزیک، شماره‌ی 95، تابستان 1390 بخوانید.

تعداد بازدید : ۱,۷۶۳
کد خبر : ۳۷۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید