عکس رهبر جدید
محتوای تربیتی استاندارد مؤسسات دانش‌بنیان با اتصال به رمزینه‌های پاسخ سریع، در کتاب‌های درسی مورد استفاده قرار خواهند گرفت
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی: از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم و محتوای فاخر تربیتی استاندارد این شرکت‌ها را با اتصال به رمزینه‌های پاسخ سریع، در کتاب‌های درسی مورد استفاده قرار خواهیم داد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، سومین نشست کمیته تشکل‌های دانش‌بنیان جشنواره تولید محتوای الکترونیکی، روز دوشنبه 1400/4/21، با حضور مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در مدرسه دارالفنون برگزار شد. در این نشست مدیران تشکل‌های دانش‌بنیان ضمن مطرح کردن نظرات و پیشنهادهای خود، از ظرفیت و آمادگی لازم برای تولید محتوایی فاخر، برای اتصال به رمزینه‌های پاسخ سریع مندرج در کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده خبر دادند و مدیران دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و همچنین نماینده دفاتر تألیف به این سؤالات و دغدغه‌ها پاسخ دادند.

در ابتدای این نشست، محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ضمن تشکر از استقبال شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان از این نشست، اظهار داشت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت خواهد کرد تا تولیدات خود را برای استفاده دانش‌آموزان آماده و منتشر نمایند. در این راستا زیرساخت‌ لازم برای استفاده از ظرفیت و تولیدات این شرکت‌ها فراهم شده است و آن‌ها می‌‌توانند با مراجعه با شبکه ملی رشد محتوای تولیدی خود را برای این دفتر ارسال کنند.
 
در ادامه این نشست دکتر کیومرث جهانگردی، دبیر کمیته تشکل‌های دانش‌بینان جشنواره بیان کرد: در همکاری با مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردیم فعال‌ترین و برجسته‌ترین تشکل‌های فعال در حوزه تعلیم و تربیت را شناسایی و عضو این کمیته کنیم. در این نشست از دبیران کمیته‌های مختلف جشنواره تولید محتوا و همچنین نماینده دفاتر تألیف دعوت کرده‌ایم تا مؤسسات و تشکل‌های دانش‌بنیان سؤالات و دغدغه‌های خود را برای همکاری با سازمان پژوهش با ایشان در میان بگذارند.

 سومین نشست کمیته تشکل‌های دانش‌بنیان جشنواره تولید محتوای الکترونیکی


در این جلسه همچنین مهندس محمدرضا شکرریز، دبیر دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد نیز به تشریح چگونگی برگزاری این دوره از جشنواره و نحوه همکاری شرکت‌ها با سازمان پژوهش پرداخت.

سپس دکتر سید صالحی، رییس گروه ریاضی دفتر تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری، با بیان این نکته که کتاب‌های درسی فعالیت‌محور هستند و مطالب و مفاهیم کتاب‌های درسی به‌شیوه انتقالی تنظم نشده است، گفت: محتوای الکترونیکی تولیدی، برای اتصال به رمزینه‌های پاسخ سریع باید به‌گونه‌ای تنظیم شود تا فعالیت‌هایی را که لازم است دانش‌آموزان خود آن‌ها را انجام بدهند، خنثی نکند. بنابراین هرگونه محتوایی که حتی با روش‌تدریسی عالی هم آماده شود ولی به‌جای به‌کارگیری دانش‌آموزان، پاسخ و راه‌حل این فعالیت‌ها را در اختیارش قرار بدهد، به‌دلیل اینکه اهداف مترتب بر کتاب‌های درسی را خنثی خواهد کرد، کنار گذاشته خواهد شد.

وی ضمن استقبال از تمایل مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان به همکاری در تولید محتوا، از آنان خواست با هدف تعمیق بخشیدن به اهداف و مفاهیم کتاب‌های درسی کار خود را دنبال کنند و درصورت نیاز نماینده‌ای را برای ارتباط با گروه‌های درسی تعیین کنند تا امکان تولید محتوای اثربخش فراهم گردد.

دکتر پرویز قراگوزلو، سرپرست گروه کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی غیرمکتوب، با اشاره به اینکه هرگونه معرفی وسایل، رسانه‌ها و محتوای آموزشی در سطح کشور نیاز به‌ اخذ اعتبارنامه و نشان استاندارد الکترونیکی منابع آموزشی و تربیتی دارد، از مؤسسات خواست با مراجعه با سامانه standard.roshd.ir نسبت به ثبت درخواست خود جهت بررسی و صدور نشان استاندارد اقدام نمایند.

در پایان این نشست مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، با جمع‌بندی مباحث مطرح شده گفت: یکی از شیوه‌هایی که برای تأمین محتوای رمزینه‌های پاسخ سریع در سازمان پژوهش درنظر گرفته شده است، تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه آموزش و پرورش است و چنانچه محتوایی مناسب که معیارها و شاخص‌های مورد نظر سازمان را رعایت کرده باشد، ارایه شود آمادگی داریم نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنیم.

محمدی از مؤسسات خواست محتوایی تولیدی خود را برای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ارسال کنند تا در موعد مقرر بررسی و درصورت تأیید هم در چرخه جشنواره و دریافت جوایز آن قرار ‌گیرند و هم برای اتصال به رمزینه‌های پاسخ سریع به دفاتر تألیف معرفی شوند. از سوی دیگر، چنانچه نشان استاندارد الکترونیکی منابع آموزشی و تربیتی نیز به آن‌ها اهدا شود، در شبکه ملی رشد و همچنین مجلات آموزشی و تربیتی رشد نیز که از شمارگان منحصربه‌فردی در سطح کشور برخوردارند، معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به این موضوع که مسیولیت اعتباربخشی به منابع آموشی مکتوب و  غیرمکتوب در سطح کشور بر عهده دفتر انتشارات و فناوری آموزشی است گفت: پس از تصویب شیوه‌نامه اجرایی سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی، تبلیغ و معرفی هرگونه منبع آموزشی و تربیتی فاقد نشان استاندارد منابع آموزشی و تربیتی در همه رسانه‌های رسمی ممنوع می‌باشد.

 

سومین نشست کمیته تشکل‌های دانش‌بنیان جشنواره تولید محتوای الکترونیکی
سومین نشست کمیته تشکل‌های دانش‌بنیان جشنواره تولید محتوای الکترونیکی

 

سومین نشست کمیته تشکل‌های دانش‌بنیان جشنواره تولید محتوای الکترونیکی
سومین نشست کمیته تشکل‌های دانش‌بنیان جشنواره تولید محتوای الکترونیکی

 

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۷۲۶
کد خبر : ۳,۷۰۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید