عکس رهبر جدید
همکاری با معاونت‌ آموزشی ابتدایی وجه تمایز دهمین دوره جشنواره تولید محتوای رشد با سایر دوره‌‌های جشنواره است
رئیس گروه‌های ابتدایی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: همکاری دهمین دوره جشنواره تولید محتوای رشد با معاونت‌های آموزشی ابتدایی و متوسطه یکی از ویژگی‌های برجسته این دوره از جشنواره است.

رئیس گروه‌های ابتدایی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از انتظارات این معاونت درخصوص آثار ارسال شده به دهمین جشنواره تولید محتوای رشد خبر داد.

دکتر اسماعیلی با اشاره به برگزاری دهمین دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی، تفاوت عمده این دوره از جشنواره را با دوره‌های قبلی، برنامه‌ریزی هدفمند آن دانست و گفت: خیلی خوب است که معاونت‌های آموزشی در این جشنواره مستقیم در کار وارد شده‌اند و همکاری مستقیم دارند. همکاری با دوره‌های آموزشی و معاونت‌های آموزشی ابتدایی و متوسطه یکی از ویژگی‌های برجسته این جشنواره است.

اسماعیلی اعلام کرد: انتظار ما از دوستان این است که با توجه به اینکه پایان اردیبهشت کار آموزشی معلمان تمام شده است، شیوه‌نامه و دستورالعمل جشنواره به نحو مقتضی به اطلاع معلمان و سایر علاقه‌مندان رسانده شود. باید اطلاع رسانی خوبی انجام شود تا آثاری که ارسال می‌شوند به گونه‌ای باشد که بشود به عنوان یک آموزش رسمی در کتاب‌های درسی قرار بگیرند.

رئیس گروه‌های ابتدایی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص رویکردهای آموزش ابتدایی گفت:  در راهکار 16 و 17 سند تحول صراحتاً به استفاده از ظرفیت‌های محیط‌های متنوع یادگیری اشاره شده است. این دوره از جشنواره در دوره ابتدایی بیشتر به کار ما می‌آید چون دوران کودکی اقتضائات خودش را دارد. یکی از رویکردهای ما در این معاونت استفاده از ظرفیت‌های دوران کودکی است. دوره ابتدایی سرشار از مدل‌های آموزشی است که می‌تواند برای دانش‌آموزان جذاب باشد. استفاده از فیلم‌ها، موشن‌ها و کارهای گرافیکی می‌تواند هم برای دانش‌آموزان جذاب باشد و هم برای معلمان. این رویکرد یادگیری دانش‌آموزان را تا 80 درصد افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از رویکردهای اصلی معاونت ابتدایی هم همین موضوع است، تأکید ما بر استفاده از بستر بازی در ادبیات و هنر و استفاده از تولید محتوای چندرسانه‌ای است تا دانش‌آموزان آموزش بهتری داشته باشند.

دکتر اسماعیلی از جمله فعالیت‌های معاونت آموزش ابتدایی را در دوران همه گیری کرونا چنین عنوان کرد: در دوران کرونا همکاران من در آموزش ابتدایی توانستند در موضوع تولید محتوا با مشارکت همه استان‌ها بالغ بر 2800 فیلم آموزشی را  که محتوای تمام کتب درسی هست را آماده کرده‌ که در شبکه شاد بارگذاری کنند. سال گذشته با فراخوانی که دادیم حدود 1000 نفر از معلمان شناسایی و آموزش‌های لازم که برای تولید محتوا مورد نیازشان بود را شروع کردند و الان هم حدود 300 نفر از آن‌ها دارند تولید محتوای حرفه‌ای انجام می‌دهند. انشاالله این تولیدات هم در کتاب‌های درسی استفاده خواهند شد.
 
وی در ادامه به معرفی گروه‌های آموزشی و کارکردهای آن‌ها پرداخت و با اشاره به اینکه گروه‌های آموزشی قلب آموزش هستند گفت: گروه‌های آموزشی تسهیل‌گر کار معلمان هستند و یکی از مأموریت‌هاشان این است که شرایطی را فراهم کنند که معلمان کار تدریس را راحت‌تر انجام بدهند. معلمان گروه‌های آموزشی را به عنوان راهنما قبول دارند . این گروه‌ها در شرایط کرونا توانستند آموزش‌های خوبی برای معلمان داشته باشند. یکی دیگر از اهداف گروه‌های آموزشی تطبیق اهداف قصد شده‌ای که ما به عنوان برنامه درسی داریم. آن‌ها باید آنچه انجام می‌شود را با اهداف برنامه درسی مطابقت بدهندو ما تأکید داریم در دهمین دوره جشنواره تولید محتوا از این ظرفیت استفاده شود.

اسماعیلی پایان سخنانش گفت: انتظار ما این است که نکات تبیینی این جلسه به اطلاع معلمان برسد تا این جشنواره هدفمند برگزار شود.

  * * *

در ادامه این گفت‌وگو خانم دکتر مرتضوی نیز با ارائه گزارش از جشنواره‌ای که در سال قبل توسط معاونت آموزش ابتدایی برگزار شد گفت: در این جشنواره قطب‌های کشوری همکاری بسیار صمیمانه‌ای داشتند و این موضوع می‌تواند مقدمه‌ای برای جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد و کمک کننده باشد.

مرتضوی در خصوص آثار دریافت شده در جشنواره تولید محتوای برگزار شده توسط معاونت آموزش ابتدایی گفت: در این جشنواره حدود 3000 اثر دریافت شد و در مرحله داوری اول مشخص شد که حدود 300 اثر تطبیق لازم را با محتواهای درسی نداشتند و امکان پذیرش آن‌ها میسر نبود. بعد از آن 1869 اثر برای داوری در مرحله دوم به قطب‌های کشوری ارسال شد.

وی افزود: با اینکه در طی این جشنواره زمان زیادی صرف پاسخگویی‌های مجازی با معلمان شد اما این موضوع باعث شد سطح آگاهی ما نسبت به میزان توانمندی معلمان بالاتر برود و به ما برای برنامه‌ریزی‌های آینده کمک کند.

مرتضوی با اشاره به آمار تولیدات واصل شده به معاونت آموزش ابتدایی گفت: بیشترین آمار با 23 درصد مشارکت مربوط پایه اول ابتدایی بود و پس از آن پایه‌های دوم و ششم با 18 درصد و پایه سوم، چهارم و پنجم با درصدهای مختلف در رتبه‌های بعدی بودند. در پایه اول، دانش‌آموزان نیاز بیشتری به محتواهای چندرسانه‌ای دارند. در پایه ششم نیز بر حسب نوع تنوعی که در آموزش‌ها وجود دارد و همچنین روی آوردن دانش‌آموزان در این مقطع به فضای مجازی باعث شده که این دو پایه همیشه مخاطب اصلی ما باشند.

مرتضوی در این گفت‌وگو نکاتی به همکاران استان‌ها پیشنهاد داد: از همکاران عزیزمان در استان‌ها می‌خواهیم هرچه زودتر تیم‌های داوری را مشخص کرده و طی جلساتی استانداردهایی را که از ‌سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای داوران ابلاغ شده است را برای آن‌ها تبیین کنند.

این موضوع خیلی مهمی است. ما در تجربه خودمان، وقتی آثاری که عدم پذیرش شدند را بازبینی کردیم متوجه شدیم که داورهای ما بعضاً توجیه کامل نبوده‌اند که از ظرفیت هرکدام از این آثار به چه نحوی می‌توان استفاده کرد.

بخشی از کار این است که این تولیدات به صورتQR Code در کتاب‌های درسی قرار بگیرند. اما بخش دیگر این است که ما می‌توانیم نیروهای انسانی مناسب را شناسایی و روی این عزیزان برنامه‌ریزی کنیم.

ما فایل اکسل مشخصات کامل شرکت‌کنندگان در جشنواره معاونت آموزش ابتدایی را به همکاران سازمان پژوهش تحویل داده‌ایم. در زمان داوری آثار، بسته به نوع دسترسی داوران به این فایل، امکان این وجود دارد که اگر تولیداتی قبلاً داوری شده‌اند، دوباره داوری نشوند و این در ذخیره زمان داوران بسیار مهم است.

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۵۳۰
کد خبر : ۳,۶۸۳
حسن حاجی علر بیکی
۱۴۰۰/۱۰/۲۸
0
0
0

سلام خدا قوت نتایج جشنواره دهم چه زمانی و چگونه اعلام می شود متشکرم


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید