عکس رهبر جدید
ابعاد مختلف پنجاه و یکمین جشنواره بین المللی فیلم رشد بررسی شد
جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی فیلم رشد با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش، مدیران و معاونین سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه، محمد ابراهیم محمدی، مدیر کل انتشارات و فناوری آموزشی به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره رشد، پرداخت و گفت: سوال اصلی در آغاز جشنواره امسال این است که آیا این رویداد، باید بتواند صنعت فیلم آموزشی و تربیتی را کلید بزند یا صرفا یک نوع جشنواره داری است؟ نگاه ما این است که جشنواره به دنبال تقویت صنعت فیلم آموزشی است، لذا باید در این راستا تعریف خاصی داشته باشیم تا هدفمند و مفید باشیم. اگر تاکید ما بر این است که جشنواره رشد، باید در خدمت کتاب درسی باشد، باید به این شکل نیز، آن را تعریف کنیم و به عنوان پشتیبان برای این بخش دیده شود تا اندکی انحراف در این هدف ایجاد نشود؛ بر همین مبنا نیز باید در بحث اعتبار و مشارکت بتوانیم یک تصمیم گیری کلی داشته باشیم.
او افزود: رشد، تنها جشنواره بین‌المللی قدیمی ایران است و ما باید این اعتبار و حیثیت را ارتقاء دهیم تا خدایی ناکرده باعث تقلیل سطح کیفی آن نشویم.

 

انتظار بلوغ از جشنواره پنجاه و یکم فیلم رشد

دکتر حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نیز در ادامه این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات انجام شده، در دوره‌های قبل، گفت: جشنواره فیلم رشد، وارد 51 سالگی خود می‌شود بنابراین ما از آن انتظار بلوغ، داریم. 
او افزود: همانگونه که در انسان‌، سن پایین نوجوانی و بی تجربگی، باعث اشتباهات و کم کاری می‌شود، در بزرگسالی و سن 50 سالگی، رفتارهای اشتباه، توجیهی ندارد و انتظار می‌رود که اشتباهات فرد، به حداقل برسد؛ این قاعده به نظر من درباره رویدادها نیز می‌تواند صادق باشد زیرا رویدادها نیز تحت مدیریت انسان‌ها هستند بنابراین افراد باید از تجارب پیشین درس بگیرند و اگر اشتباهات و خلاء وجود دارد، در تجدید رویداد اصلاح کنند و این مطالبه عقلانی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: جشنواره پنجاه ساله، با جشنواره پنج ساله، از جهات مختلفی چون: محتوا، روش، مدیریت، نحوه بهره برداری از فیلم های موجود و ...تفاوت دارد بنابراین اگر بخواهیم یک جشنواره متمایز در این دوره برگزار کنیم، باید با سیاستگذاری‌های متمایز، کار را پیش ببریم. 

 

شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم رشد و توان ایجاد یک رنسانس

ملکی ادامه داد: در این مسیر،  شورای سیاستگذاری می‌تواند با تعیین هنجارهای نوین، قواعد نو، ابتکاری و ابداعی یک رنسانس در عمل این جشنواره، ایجاد کند. زیرا معنای لغوی رنسانس به معنای نوزایی است و سوال اصلی این است که آیا ما می‌توانیم به نوزایی جشنواره رشد بیندیشیم. 
او بر لزوم نگاه نو به این دوره از جشنواره فیلم رشد، تاکید کرد و گفت: به چند دلیل برای ما تکلیف است که به این امر فکر کنیم و جشنواره فیلم رشد را با یک حیات دیگری، آغاز کنیم. یکی از دلایل همان عمر جشنواره است زیرا از این رویداد 50 ساله، انتظار عقلانیت و پختگی می‌رود. انتظار ما این است که جشنواره در راستای اهداف تعلیم و تربیتی سازمان پژوهش حرکت کند اما موازی این سازمان نباشد و با آن پیوند داشته باشد. متاسفانه این جشنواره در ساختار سازمان پژوهش جایگاه تعریف شده‌ای ندارد و بیشتر به دنبال رقابت با سایر جشنواره‌ها نظیر فجر است. این در حالی است که رقیب ما، نظام تعلیم و تربیت راکد و عقب مانده است و ما باید با این عرصه رقابت کنیم و نه با جشنواره ای مانند فیلم فجر.
معاون وزیر آموزش و پروش، بیان کرد: در این عرصه فیلم آموزشی محور کار ماست بنابراین جشنواره فیلم رشد باید در این عرصه مرجعیت داشته باشد. یعنی در هر نقطه دیگر برای تولید فیلم آموزشی، به این جشنواره به عنوان یک مرجع علمی و هنری نگاه کنند. پس عمر این جشنواره به ما این نکته را که باید عاقلانه رفتار کنیم، یادآوری می‌کند. 

 

تأکید بر برگزاری جشنواره در آذرماه

ملکی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در زمان همیشگی را یک امر مهم خواند و گفت: من بر تاریخ برگزاری این رویداد در آذر ماه تاکید دارم و معتقدم که باید این سنت که طی سالیان سال بوده، حفظ شود. در واقع تغییر زمان نهادینه، باعث از بین رفتن نگرش مردم و مخاطبان می‌شود لذا برگزاری این رویداد در آذر ماه یک ضرورت جدی است.
او ادامه داد: در این دوران، یک سری ضرورت‌های اجتماعی و نوپدید، به وجود آمده که قطعا 50 سال پیش وجود نداشت. به عنوان مثال مساله مقاومت و بیداری در ملت‌های مسلمان، نگاه نویی است که ما باید به عنوان یک موضوع، در این رویداد به آن بپردازیم و آن را بر سر سفره جشنواره بیاوریم.

 

لزوم بررسی آسیب شناسی جشنواره سنوات قبل

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: ما باید جشنواره‌ای جوان داشته باشیم؛ این بدان معناست که با گذر بیش از 50 سال از عمر جشنواره، با دمیدن روح تازه، این رویداد، هنوز با طراوت و جوان است. من در این عرصه انتظار دارم که جشنواره پیش روی ما، با یک فضا و رویداد نوین، که مبتنی بر ضرورت های اجتماعی، علمی و فرهنگی و نگاه بومی است، طراحی و دنبال شود.
در ادامه دکتر علی محبی، معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر لزوم توجه به زمان پیش رو، تاکید کرد و گفت: پس از پایان جشنواره گذشته، ما مسیری را، در راستای جلوگیری از غافلگیری برای دوره‌های بعدی ترسیم کردیم که یکی از آنها آسیب شناسی 50 سال گذشته جشنواره بود.
او افزود: در این راستا لازم است که خروجی کار آسیب شناسی دوره‌های گذشته، به دست شورا برسد تا بتوانیم با نگاهی به آینده، سیاست‌های متناسب با مباحثی که مطرح شد، را داشته باشیم.
در ادامه این جلسه، مدیران و معاونین به طرح پیشنهادات و انتقادات در راستای برگزاری دوره بعد جشنواره فیلم رشد پرداختند.
دکتر ملکی در پایان این جلسه به جمع بندی مباحث مطرح شده گفت: لازم است که چند نفری از اساتید و افراد اهل نظر خارج از سازمان نیز در شورای سیاستگذاری نیز حضور داشته باشند تا بتوانیم از نظرات آنان نیز بهره مند شویم. 
او افزود: اهداف این جشنواره دو وجهی است که بخشی از آن متمرکز بر تولید شده است به همین خاطر، ما سعی داریم که توسط این جشنواره به مجموعه آثار آموزشی به عنوان رسانه دست پیدا کنیم. سعی ما این است که آثاری گزینش و داوری شوند که به این هدف بیندیشد اما هدف دیگر ما فرایندی است. هدف فرایندی به این معناست که ما بتوانیم از طریق این جشنواره شرایطی برای نوآوری و خلاقیت فراهم کنیم. در واقع، همین که ما بتوانینم، زمینه‌ای، برای معلمان هنرمند، فراهم کنیم تا قابلیت‌های خود را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنند، امر مهمی است. در این راستا کمیته برنامه ریزی جشنواره تشکیل شده که این یک اتفاق خوب است زیرا شورای سیاستگذاری باید درباره آورده‌های این کمیته به بحث و بررسی بپردازد. 

 

محوریت فیلم آموزشی، یکی از سیاست‌های اصلی جشنواره

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های اصلی این جشنواره، محوریت فیلم آموزشی است و ما اساسا مایل به رقابت با جشنواره‌های فیلم کشور نیستیم زیرا جنس کار ما آموزشی است. در این عرصه نیز، ظاهرا ما در کشور تنها و منحصر به فرد هستیم لذا باید بسیار دقت کنیم، تا این اسوه بودن، حفظ شود. مسئله دوم توجه به ابعاد تخصصی جشنواره است به همین خاطر نباید افراد غیر متخصص به هیچ عنوان وارد این عرصه شوند. در این راستا ما باید کارگردان‌های خوب را شناسایی و ترغیب کنیم تا به عنوان مشاور در کنار ما حضور داشته باشند تا بتوانیم بعد تخصصی جشنواره را تقویت کنیم. 
ملکی ادامه داد: باید انتظارات مسیر تحولی برنامه‌های درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری را در سازماندهی این جشنواره مبنا قرار دهیم زیرا ما به سوی تولید بسته‌ها حرکت می‌کنیم. باید این سوال مطرح شود که جشنواره چگونه باید مدیریت شود که حاصل آن به بسته‌های تربیت و یادگیری کمک کند و این عرصه تقویت شود. نکته دیگر این است که باید ساختار جشنواره را با توجه به فعالیت‌های اصلی سازمان تنظیم کنیم. 

 

ضرورت فراهم آوردن فضایی جهت حضور افراد نوآور و خلاق

او خاطر نشان کرد: ما باید به نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها، بهای بیشتری بدهیم بنابراین باید به این مسئله بپردازیم که چگونه می‌توانیم، فضایی فراهم کنیم که افراد نوآور و خلاق بیشتر حضور داشته باشند. در این مسیر نیز باید، از تجارب جهانی در این جشنواره باید استفاده شود البته این بدان معنا نیست که ما الگوهای عمل را از آنها می‌گیریم زیرا این بخش کاملا بومی است اما می‌توانیم از تجربه های آنان استفاده کنیم. 
معاون وزیر آموزش و پرورش بر شناسایی معلمان هنرمند تاکید کرد وگفت: معلمان هنرمند، باید شناسایی، و سپس ترغیب و تشویق شوند. باید در این عرصه برنامه تبلیغی جامع و کاملی را پیش بینی کنیم. من معتقدم که بیشتر از گذشته باید بر روی تبلیغات، انرژی و زمان بگذاریم زیرا کار عالی و خوب اگر تبلیغ نشود، مظلوم واقع می‌شود و بالعکس گاهی کار نامطلوب در ذائقه مردم خوشایند شناخته می‌شود.
ملکی ادامه داد: باید به ابعاد تربیتی و هنری جشنواره توجه بیشتری شود لذا باید هنرمندان سالم و دلسوز را نیز برای حمایت و مشورت دادن به این جشنواره شناسایی کنیم. در این مسیر جوایز برنامه عملیاتی و زمانبندی بسیار مهم است زیرا عدم توجه به آن باعث شکست می‌شود.

 


منبع: سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۴۱۴
کد خبر : ۳,۶۷۰
F.sh
۱۴۰۰/۰۵/۰۳
0
0
1

سلام ووقت بخیر-ببخشید شیوه نامه شرکت در جشنواره فیلم رشد امسال کی منتشر میشه و مهلت ارسال آثار تا کی هست؟


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید