عکس رهبر جدید
استاندارد سازی کتاب‌های آموزشی در دستور کار دفتر انتشارات است
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از تمرکز بیشتر این دفتر بر تولید کتاب‌های الکترونیکی در سال آینده خبر داد.

 

محمدابراهیم محمدی در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهارداشت: یکی از اقدامات خوبی که در سازمان پژوهش انجام گرفت و می‌تواند به عنوان یک تحول در نظام تولید محتوا به شمار رود، تولید کتاب‌های الکترونیکی است؛ این اقدام در سال تحصیلی ۱۴۰۰ می‌تواند گامی مهم در آموزش در بستر فضای مجازی  باشد.این اتفاق تغییری شگرف در توجه به نیازها و ذائقه‌های مخاطبان باشد. این اتفاقات هر چند حاصل مطالبه و انتظارات بوده است اما یکی از گام‌ها و تصمیم‌های بزرگ سازمان به شمار می‌رود.


معلمان، عنصری مهم در عرصه تولید محتوای مجلات رشد

وی معلمان را عنصر مهمی در عرصه تولید محتوای مجلات دانست و افزود: تلاش این دفتر در حوزه‌های مجلات رشد، بخش سامان‌بخشی، بخش فناوری شبکه ملی رشد، بخش انتشارات مدرسه و بنیاد ICDL این است که وقتی می‌توانند موثر و نافع و کارآمد باشند که با مشارکت معلمان در آمیزد زیرا ما اعتقاد داریم که فرهنگیان به عنوان مصرف کننده و مسئله شناس، که آگاه به امورات کلاس، کتاب و مدرسه هستند، بهتر می‌توانند یک تولید کننده در این عرصه باشند.


او افزود: مشارکت معلم‌ها در تولید محتوای مجلات رشد یا در ارزیابی محتوای کتاب‌های ارسالی به سامان بخشی، و یا در بخش تولید محتوا اعم از الکترونیکی، الگوی تدریس، متن و فیلم می‌تواند به تعمیق و اثر بخشی منجر شود،  بر همین مبنا، ما اصرار به این مشارکت در بخش‌های مختلف داریم.


مجله هنرجو رسالتی متفاوت دارد

محمدی درباره نشریات حوزه متوسطه اول، بیان کرد: مجله هنرجو رسالتی متفاوت دارد و باید در هدایت دانش‌‌آموزان مستعد فنی و حرفه‌ای در متوسطه اول مؤثر باشد. در واقع این مجله باید، هنرآموزان هنرستان‌ها و کاردانش را نسبت به رشته خود ارتقا دهد و به عنوان شناسنامه هویتی این رشته شناخته شود. تلاش شده تا این مجله بتواند در جای خود بی نظیر باشد و هیچ جایگزینی نداشته باشد. بنا بر این است که مجله هنرجو، به مسائل و موضوعات اختصاصی این رشته و دانش آموزان پاسخ دهد و امید، انگیزه و علاقمندی را با ارائه تحلیل‌ها و معرفی الگوها و فرصت‌های شغلی، در این گروه سنی، بیشتر کند. شخصاً به شرط اینکه عوامل مجله با شور و شوق و اشتیاق در عرصه این فعالیت باشند و به ماموریت و رسالت خودشان آگاه باشند به آینده این مجله بیش از مجلات دیگر امیدوار هستم.


مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره مجله رشد، گفت: خوشبختانه بخش مجلات رشد در ایام کرونا با همه معذوریت و مشکلات کوشید، به رشد خودش ادامه دهد و به رغم این که مدارس تعطیل بودند و معلمان و دانش آموزان عزیز در مدرسه حضور نداشتند، با تدبیر و مدیریت خوب همکارانم از شمارگان قابل قبول برخوردار شد که امیدوارم این تجربه باقوت و توان بیشتری در سال آینده ادامه پیدا کند. بر همین مبنا، فکر می‌کنم تلاش‌های همکارانم در این ماه‌های سخت کرونایی ستودنی و تقدیر آمیز است.


محمدی بر لزوم آموزشی بودن، مجلات در این بخش تاکید کرد و افزود: افزون بر این که وظیفه ما در این دفتر ارتقاء کیفیت محصولات است، وضعیت پیش آمده ماه‌های گذشته به ما این پیام را داد که به لحاظ توان، تنوع و سایر مهارت‌ها و امتیازات و برخورداری‌ها باید بتوانیم محصولات قابل قبول‌تری را به مخاطبان ارائه دهیم بنابراین سال آینده مجلات ما علی القاعده باید آموزشی و برخوردار از واقعیت افزوده باشند، تلاش داریم، مجلات از کیفیت و جذابیت بیشتر برخوردار شوند، بنابراین محصولات حوزه سامان بخشی دیگر نمی‌تواند سبک و سیاق سنتی خود را دنبال کنند و باید همه این فعالیت‌ها با ضریب افزایش بیشتر در قالب سامانه و با سرعت و دقت بیشتر صورت پذیرد.


شرایط حساس دوره پسا پنجاه سالگی جشنواره فیلم رشد

او، جشنواره رشد را نیازمند یک شیوه نامه تحولی خواند و در این باره، بیان کرد: دوره پسا پنجاه سالگی جشنواره فیلم رشد دوره حساس، متفاوت و سرشار از مطالبات است، بنابراین نخستین مسئله این است که باید برای این جشنواره راهبرد تهیه کنیم و برای هر سال آن شیوه‌نامه تحولی تدوین شود. در واقع برای این جشنواره، همه حرکت‌های ما باید، معطوف به این باشد که این جشنواره به عنوان خواستگاه صنعت فیلم آموزشی و نیز دروازه تعامل مشارکت و همکاری بخش غیردولتی و نیز نهادهای دولتی با نظام تعلیم و تربیت در بخش تولید محتوا شناخته شود. از این روی ما تلاش می‌کنیم تا در سال آینده همه حرکت‌ها چه داخلی و چه خارجی معطوف به برنامه درسی و حمایت و پشتیبانی از بسته آموزشی و عرصه تعامل و مشارکت باشد و معتقدم که  این تلاش صورت پذیرفته در مسیر پیشرفت است.


مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: بر همین اساس در این دوره از جشنواره رشد، تلاش شد تا آثار قابل قبول و مرتبط با کتاب‌های درسی با اجازه صاحبان آثار در خدمت فرایند یاددهی و یادگیری قرار گیرد که ده سال از این پنجاه سال نیز به پایان رسیده است.


او بر لزوم استفاده از ظرفیت معلمان تاکید کرد و افزود: بر این باوریم که باید از ظرفیت معلمان کشور برای تولید محتوا استفاده شود و اعتقاد داریم توان معلمان ما با شناسایی و آموزش می‌تواند بهترین فرصت و ظرفیت برای تسهیل آموزش و تربیت، تولید محتوای الکترونیکی، فیلم‌های آموزشی و آثار علمی و تحلیلی است. بنابراین می‌توان با این اقدام حرکت بزرگی را سامان داد و بنای آموزش را مستحکم کرد و جریان دانش و تولید را فعال و پر رونق کرد.


باشگاه معلمان فیلمساز

مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره باشگاه معلمان فیلمساز، بیان کرد: باشگاه معلمان فیلمساز، تولید کننده محتوا ست زیرا باشگاه معلمان مؤلف با همین هدف ایجاد شده و قرار است ضمن شناسایی نخبگان و آموزش این افراد، آنان را در خدمت به نظام تعلیم و تربیت مشارکت دهد و این اتفاقی مبارک و اقدامی انجام یافتنی، به خصوص بعد از دوره کرونا است.


محمدی ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که در سازمان پژوهش انجام گرفت و می‌تواند به عنوان یک تحول در نظام تولید محتوا به شمار رود، تولید کتاب‌های الکترونیکی است و این اقدام در سال تحصیلی 1400 خواهد توانست گامی مهم در آموزش در بستر فضای مجازی باشد. گمان می‌کنم این اتفاق، تغییری شگرف در توجه به نیازها و ذائقه‌های مخاطبان باشد. این اتفاقات هر چند حاصل مطالبه و انتظارات  بوده است اما یکی از گام‌ها و تصمیم‌های بزرگ سازمان به شمار می‌رود.

او در پایان خاطر نشان کرد: آنچه که بسیار مهم و لازم به توجه و اهتمام است، طرح رمزینه‌های دسترسی آسان به محتوا یا همان کیو آر کد است. درج نشان دسترسی به محتوای مکمل در واقع نشانه آمادگی سازمان برای رونمایی و ارائه اجزای مختلف آموزشی است و نشان از این دارد که سازمان افزون بر کتاب درسی متعارف همه ساله اقدام به ارائه خدماتی کرده که می‌تواند محتوا را غنی‌تر و پربارتر کند. این اقدام بزرگ و بهتر است بگویم تاریخی، نقطه عطفی در تولید محتوای آموزشی و تربیتی به شمار می‌رود و امیدوارم خداوند ما را در این تصمیم بزرگ و اقدام تأثیر گذار سرفراز کند.

 

 

منبع: سایت وزارت آموزش و پرورش
تعداد بازدید : ۵۲۱
کد خبر : ۳,۶۱۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید