عکس رهبر جدید
هجدهمین جشنواره کتاب رشد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در آیین اختتامیه پنجاهمین جشنواره فیلم رشد گفت: تحول بدون هنر به معنی درخت بی ثمر می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اختتامیه پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم علمی، آموزشی - تربیتی رشد با حضور دکتر حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و دکتر علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر در سینما فلسطین برگزار شد.

 دکتر ملکی با اشاره به پنجاهمین دوره برگزاری جشنواره فیلم رشد گفت: خدا را شاکریم که پنجاهمین سال جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را نظاره‌گر بودیم؛ همراهی پنجاه ساله عمر برای یک رویداد فرهنگی تربیتی با ارزش مانند جشنواره فیلم رشد یک پیام دارد، معمولاً برای افرادی که سنین بالا می‌رسند و پنجاه سال عمر خود را سپری کرده‌اند وقتی مقابل آنها قرار می‌گیریم خود به خود حس احترام و خشوع را می‌بینیم البته این مسأله فقط مربوط به انسان نمی‌شود بلکه رویداد فرهنگی نیز این‌گونه است. هر رویداد فرهنگی عمر طولانی داشته باشد در نظر بیننده با ارزش است و انسان‌ها باید در برابر او خاضع باشند.


بهره‌برداری عملی از این میراث عظیم فرهنگی و هنری نبرده‌ایم

 وی افزود: حالا ما در برابر موجودی از جنس فرهنگ با این سن قرار داریم چه وظیفه‌ای داریم؟ اگر بخواهیم برابر این موجود پنجاه ساله یعنی جشنواره رشد مؤدب باشیم باید از فرآورده‌های این جشنواره بهره‌برداری عملی کنیم و نه بهره‌برداری شعاری. یعنی باید سؤال کنیم که بنده آموزش و پرورشی از این پنجاه سال میراث چه بهره‌برداری کرده‌ام؟ با عرض تأسف باید بگویم تاکنون بهره‌برداری عملی از این میراث عظیم فرهنگی و هنری که عمدتاً در آرشیوها بایگانی شده است، نبرده‌ایم و استفاده کرده‌ایم.


 جشنواره‌های فیلم، کتاب، عکس و تولید محتوای الکترونیکی رشد وارد متن برنامه‌های درسی شود

 دکتر ملکی گفت: اگر به این نقطه برسیم که فرآورده‌های ایجاد شده از حاشیه به متن بیاید؛ آن زمان هنرمندی به خرج داده‌ایم و موفق بوده‌ایم. اکنون که پنجاهمین سال آن را خدمت شما هستیم جشنواره هنوز وارد متن نشده است. باید تلاش کنیم جشنواره‌های فیلم، کتاب، عکس و تولید محتوای الکترونیکی رشد وارد متن برنامه‌های ما شود که این اتفاق نیفتاده است. بنده آرزو می‌کنم به میمنت این 50 سال بتوانیم قدم‌های مؤثری از حاشیه به متن در آوردن این موارد برداریم.

 وی در خصوص تحول و رابطه‌اش با جشنواره بین‌المللی فیلم رشد و رابطه‌اش با مقوله هنر؛ اظهار داشت: هم اکنون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مرحله تحول است، به کمک همه همکاران عزیزمان در سازمان در واقع قطار تحول در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی در ریل تعریف شده‌ای به حرکت در آمده و همین امروز در جلسه‌ای که داشتیم دو تا از راهنماهای برنامه‌های درسی تحولی تصویب شد اما نکته این است تحول یعنی چه و جغرافیای هنر و فیلم جایش کجاست؟


مواجهه‌ی هندسه‌ای و ابعاد مختلف تحول

 این مقام مسؤول تصریح کرد: می‌خواهم یک مواجهه‌ی هندسه‌‌ای با تحول داشته باشیم؛ تحول یک عمق دارد که به وسیله فلسفه به وجود می‌آید و می‌توان گفت عمق برنامه‌های تحولی از طریق مبانی فلسفی شکل می‌گیرد و طرفدار هر کدام از مکاتب باشد به همین ترتیب به تحول نگاه می‌کند. فلسفه طول هم دارد که به‌وسیله کشف استعدادهای تکوینی کودک و نوجوان به‌وسیله روان‌شناسی و انسان‌شناسی دینی شکل می‌گیرد؛ که اگر در اینجا زیرکانه و هوشمندانه عمل نکنیم طول تحول ما صراط روشنگر و امیدآفرین نخواهد بود. تحول عرض هم دارد که به‌وسیله کشف نظام ارتباطی خودم با دیگری، نظام ارتباطی حوزه تربیتی الف با حوزه یادگیری ب شکل می‌گیرد که اگر این نظام ارتباطی را درک کردم به عرض تحول شکل داده‌ام؛ تحول یک ارتفاع دارد که به وسیله هنر محقق می‌شود که اگر تحول عمق، طول و عرض داشته باشد ولی ارتفاع نداشته باشد بالا نمی‌رود.

 دکتر ملکی ادامه داد: لذا جشنواره فیلم رشد می‌خواهد ابزاری را در اختیار ما قرار دهد که به برنامه تحولی رفعت ببخشد، ارتفاع برنامه تحولی را بالا ببرد، به این شکل آیا ارزشی بالاتر از این می‌توان در نظر گرفت؟ مانند آن درختی است که ریشه در عمق زمین دارد، مواد درخت مرغوب است اما باغبانی ماهر که می‌خواهد به آن قد دهد وجود ندارد آن می‌شود درخت بی ثمر. تحول بدون هنر به معنی درخت بی ثمر است که این نکته اصلی حرف من است.

 او گفت: ارتفاع هنر با تخصص شکل نمی‌گیرد یک شیمی‌دان نمی‌تواند به برنامه تحول شیمی ارتفاع ببخشد او می‌تواند مواد اولیه ایجاد کند. ارتفاع را هنرمندان درآن برنامه تحولی به‌وجود می‌آورند. در برنامه تحولی محتاج هنر و هنرمندانیم و رفعت بخش برنامه تحولی هنر است. هنر یعنی ابعاد گوناگون و فیلم که یکی از مرغوب‌ترین انواع هنر است و می‌تواند ارتفاع بخش و بالا برنده برنامه درسی باشد. البته اگر درست تهیه و تولید شده باشد.

 ارتفاع به کمک هنر شکل می‌گیرد و چیزی که در این جشنواره مد نظر است فیلم است و در وسایل هنری هیچ وسیله‌‌ای به اندازه فیلم ارتفاع بخش نیست و می توان گفت اگر فیلم درست تهیه شده باشد می‌تواند معلمان و طراحان را تحول ببخشد. 

 وی در تشریح ارتفاع بخشیدن هنر به تحول به مثال قرآنی درخواست حضرت ابراهیم(ع) از خداوند پرداخت و گفت: آن بنده به اخلاص تبدیل شده در خصوص زنده شدن در جهان آخرت سؤال کرد و خداوند فرمود: مگر تردید داری؟ که حضرت ابراهیم می‌گوید برای اطمینان قلبم می‌پرسم؛ خداوند هم همان جریان گرفتن و خرد کردن و مخلوط کردن چند پرنده و قرار دادن آن‌ها در جاهای مختلف و خواندن را می‌فرماید؛ بنابراین خدای متعال در نقطه‌ای دیگر نمی‌فرماید بلکه با نشان دادن؛ آفرینش خود را به بندگان می‌نمایاند. فیلم آموزشی خوب؛ هم می‌نمایاند؛ نشان می‌دهد یعنی کودک ما را آرام می‌کند. دل مطمئن محصول هنر است.


بسته‌های تربیت و یادگیری ما آمیخته به هنر باشد

 ملکی در پایان اطمینان قلبی را یکی از مسؤولیت‌های هنر دانست و گفت: جشنواره پنجاهم امروز تمام می‌شود ولی مأموریت ما به اتمام نمی‌رسد. بسته‌‌های طرح یادگیری ما اگر خالی از هنر باشد از گلوی کودکان پایین نمی‌رود. در این آیین اختتامیه میثاق نانوشته‌‌ای با هم ببندیم که بسته‌های تربیت و یادگیری ما آمیخته به هنر باشد یعنی روح هنری داشته باشد تا بتواند به بسته تحول ما ارتفاع لازم را ببخشد. کودک در دست ما امانت است این امانت به‌وسیله برنامه درسی امیدبخش و آرامش‌بخش که وامدار هنر باید باشد؛ تربیت می‌شود.

سایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۵۸۸
کد خبر : ۳,۵۳۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید