عکس رهبر جدید
پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد
عضو هیات داوران پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، از رشد تکنیکی هنرمندان داخلی خبر داد وگفت: به نظر من هنرمندان ایرانی حتی در قالب تکنیکی نیز پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند، زیرا بسیاری از هنرمندان جوان با استفاده از فضاهای اینترنت، می‌توانند از آموزش‌های پیشرفته در سطوح بین‌المللی بهره‌مند شوند.

مهدی پریزاد در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، شکل آثار ارائه شده به جشنواره فیلم رشد را دارای تأثیرگذاری قابل توجه بر دانش‌آموزان و اقشار آموزشی دانست و اظهارداشت: با وجود اینکه آثار بسیار زیادی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود اما در این دوره آثار ارزشمند و برجسته که به مرحله نهایی راه پیدا کردند، چندان زیاد نبود و ما انتظارات بیشتری داشتیم. با این وجود،  کارها از نظر تنوع مفاهیم انسانی دارای یک گستردگی قابل توجه بود و در بین آثار ایرانی و خارجی نیز نمونه‌های درخشانی وجود داشت که به‌نظرم کاملاً می‌تواند هم برای دانش‌آموزان، هم معلمان و هم والدین مفید باشد.

او درباره سطح آثار هنرمندان داخلی، اظهار کرد: به‌نظر من هنرمندان ایرانی حتی در قالب تکنیکی نیز پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند، زیرا بسیاری از هنرمندان جوان با استفاده از فضاهای اینترنت، می‌توانند از آموزش‌های پیشرفته در سطوح بین‌المللی بهره‌مند شوند. همین امر نیز کمک کرده که سطح کیفی آثار از نظر تکنیکی قابل توجه باشد و در کنار آثار خارجی دیده شود.

این فیلمساز، عرصه فیلم‌های آموزشی را نیازمند توجه دانست و گفت: فیلم آموزشی نه تنها در ایران که در تمام دنیا، کمتر ساخته می‌شود به همین خاطر، یک اثر خوب، بیشتر امكان دیده شدن در این عرصه را دارد. خود من سال‌ها پیش فیلمی درباره شیلات و پرورش میگو ساختم که در کانادا نیز از آن استقبال شد زیرا تعداد کارهایی که بتوانند در عرصه آموزش مخاطب خود را به خوبی بشناسند و درست آموزش دهند، در تمام دنیا اندک است.

پریزاد، جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را یک رویداد قدیمی خواند و اظهار کرد: من سال‌هاست که جشنواره فیلم رشد را می‌شناسم و حتی خودم نیز در دهه 70، در آن حضور داشتم بنابراین فکر می‌کنم چنین جشنواره‌ای برای گروه مخاطبان آن، که عموماً معلمان و دانش‌آموزان هستند، یک نیاز است زیرا امکان بهره‌مندی این گروه‌ها را از فیلم‌ها فراهم می‌کند.

او ادامه داد: بسیار خوب است که بتوانیم آثار بین‌المللی را نیز به‌صورت زیرنویس یا دوبله در اختیار مدارس قرار دهیم تا دانش‌آموزان و کادر آموزش نیز بتوانند با فضای خارجی این عرصه بیشتر آشنا شوند و از آن بهره ببرند.

عضو هیات داوران پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، گفت: به دلیل کرونا، امسال هیات داوری هرکدام به‌صورت جداگانه آثار را مشاهده کردند که باعث تمرکز بیشتر اعضا بر کارها شد. اما من معتقدم که حضور هیات داوران در کنار یکدیگر هنگام تماشای اثر، مانند جشن خانه سینما، می‌تواند باعث تبادل نظر بهتر بین داوران شود.

پریزاد برگزاری جشنواره به شکل آنلاین را یک امکان متفاوت دانست و بیان کرد: کرونا از جمله مشکلاتی است که امسال تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. در این راستا برگزاری جشنواره به شکل آنلاین می‌تواند بر کیفیت آن تأثیرگذار باشد و حضور مخاطبان را اندکی کمرنگ کند اما ظاهراً همه ما ناگزیر  هستیم به این شکل اجرا کنیم.

او بر لزوم توجه بر بخش مستند تأکید کرد و گفت: مردم ما چندان اهل مستند نیستند در حالی‌که این ژانر از جمله مواردی است که به شکل جذاب‌تری در عرصه آموزش می‌تواند فعالیت کند، بنابراین شاید لازم باشد که در این زمینه یک فرهنگسازی گسترده‌تر انجام شود.

عضو هیات داوران پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، برگزاری کارگاه در جشنواره را یک نیاز خواند و افزود: به‌نظرم برگزاری کارگاه‌های آموزشی در قالب جشنواره یک ضرورت است که به علاقمندان و هنرجویان این امکان را می‌دهد که بیشتر بیاموزند. با توجه به اینکه جشنواره فیلم رشد، یک رویداد بین‌المللی به‌شمار می‌رود، لازم است که از اساتید خارجی نیز بهره‌مند شویم. بنابراین من امیدوارم که بعد از گذر از معضل کرونا و در دوره‌های بعد تمرکز بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم.

بر اساس این گزارش، پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد 25 الی 29 بهمن ماه برگزار می‌شود.

سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۴۵۰
کد خبر : ۳,۵۲۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید