عکس رهبر جدید
پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد
عضو هیأت داوران پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، آثار این دوره را دارای تنوع موضوعی گسترده دانست و گفت: به دلیل تنوع موضوعی آثار، شاخص داوری بر مبنای یک نگاه کلی که متمرکز بر تکنیک، نوع پیام و شکل انتقال آن بود، شکل گرفت.

‌ابراهیم فروزش، فیلمساز پیشکسوت و عضو هیات داوران پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، از تنوع آثار این دوره خبر داد و گفت: در این دوره فیلم‌های متنوعی در بخش داخلی و خارجی به جشنواره ارسال شد که در دو مرحله توسط هیات انتخاب و داوران مورد بررسی قرار گرفت و با بررسی‌های انجام شده، برخی پذیرفته و بخشی نیز رد شدند.

وی درباره ملاک‌های هیأت داوران در بررسی آثار، بیان کرد: از آنجایی که موضوع فیلم‌ها، بسیار متنوع بود و آثار در شاخه‌های گوناگونی قرار داشتند، ما نمی‌توانستیم، یک موضوع یا ژانر خاص را مدنظر قرار دهیم. بنابراین شاخص داوری در این دوره، یک نگاه کلی بود که بیشتر بر کیفیت ساخت اثر به لحاظ تکنیکی، نوع پیام و انتقال آن به مخاطب تمرکز داشت.

عضو هیأت داوران پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، سطح آثار هنرمندان ایرانی را برابر با نمونه‌های خارجی دانست و اظهار کرد: به‌نظر من فیلمسازان ما به‌ویژه جوانان، به خوبی توانستند، در بخش‌های مختلف از جمله وجه تکنیکی، خود را به سطح بین‌المللی نزدیک کنند؛ شاهد این امر نیز حضور درخشان این هنرمندان در عرصه فیلم کوتاه و جشنواره‌های بین‌المللی است.

فروزش، جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را از جمله قدیمی‌ترین رویدادهای فرهنگی دانست و افزود: با توجه به اینکه جشنواره فیلم رشد، یک رویداد قدیمی و بین‌المللی است، شاید بهتر بود که آثار بیشتری به بخش داوری راه پیدا می‌کرد، اما پس از بررسی هیأت انتخاب و اساتید، از نظر کمیت، آثار کمی به‌دست ما رسید که من فکر می‌کنم، جای کار بیشتری را برای دوره‌های بعدی می‌طلبد.

او با اشاره به بحران کرونا و تأثیرگذاری آن بر روند برنامه‌های هنری و فرهنگی، گفت: جشنواره رشد، از جمله برنامه‌هایی است که عناوین بسیاری را در زیرمجموعه آموزش دنبال می‌کند، بر همین مبنا و با توجه به اینکه جشنواره رشد، یک رویداد بین‌المللی است که مهمانان خارجی در آن حضور دارند، قطعاً نیاز بود که سالن‌های زیادی برای نمایش فیلم مدنظر قرار گیرد اما ظاهراً به دلیل بحران کرونا، این رویداد نیز ناگزیر است روند خود را به شکل آنلاین دنبال کند.

این فیلمساز پیشکسوت تصریح کرد: کرونا معضلی است که نه فقط سینما که تمام دنیا را تحت‌الشعاع قرار داده و به سمت تغییر برده است. بدیهی است که در چنین شرایطی سینما و رویدادهای هنری نیز، لطمه خواهند دید زیرا مباحثی چون فروش و نمایش آثار، دچار مشکل شده است.

وی جشنواره رشد را بر روند مسائل تربیتی و آموزشی مؤثر دانست و گفت: جشنواره‌ها یک گذرگاه موقت هستند که در یک مدت محدود و با مخاطبان مشخص، فعالیت می‌کنند و تأثیراتی را به‌دنبال دارند؛ بدیهی است که معضل کرونا بر سطح تأثیرگذاری جشنواره اثر خواهد داشت اما به‌نظر من با تمام این معضلات در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، تلاش قابل توجهی برای جمع‌آوری و نمایش فیلم‌های آموزشی و تربیتی صورت گرفته است که به هر حال جای تقدیر دارد.

پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد 25 تا 29 بهمن ماه برگزار می‌شود.

سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۳۹۷
کد خبر : ۳,۵۲۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید