عکس رهبر جدید
مجلات رشد
جلسه هم‌اندیشی مسئولان و کارشناسان مجلات رشد با مسئولان دانشگاه فرهنگیان، با سخنرانی دکتر حسین خنیفر برگزار شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، جلسه هم‌اندیشی مسئولان و کارشناسان مجلات رشد با مسئولان دانشگاه فرهنگیان، به‌صورت نیمه‌حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به شکل وبینار برگزار شد. در این نشست حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، در مورد «تأثیر مجلات رشد در ارتقای فرهنگ مطالعه بین معلمان و دانش‌آموزان، در شرایط شیوع کرونا» صحبت کرد.


در این جلسه حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، از سابقه و سبقه فرهنگی و معلمی خود و تدریس در دوره‌های ابتدایی و متوسطه‌های اول و دوم گفت و درباره اهمیت و نقش مجلات رشد در هم‌افزایی دانشی با دانشگاه فرهنگیان توضیح داد: «امروزه ما در دنیایی به سر می‌بریم که عصر پایان مدرک‌گرایی و حرکت به سوی مهارت‌محوری، غروب مانایی دانش و عصر زندگی در لحظه است. عصر پس‌انداز اطلاعات است. امروزه ظرفیت ذهنی کودکان ما رشد طولی پیدا کرده است. با سیطره بیماری کرونا، مهارت‌محوربودن و گذر از فضای صرف کلاس درس به فضای مجازی سرعت بیشتری به خود گرفته است. کرونا سبب شد معلم از کلاس درس به فضای مجازی و از آموزش 6 تا 8 ساعته به آموزش 24 ساعته قدم بگذارد. طبیعی است این گذار مشکلاتی با خود داشته و دارد. خوشبختانه آموزش و پرورش کشورمان این مقطع حساس را به‌خوبی پشت سر می‌گذارد.»


رئیس دانشگاه فرهنگیان از  پیشینه مجلات رشد قبل از انقلاب با عنوان «پیک» یاد کرد. محاسن و معایب آن‌ها را برشمرد و افزود: «امروز شایسته است از محاسن دوره‌های گذشته نشریات استفاده کنیم. بین مجلات رشد و دانشجو معلمان حلقه‌ای ایجاد کنیم و به مباحث مورد نیاز این طیف تأثیرگذار در آموزش و پرورش، که همان آموزش مباحث کتاب‌های درسی است، بپردازیم. در این راستا، نشریه‌ای از خانواده رشد را به دانشجو معلمان اختصاص دهیم و محتواهای مناسب در مورد فنون تدریس، فناوری آموزشی و کارآفرینی، تولید کنیم و در اختیار این قشر تأثیرگذار قرار دهیم. این نشریه می‌تواند به کمک دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و نیز مدرسان دانشگاه تولید شود که اکثراً در آموزش و پژوهش افرادی خبره هستند.

 

تأثیر مجلات رشد در ارتقای فرهنگ مطالعه در شرایط شیوع کرونا

 

رضا حیدری، سردبیر رشد آموزش ریاضی، از حاضران در این وبینار، ضمن یادآوری سبقه مجلات رشد و نیز رشد ریاضی، به اهمیت این نشریه علمی در پرورش ذوق ریاضی‌دوستان پرداخت و اختصاص دو صفحه از نشریه رشد آموزش ریاضی به دانشجو معلمان را پیشنهاد داد. وی با تأکید بر توجه ویژه به نیازهای حرفه‌ای دانشجو معلمان که همان آموزش ریاضی و آموزش مباحث کتاب درسی است، حضور دانشجو معلمان در نشریات رشد را فرصت دانست.


یونس باقری، از ناظران محتوایی نشریات رشد و مدیر داخلی رشد قرآن و معارف هم پیشنهاد کرد، اگر برای دانشجو معلمان و نیز استادان دانشگاه فرهنگیان که مطلب چاپی در نشریات رشد داشته باشند، امتیاز قائل شویم، آنان برای حضور در نشریات رشد اشتیاق بیشتری خواهند داشت.


ادامه این نشست پاسخ رئیس دانشگاه فرهنگیان به سؤالات و پیشنهادهای حاضران در جلسه و وبینار بود. وی بیان داشت، این جلسه از جلسات همفکری مفید ما بود و پیشنهاد اختصاص صفحاتی برای دانشجو معلمان و استادان دانشگاه و نیز نشریه‌ای مختص این عزیزان، از دستاوردهای این جلسه است. امیدوارم با انتشار نشریه‌ای که در مورد عنوان آن به تفاهم خواهیم رسید، مطالبی همچون مشکلات آموزش، مسائل خوابگاه دانشجویی و کارورزی را شاهد باشیم. معاونت پژوهش و روابط عمومی دانشگاه نیز آمادگی همکاری و هماهنگی دارند و امیدوارم با همفکری و همکاری همدیگر، نشریه‌ای درخور و شایسته تولید شود. وی افزود، انتظارات ما از نشریه پیشنهادی عبارت‌است از:

• تقویت انگیزه معلمی؛

 پرداختن به قداست کار معلمی؛

 فنون تدریس پیشرفته؛

 کلاس‌داری به‌جای کلاس‌بانی؛

 آراستگی فردی و کلاسی؛

 تقویت خلاقیت در دانشجو معلمان؛

•  بحث در مورد کلاس و مدرسه و نیز کلاس‌های چندپایه؛

 آزمون‌گیری از محتواهای تولیدی.

 

تأثیر مجلات رشد در ارتقای فرهنگ مطالعه در شرایط شیوع کرونا

 

 

سید محسن موسوی، مدیر کل برنامه‌ریزی امور پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، با ابراز خرسندی از این نشست و نیز استقبال از پیشنهاد نشریه‌ای مشترک بین دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و دانشگاه فرهنگیان، گفت: «جا دارد مسائل عمومی و اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، به‌صورت ویژه، با رعایت همه قواعد ذکرشده، در این نشریه مطرح شوند.


وحید عالمیان، از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان نیز ضمن تشکر از تشکیل جلسه تبادل‌نظر بیان داشت: می‌توان از فرصت و توانمندی استادان دانشگاه فرهنگیان در تهیه محتوای نشریات رشد به‌خوبی استفاده و رشد و پیشرفت دانشگاه فرهنگیان را در نشریات رشد اطلاع‌رسانی کرد. نشست با مدیران نشریات رشد فرصت مغتنمی است تا نشریه ویژه دانشجو معلمان را به سرانجام برسانیم.

 

واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۸۳۱
کد خبر : ۳,۳۵۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید