عکس رهبر جدید
مجلات رشد، رشد
پرونده رسانه‌ای مجلات رشد در دومین بخش خود به بررسی این مجلات به عنوان مکمل کتاب‌های درسی پرداخت است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اکنون مجلات رشد در 32 عنوان و با تیراژ میلیونی منتشر و توسط بیش از 700 نماینده در سطح کشور به دست مخاطبان معلم و دانش‌آموز می‌رسد. یک تفاوت بنیادین مجلات رشد با دیگر مجلات رده‌های سنی مذکور در این است که جزئی از بسته تربیت و یادگیری محسوب می‌شود و نگاه دست اندرکاران در تولید محتوا به اسناد تحولی و برنامه‌ی درسی ملی است.

پنجاه و شش سال از تولید و چاپ مجلات رشد می‌گذرد؛ عنوان مجلات رشد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی «پیک» نام داشت؛ اما پس از انقلاب تحت عنوان «رشد» و با رویکردهای جدید منتشر شد. به این ترتیب علاوه بر افزایش شمارگان، عنوان نشریات نیز براساس نیاز مخاطبان و شرایط اجتماعی ارتقا یافت تا جایی که می‌توان گفت امروز 32 عنوان مجله‌ رشد برای رده‌های دانش‌آموزی، عمومی بزرگسال و تخصصی تولید و به چاپ می‌رسد که دو عنوان آن نیز مربوط به نابینایان است.

نشریات آموزشی رشد در ردیف پرمخاطب‌ترین، پرتیراژ‌ترین و متنوع‌ترین نشریات کشور قرار می‌گیرند و هم اکنون عده‌ زیادی از پژوهشگران، نویسندگان و کارشناسان مسائل آموزش و پرورش در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در زمینه تولید مجلات رشد به همکاری و ارائه خدمت مشغول‌اند و برای انتشار و ارائه هرچه مطلوب‌تر این مجلات می‌کوشند.

نشریات رشد می‌کوشد در چارچوب منویات سند تحول بنیادین در آموزش‌ و پرورش و با رویکردهای فرهنگی ـ تربیتی، توسعه‌ عدالت آموزشی، ارتقای جایگاه علمی و تربیتی، توسعه‌ی مشارکت همه‌جانبه‌ و بهینه‌سازی منابع انسانی با تأکید بر اصول بنیادین درستی، دقت، روشنی، روزآمدی و جذابیت، نقش تکمیلی در محتوای کتاب‌های درسی داشته باشند.

سیاست‌گذاران مجلات رشد در صدد هستند امکانی را فراهم کنند که متناسب با تحولات علمی، پژوهشی، فناوری و با تکیه بر هویت ملی و ارزش‌های فرهنگی و اسلامی، زمینه‌های لازم برای تربیت دانش‌آموزانی دانا، توانا، دیندار و آماده برای زندگی با عزت ایجاد شود.

تیم تحریریه و گروه فنی مجلات رشد در تلاش‌اند با ارائه‌ تازه‌ترین و غنی‌ترین مطالب علمی، جذاب‌ترین داستان‌ها و لطیف‌ترین شعرها و مانند آن، موجبات جذب و رضایت مخاطبان متنوع خویش را فراهم آورند. از جمله ساحت‌های شش گانه‌ مورد تأکید در سند تحول بنیادین، ساحت زیبایی شناختی است؛ استفاده از گرافیک پویا و تصویرگری جذاب و عکس‌های مناسب در مجلات رشد، علاوه بر افزایش گیرایی محتوا، در اصلاح و ارتقای سواد و ذوق بصری و ابعاد زیبایی شناختی دانش‌آموزان مؤثر هستند. افزایش سواد بصری و درک لذت‌های تصویری نیز از جمله ره‌آوردهای شکلی مجلات رشد هستند.

گروه نشریات رشد دارای بخش‌ها و مراکز مختلفی است که هریک مأموریتی را برعهده دارند که در ادامه به چند مورد آن اشاره خواهد شد:

شورای سیاست‌گذاری مجلات رشد: به منظور برنامه‌ریزی، استانداردسازی و ایجاد تنوع در محتوای مجلات آموزشی رشد و افزایش اثرات مطلوب استفاده از آن‌ها شورای سیاست‌گذاری مجلات رشد در چهار شاخه‌ دانش‌آموزی، بزرگسال عمومی، تخصصی علوم پایه و فنی و تخصصی علوم انسانی از سال 1398 تشکیل شده است.

تصویب سیاست‌ها و خط‌مشی‌های کلان مجله، تصویب برنامه هر شماره از مجله، تضمین پشتیبانی برنامه مجله از اسناد بالادستی، اعم از سند تحول آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی و فرمایش‌های مقام معظم رهبری از جمله وظایف این شورا است.

مرکز منابع تصویری و نوشتاری: گروه نشریات رشد دارای مرکزی تحت عنوان منابع تصویری و نوشتاری است؛ این مرکز با هدف ارائه منابع تصویری و نوشتاری به کارشناسان و پدیدآورندگان نشریات رشد، به صورت شبکه‌ای تشکیل شده است.

آژانس عکس رشد نیز با مطالعه و بررسی ضعف‌های موجود در خروجی تصویری مجلات رشد پایه‌گذاری شده است. آژانس عکس رشد؛ بانک عکس مطبوعاتی آنلاین آموزش و پرورش است و کاربران می‌توانند به صورت آنلاین بعد از ثبت نام در سامانه و عضویت، عکس‌های مورد نظر خود را خریداری نمایند. مجموعه نشریات عمومی و تخصصی رشد این نیاز را از مدت‌ها پیش احساس کرده و در صدد در دسترس‌پذیر کردن منابع تصویری و مکتوب دفتر برای مخاطبان خود برآمده‌اند که گرافیست‌ها، سردبیران و مدیران داخلی مجموعه نشریات رشد از این جمله هستند.

مرکز نظارت بر توزیع مجلات: توزیع مجلات رشد با تدابیر و رویکردهای جدید، تحول چشمگیری یافته‌ است و امروز مجلات رشد، بدون تأخیر و طبق زمان‌بندی پیش‌بینی شده به دست مخاطبانش می‌رسد

مرکز نظارت بر توزیع مجلات به منظور توزیع دقیق مجلات براساس جدول زمان‌بندی معین تشکیل شده است. علاوه بر توزیع متمرکز مجلات در استان‌ها، در مجلات ماهنامه بزرگسال و فصلنامه‌ها، خدمات اشتراک الکترونیکی نیز از طریق وبگاه مجلات رشد ارائه می‌شود

توزیع مجلات رشد به صورت فیزیکی درسراسر کشور توسط نمایندگان استان‌ها، شهرستان‌های استان تهران و مناطق شهر تهران انجام می‌شود. درحال حاضر در شبکه توزیع این نشریات بیش از 700 نفر همکار فرهنگی به فعالیت می‌پردازند و این مجلات را از مرکز کشور به دورترین نقاط آن می‌رسانند.

 

مرکز نظارت بر فعالیت‌های هنری: در این مرکز بیش از 30 گرافیست و تصویرگر به صورت غیرحضوری مشغول فعالیت هستند و ارتقای سطح کیفیت هنری مجلات رشد و نظارت بر جذابیت بصری این مجلات از وظایف این مرکز است.

 

مرکز بررسی آثار مخاطبان مجلات دانش‌آموزی: این مرکز با هدف شناخت، جذب و پرورش استعدادهای ادبی و هنری دانش‌آموزان و حمایت از هنرجویان مستعد، فعالیت خود را از سال 1360، هم‌زمان با انتشار نخستین مجلات رشد دانش‌آموزی آغاز کرد.

این مرکز برای ایجاد ارتباط با مخاطبان مجلات رشد و پرورش استعدادهای ادبی و هنری دانش آموزان و آموزش مکاتبه‌ای و الکترونیکی آنان تشکیل شده است و به هنرجویان در زمینه نگارش داستان، شعر، قطعه ادبی، نقاشی و خوشنویسی مشاوره می‌دهد و آنان را راهنمایی می‌کند.

کارشناسان مرکز، آثاری را که دانش‌آموزان در رشته‌های داستان، شعر، قطعه ادبی، نقاشی و خوش‌نویسی برای مجلات رشد می‌فرستند؛ مطالعه و بررسی می‌کنند و به صورت کتبی یا الکترونیکی برای آن‌ها پاسخ‌هایی جامع و مفید ارسال می‌کنند.

اگر دانش‌آموزی بیش از دوبار با مرکز مکاتبه کند، «هنرجوی» مرکز تلقی می‌شود و برای او شماره عضویت درنظر گرفته می‌شود.

 

سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۱,۰۰۰
کد خبر : ۳,۳۵۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید