مدیرمسئول نشریات رشد در نشست شورای سیاستگذاری مجلات رشد دانشآموزی اظهار امیدواری کرد شورای سیاستگذاری کمک کند مجلات رشد با داشتن بنمایهها و بستههای فرهنگی، بتوانند در ساحت تعلیم و تربیت، بخشی شاخص از بسته آموزشی باشند و در شرایط سیطره بیماری کرونا بر جامعه، بتوانند خود را حفظ کنند و در ساحت تعلیم و تربیت نقشآفرین باشند.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، شورای سیاستگذاری مجلات رشد دانشآموزی با حضور علی محبی، معاون طراحی و تولید بستههای یادگیری، محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، علیرضا سعدیپور مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران، افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش، سید کمال شهابلو معاون انتشارات مجلات رشد و نیز سردبیران نشریات رشد دانشآموزی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه که بهصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، محمدابراهیم محمدی، مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت رسول اکرم (ص) و نیز ولادت امام جعفر صادق (ع)، مؤسس مذهب جعفری، و نیز یادآوری یومالله سیزده آبان و روز مبارزه با استکبار جهانی، به بیان نقش شورای سیاستگذاری مجلات رشد پرداخت و اشاره کرد: «مشارکت حداکثری صف و ستاد برای حفظ انسجام و وحدترویه در مجلات رشد، برای پشتیانی علمی از مجلات، از اهداف این شوراست. امیدواریم شورای سیاستگذاری کمک کند مجلات رشد با داشتن بنمایهها و بستههای فرهنگی، بتوانند در ساحت تعلیم و تربیت، بخشی شاخص از بسته آموزشی باشند و در شرایط سیطره بیماری کرونا بر جامعه، بتوانند خود را حفظ کنند و در ساحت تعلیم و تربیت نقشآفرین باشند. در نگاه فعلی و جدید به فعالیتهای سازمان پژوهش، بستههای آموزشی اهمیت خاصی دارند و مجلات رشد که پایبند و وفادار به کتابهای درسی هستند، باید بتوانند در تکمیل دانش و نیز توسعه توان نوشتاری و خوانداری دانشآموزان ایفای نقش کنند.»
وی همچنین ضمن اشاره به تدوین نقشه راه مجلات رشد، فلسفه تشکیل جلسات شورا را خروج مجلات از حالت تمرکزبخشی و پوشش آنها از تهران به همه شهرهای کشور عنوان کرد تا بتواند بهعنوان نشریه نظام تعلیم و تربیت، تمام آنچه را دانشآموزان عزیز نیاز دارند، به آنان برساند. در این راستا به نشریه تازه متولد شده رشد هنرجو که مختص هنرجویان رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش منتشر میَشود اشاره کرد و نقش مؤثر این نشریه را در پرداختن به این گروه از دانشآموزان با اهمیت دانست. همچنین، به ارتباط تولیدات جدید و تغییرات در محتوای مجلات رشد در تراز ملی اشاره کرد.
تأکید مدیرمسئول مجلات رشد بر ارتقای کیفیت محتوای مجلات، تناسب آنها با گروه سنی و نیاز مخاطبان، نقد و بررسی مجلات، ارتباط با استانها و گروههای آموزشی و مسیله شناسی در تولید مجلات و نیز اشاره به تولید 17 جلد کتاب از محتوای مجلات رشد برای مخاطبان سنی متفاوت، پایانبخش سخنان ایشان بود.
علی محبی ضمن تبریک ولادت پیامبر عظیمالشأن اسلام و نیز تبریک ولادت امام جعفر صادق (ع)، به نقش آن حضرت در تربیت پرداخت و اشاره کرد که آن امام همام، نمونه بارز تربیت دینی بودند که به روایت تاریخ چندینهزار شاگرد تربیت کردند. ایشان به بیان نقش و جایگاه مجلات دانشآموزی رشد نیز پرداخت و اشاره کرد: «با توجه به اینکه در کتابهای درسی محدودیتهای ساختاری وجود دارند، نشریات رشد میتوانند مکمل برنامه درسی و برطرفکننده نواقص و کمبودهای کتابهای درسی باشند. مجلات دانشآموزی، با تأکید بر نقش آموزش و تربیت در سنین اولیه آموزش، و تأکیدی که مقام معظم رهبری بر تربیت نسل جوان و نوجوان دارند، بسیار اهمیت دارند. توجه به این نسل و در نظر گرفتن جایگاه این عزیزان از اهمیت خاصی برخوردار است.»
معاون طراحی و تولید بستههای یادگیری به توجه به تربیت تمامساحتی دانشآموزان و ایجاد انگیزه و امید در نسل حاضر و توجه به سند تحول آموزش و پرورش، با رعایت تمام گزارههای مورد تأکید سند، پرداخت و افزود: «تلاش کنیم دانشآموزانی خلاق تربیت کنیم؛ متأسفانه امروزه، به خاطر سیطره کنکور، دانشآموزان ما به تستزنی توجه زیادی دارند و خلاقیت در جایگاه واقعی خود نیست.»
ایشان به جایگاه مجلات رشد و ارتقای اعتبار علمی آنها نیز اشارهکرد و خواستار رتبهبندی نشریات رشد شد. او افزود: «ملاکها و معیارهای نشریات رشد آنهایی باشند که اعتبار مجلات را ارتقا دهند. در این راستا، توجه به مشارکتپذیری حداکثری، که یکی از ملاکهای رتبهبندی است، باید مورد توجه باشد.
مشارکت مخاطبان در استفاده از نشریات و نیز تولید محتوا، رعایت پویایی و تنوع و جذابیت مطالب مجلات،و پرهیز جدی از سیاستزدگی و مراقبت از تأثیرپذیری روانی دانشآموزان از بخش تبلیغی و مخرب و نیز پرهیز از نگاه درآمدزایی در نشریات رشد، توجه به نقاط قوت، نقاط ضعف و سعی در رفع آنها و نیز نگاه جدی به تهدیدها و سعی در تبدیل آنها به فرصت، از مطالب مورد تأکید ایشان بود.
در ادامه، علیرضا سعدیپور، مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران، با تبریک ایام، درباره مشارکت استانی در مجلات رشد، که تکمیلکننده چرخه آموزش است، گفت: «یکی از راهکارهای توسعه عدالت آموزشی، انتشار نشریات آموزشی و تربیتی رشد است که میتوان با تولید محتوای مناسب و مشارکتپذیری، به ارتقای این مهم دست یافت. مجلات رشد برای جهتدهی دانشآموزان به سمت آیندهنگری، نظاممندکردن اوقات فراغت، ترویج فرهنگ مطالعه، تقویت سواد خواندن و نوشتن دانشآموزان، و رشد متعادل و همه جانبه بر اساس تربیت تمامساحتی، ضروری است.»
وی با تأکید بر ضرورت کاربردیبودن محتواهای مجلات رشد خاطرنشان کرد: «در زیستبوم جدید نیازمند تفکر جدید و خلاقیت هستیم و باید متناسب با فضای مجازی و ذایقههای مخاطبان این فضا برنامهریزی کنیم. بحث مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در چنین شرایطی باید مورد توجه قرار گیرد و بر این نکته تمرکز کنیم که در حال حاضر تقریباً تمام دانشآموزان در معرض فضای مجازی و تهدیدات آسیبهای اجتماعی قرار دارند.»
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اقدامات استان مازندران در زمینه مجلات رشد گفت: «برگزاری نشستهای تخصصی با کارشناسان و معاونان آموزشی، هدفگذاری برای طرحهای خلاقانه و ابتکاری بهمنظور کاربردیکردن محتواها، انتخاب نمایندگان مرتبط در این زمینه در شهرستانها و مناطق، از جمله اقدامات استان بود که در حال حاضر 92.66 درصد دانشآموزان دوره ابتدایی استان از این مجلات استفاده میکنند.»
سعدیپور با بیان اینکه پوشش مجلات رشد در استان مازندران در تمامی دورهها 70 درصد است، تصریح کرد: «توجه به مقتضیات زیستبوم جدید، ذایقه مخاطبان جدید، استفاده از بستر شبکه شاد در ترویج این مجلات، توجه به بیانیه گام دوم انقلاب بهویژه در متوسطه دوم، گفتمانشناسی برای برونرفت از مشکلات با استفاده از ظرفیت انجمن اولیا، و ایجاد سامانهای برای انتخاب و خرید مجلات رشد در هنگام خرید کتابهای درسی، از جمله ضرورتهای رویکردهای آینده به مجلات رشد است.»
افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش نیز در این جلسه، ضمن اشاره به دغدغه وضعیت آموزشی دانشآموزان و خانوادهها در شرایط فعلی بیان داشت: «در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به دنبال عملیاتیکردن اسناد بالادستی و پیشبینی موضوع فطرتگرایی توحیدی و افزودن آن به بستههای تربیت و یادگیری هستیم. در تربیت و یادگیری چند نکته بیش از بقیه خود را نشان میدهند که یکی از این عوامل محتواست. یکی از مراجع محتوایی کتاب درسی است و یکی از تغییر جهتهای جدی، تغییر از کتابمحوری به بسته محوری است. در کنار کتاب درسی باید بسته تربیت و یادگیری را در نظر بگیریم تا اصولی علمی با تعادل و با وسعت بر آن حاکم باشد. در جهت تحقق این امر مهم، توجه به جایگاه و نقش مجلات رشد به عنوان یکی از ارکان اصلی بسته تربیت و یادگیری، از چند جهت حایز اهمیت است. مجلات رشد میتوانند:
• نواقص اجرای برنامه درسی را برطرف کنند؛
• بین محتوای برنامه درسی و رغبت یادگیرنده و شاخصهای دیگر مورد توجه تعلیم و تربیت تعادل ایجادکنند؛
• بخشی از محتوای کتابها را تکمیل کنند؛
• بین درسها در پایههای متفاوت ارتباطات افقی و عمودی برقرار کنند؛
• در جهان در حال انفجار از اطلاعات، بستههای یادگیری پویا و زنده و در زنجیرهای محکم را تکمیل کنند؛
• به نقش خانوادهها، به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش، توجه و آن را تقویت کنند؛
• در مهارتآموزی به هنرجویان مؤثر باشند؛ به ویژه نشریه رشد هنرجو.
در ادامه این نشست که به صورت وبینار برگزار شد، سردبیران نشریات دانشآموزی رشد نیز اظهارنظر کردند. افسانه گرمارودی، سردبیر رشد نوآموز، بیان داشت: «تمام تلاش ما در انتشارت مجلات رشد، توجه به مکمل آموزش و کتاب درسی بودن آنهاست تا دانشآموزان به سمت مطالعه بروند. این موضوع با روش سرگرمی و نیز توجه به سلیقهها و ذائقه مخاطبان صورت میگیرد. پیشنهاد میکنم مطالب مکمل کتابهای درسی، طی مقالاتی در اختیار معلمان قرار گیرند. مطالب مکمل در تمام صفحات مجلات رشد دیده میشوند، ولی از بعد ظاهری و سرگرمی بودن محتوای مجلات رشد نباید غفلت شود.»
پایانبخش نشست ویدیو کنفرانسی شورای سیاستگذاری، صحبتهای مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی بود. ایشان در پایان، ضمن تشکر و تأیید صحبتهای شرکتکنندگان در نشست، همه مطالب را قابل تأمل دانست و اظهار امیدواری کرد این کار آغازی باشد برای حضور حداکثری صاحبنظران و مخاطبان نشریات رشد.