گفتوگوی «رشد آموزش قرآن» با دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
اگر قرار است تحولی در آموزش و پرورش بهوجود آید و از کارآمدی و اثربخشی لازم برخوردار شود، تنها با تغییر یک یا دو مؤلفه، تغییرات مورد نیاز ایجاد نمیشوند. همهی عوامل پیدا و پنهان این نظام باید تغییر کنند.
مهندس مهدی نوید، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با فصلنامهی «رشد آموزش قرآن» ضمن اعلام این مطلب به سند ملی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «سند ملی، سندی تحولآفرین برای نهاد آموزش و پرورش است که همهی
مؤلفهها و زیرنظامهایش را دربرمیگیرد؛ ازجمله محتوای برنامهی درسی ملی را.»
وی افزود: «فرمایش مقام معظم رهبری، از دغدغههای دوستان تدوینگر سند ملی بود. این گروه درصدد بودند، مبانی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران را براساس آموزههای قرآنی پیریزی کنند و این کار را هم کردهاند. امیدواریم تعلیم و تربیت اسلامی در سند ملی، مبتنی بر آموزههای
قرآنی باشد. زیرا از آموزههای قرآنی الهام گرفتهایم.
در سند ملی، از منظر تقسیم کار ملی به آموزش و پرورش نگاه کردهایم. همچنین، از بعد عوامل بیرونی سیستم واکاوی شده است که آنها باید چه تغییر نقشی بدهند تا آموزش و پرورش بتواند نقش خود را بهخوبی اجرا کند. برای مثال، در جایجای این سند آورده شده است که اگر به
دنبال تحول جدی و پیشرفت در کشوریم، اگر به انسان به عنوان سرمایهی فرهنگی و اجتماعی معتقدیم، باید تغییراتی در آموزش و پرورش بهوجود آوریم. اگر قرار است خلاقیت در کشور تقویت شود و کارآفرینی و تحقیق و پژوهش در کشور گسترش یابد، باید کار را از دبستان آغاز کنیم؛
یعنی از زاویهی بیرونی به این نظام نگاه کردهایم.
بحث اصلی در سند ملی آموزش و پرورش این بود که تغییرات مورد نظر باید در تمام زیرنظامهای این نهاد به وجود آیند. یعنی تربیت معلم به «طرح جامع نیروی انسانی» نیاز دارد. همانطور که پژوهش نیازمند «طرح جامع پژوهش» است. برای محتوای درسی نیز باید «طرح جامع محتوای درسی»
تهیه کرد.
«طرح جامع محتوای درسی» را که نقشهی یادگیری محتوای درسی را تبیین میکند، «برنامهی درسی ملی» نامیدیم. برنامهی درسی ملی، عضوی از مجموعهی سند ملی آموزش و پرورش است و فرایند یادگیری مبتنی بر مواد نظری را تثبیت میکند. مفهوم برنامهی درسی ملی این است که دانشآموز
از ابتدای ورود به دبستان تا زمانی که از دبیرستان خارج میشود، چه موضوعهایی را با چه سطح و عمقی و چگونه فرا بگیرد. معلمان نیز باید چه مهارتهایی داشته باشند و چگونه به دانشآموزان آموزش بدهند.»
متن کامل این گفتوگو را میتوانید در فصلنامهی رشد آموزش قرآن، شمارهی 32، بهار 1390 ببینید.