عکس رهبر جدید
نشست شورای سردبیری نشریات رشد دانش‌آموزی
مدیرمسئول مجلات رشد: نیازسنجی مخاطبان از مهم‌ترین ضروریات انتشار نشریات رشد است. توجه به سند تحول ملی و وفاداربودن به آن از موارد مد نظر همه همکاران و سردبیران نشریات محسوب می‌شود.

به گزارش «واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی»، به منظور برقراری ارتباط هر چه نزدیک‌تر بین سردبیران با بدنه تولید و نظارت مجلات رشد، جلسه «شورای سردبیری نشریات رشد» با حضور محمدابراهیم محمدی، مدیر مسئول نشریات رشد، سردبیران نشریات دانش‌آموزی، و حسین هراتی، معاونت پرورشی سابق وزارت آموزش و پرورش، و  از صاحب‌نظران در حوزه نشریات و تولید محتوای آموزشی برگزار شد. در این جلسه، ابتدا مدیر مسئول نشریات رشد با تأکید بر دقت در تولید محتوای کاربردی و نیازسنجی شده برای مخاطبان گفت:‌ «اگر فعالیت‌ها و چرخش قلم هر کدام از ما در مرحله نخست برای خدا و در ادامه با هدف تربیت نسلی سالم و خدامحور باشد، قطعاً موفق بوده‌ایم. در غیر این‌ صورت، تجدید نظر در نگاه ما ضروری خواهد بود.»

همچنین آقای محمدی به مرجعیت مجلات رشد و ضرورت رسیدن به مرحله مرجعیت اشاره کرد و افزود: «نیازسنجی مخاطبان از مهم‌ترین ضروریات انتشار نشریات رشد است. توجه به سند تحول ملی و وفاداربودن به آن از موارد مد نظر همه همکاران و سردبیران نشریات محسوب می‌شود. امیدوارم آنقدر مطالب نشریات رشد عالمانه و حساب شده باشند که بتوان آن‌ها را بازنشر کرد. امیدوارم مطالب مجلات رشد به مرحله‌ای برسند که به زبان‌های دیگر ترجمه شوند.»

از دیگر موارد مورد اشاره مدیر مسئول مجلات رشد، پرداختن به موضوع خانواده و نقش و  تأثیر خانواده در مطالعه ‌مجلات رشد بود. وی بیان داشت: «سعی کنیم مجلات رشد در تراز انتظارات باشد. تحقق انتظارات نیازمند مطالعه است و نشان از کارآمدی مجلات دارد. کارآمدی مطالب رشد برای دانش‌آموزان از اولویت‌های انتشار این نشریات است. تربیت شهروند و تربیت دانش‌آموز مهارت‌محور از اصول پایه مجلات رشد است. باید مجلات ما خوش‌خوان  باشند، ما در تولید مطالب تربیتی و آموزشی پیش‌قراول باشیم و مطالب ما بتواند با روح جویای علم دانش‌آموز ارتباط برقرار کند. باید هر مجله‌ای اقتضای مناسبت خودش را داشته باشد. نگاه نگران دانش‌آموز معطوف به ماست. لازم است مجلات با عشق و علاقه و توسل بسته شوند. تنها از این راه ما به اهداف تربیتی خود خواهیم رسید.»

 

نشست شورای سردبیری نشریات رشد دانش آموزی

در ادامه جلسه، سردبیران مجلات دانش‌آموزی، مدیر مسئول و معاون انتشارات مجلات رشد به تبادل نظر پرداختند. از مطالب مورد بحث می‌توان به ضرورت آماده‌سازی مجلات رشد ظرف زمان‌بندی تعیین شده، به نحوی که هشت شماره مجلات رشد در 12 ماه سال تولید ‌شوند، و نیز لزوم دقت در نظارت محتوایی مطالب و رعایت ثبات چارچوب تولید مجلات رشد اشاره کرد.

در ادامه این نشست، حسین هراتی در خصوص «تربیت و نقش آن در رشد و پویایی نسل حاضر» سخن گفت. وی بیان داشت: «امروز دنیای ما دنیای تحول و فناوری است. بشر در ایام گذشته با جنگ سخت وارد میدان می‌شد. بعد رسیدیم به دوران جنگ نیمه‌سخت که دشمنان در مصاف با یکدیگر به دنبال  مأیوس‌کردن طرف مقابل بودند. امروز گرچه در دوران جنگ نرم به سر می‌بریم، ولی دشمن در مورد ما به جنگ شناختی رسیده است.

جنگ شناختی دو  مؤلفه دارد: مؤلفه اول این جنگ آن است که باید روی افکار عمومی کار کرد، و مؤلفه‌ دوم هم این است که وسیله و ابزار تأثیر‌گذاری روی افکار عمومی شبکه‌های اجتماعی هستند. امروز دشمن روی افکار عمومی کار می‌کند. ما نمی‌توانیم نقش شبکه‌های اجتماعی را نادیده بگیریم، البته عملکرد آن‌ها باید ضابطه‌مند و تحت نظارت باشد. تمام تلاش استکبار جهانی این است که بتواند به کمک شبکه‌های اجتماعی تحت کنترل خود به دین‌زدایی و به هدف خود از این مسیر برسد. لذا ما در بیانیه گام دوم می‌خوانیم که باید با تکیه بر گذشته، آینده‌پژوهی  داشته باشیم و گام دوم انقلاب را در ابعاد خودسازی، جامعه‌سازیی و تمدن‌سازی پیش ببریم.»

 

 

نشست شورای سردبیری نشریات رشد دانش آموزی

 

توجه به «حیات طیبه» (تطبیق موقعیت با معیارهای اسلامی) از دیگر موارد مورد اشاره دکتر هراتی بود. او توضیح داد: «کوشش ما بر بهادادن به نسل جوان، استفاده از آن‌ها و حضور این نسل در همه سطوح فرهنگی و نقش‌دادن به جوان است و قصد داریم، در برنامه‌های عملیاتی و میان‌بر از نسل جوان استفاده کنیم. نسل جوان باید احساس کند مورد توجه است و دوست داشتن را در نگاه مسئولان ببیند. از نظر عقلی هم جوان محاسبه کند که نقش وی در زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی برایش سودمند است و بازده خوبی دارد. در این‌ صورت جوان از حضور در اجتماع و از نقش اجتماعی داشتن لذت خواهد برد.»

آقای هراتی ضمن اشاره به نقش حضرت زینب(س) در واقعه کربلا، و زنده نگه‌داشتن نام امام حسین‌(ع) و یاران آن حضرت،  افزود: «آن بانوی بزرگوار با ویژ‌گی‌هایی که داشت، الگوی تربیت در نسل‌های گذشته، حال و آینده است. امروز قصد دشمن مقابله با تمدن اسلامی است. دشمنان برای از بین بردن تمدن اسلامی، با نظام خانواده، نظام آموزش و نیز الگوهای جامعه ما  مبارزه می‌کنند. آن‌ها معتقدند: برای از بین بردن نظام آموزشی باید منزلت معلم را  از بین ببریم. برای از بین‌بردن الگوها باید منزلت زن را نابود سازیم  و جایگاه زن را تحقیر کنیم.»

این نشست با جمع بندی مدیر مسئول مجلات رشد به پایان رسید.

 

نشست شورای سردبیری نشریات رشد دانش آموزی
نشست شورای سردبیری نشریات رشد دانش آموزی

 

 

 

 

واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۷۵۰
کد خبر : ۳,۲۷۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید