عکس رهبر جدید
اسماعیل سعادت
این نویسنده زبان شناس و استاد برجسته مترجم آثار فلسفی، ‌در دهه‌های گذشته عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر گروه دانشنامه تحقیقات ادبی آن سازمان بود.

در پی درگذشت استاد اسماعیل سعادت، معلم، ادیب، ‌زبان شناس و ‌عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر حسن ملکی؛ معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در پیامی درگذشت این استاد بی بدیل و معلم سخت کوش را تسلیت گفت. متن این پیام بدین شرح است:

 

 

اسماعیل سعادت

از شمار دو چشم یک تن کم، و ز شمار خرد هزاران بیش

 

شنیدن خبر درگذشت استاد اسماعیل سعادت به عنوان معلمی اثرگذار و اندیشمند، ادیبی صاحب سبک و زبان‌شناسی صاحب‌نظر، باعث تاسف و تاثر اهالی فرهنگ و ادب و تعلیم و تربیت شد. بی‌تردید درگذشت آن بزرگمرد به عنوان معلمی متعهد، زبان‌شناسی متبحر و فرهنگ‌نویسی اندیشمند و پرکار، برای اهالی فرهنگ و اندیشه و قلم مایه بسی تاسف و تاثر است.

این جانب با قدرشناسی از تلاش‌های بی‌وقفه و تاثیرگذار ایشان در حوزه علم، فرهنگ و ادب، این ضایعه را به خانواده محترم استاد اسماعیل سعادت ، همکارانم در آموزش و پرورش و مراکز علمی و دانشگاهی، همکاران و همراهان ایشان در فرهنگستان زبان و ادب فارسی و تمام کسانی که با آثار ایشان انس داشته‌اند، تسلیت می‌گویم و برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجرمسالت دارم.


گفتنی است: استاد اسماعیل سعادت، معلم،‌ معاون و ویراستار مجلات پیک و عضو شورای عالی ویرایش سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که روز ۱۲ شهریورماه در سن ۹۵ سالگی به دیدار معبود شتافت، در تمامی عمر با برکت خود در حوزه علم و فرهنگ و ادب فعال بوده وصاحب آثاری ارزشمند و ماندگار در زمینه‌های مختلف است.

استاد سعادت که پس از اشتغال در سمت آموزگاری به طور رسمی به استخدام آموزش و پرورش در آمده بود، در تمامی مدت ۷۵ سال حیات فرهنگی،‌ علمی و ادبی خود بی‌وقفه برای اعتلای فرهنگ و ادب و ارزش‌های والای فرهنگ ایران اسلامی، تلاش و کوشش کرد.

این نویسنده زبان شناس و استاد برجسته مترجم آثار فلسفی، ‌در دهه‌های گذشته عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر گروه دانشنامه تحقیقات ادبی آن سازمان بود. وی که کار خود را در سال ۱۳۲۴ در آموزش و پرورش و به عنوان آموزگار آغاز کرده بود،‌ تا واپسین روزهای حیات پربرکت خود در فرهنگستان زبان و ادب فارسی به خدمت در حوزه فرهنگ و ادب مشغول بود.

قابل ذکر است که استاد سعادت به دلیل شایستگی‌های علمی و حرفه‌ای خود در حوزه ادب و فرهنگ، موفق به دریافت نشان درجه یک دانش به‌عنوان برگزیده فرهنگستان زبان و ادب فارسى شده است. همچنین آثار شاخص وی  از جمله ترجمه کتاب «در آسمان» و مجموعه شش جلدی«فرهنگ آثار؛ شامل: معرفی آثار مکتوب ملل جهان از آغاز تا امروز» در نوزدهمین و بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب و معرفی شده اند. ترجمه کتاب«زندگی میکل آنژ» اثر رومن رولان نیز در سال ۱۳۳۴، جایزه ممتاز اهدایی از سوی «مجله سخن» با بنیانگذاری استاد پرویز ناتل خانلری را نصیب این نویسنده و مترجم شایسته کرده بود. 

واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۸۹۷
کد خبر : ۳,۲۴۵
ناشناس
۱۳۹۹/۰۶/۱۶
0
0
0

خدایش بیامرزاد. مدتی نیز سردبیر مجله رشد دانش‌آموز بود.


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید