عکس رهبر جدید
ایمنی و بهداشت فضاهای ورزشی مدارس
در «رشد آموزش تربیت‌بدنی»

وضعیت ایمنی و بهداشت اماکن و فضاهای ورزشی، ازجمله موضوعات مهم و مورد توجه متخصصان علوم ورزشی، طب ورزش و مسئولین سلامت جامعه است. اصطلاح «ایمنی مقدم بر کار» در اماکن ورزشی نیز باید در دستور کار مربیان بهداشت، ورزش و مسئولین برنامه‌ریزی فعالیت‌های ورزشی قرار گیرد.
این عبارت، بخشی از مقاله‌ی «ایمنی و بهداشت فضاهای ورزشی مدارس» است که در فصل‌نامه‌ی رشد آموزش تربیت‌بدنی چاپ شده است.
در ادامه‌ی این مقاله که به کوشش آقای اسکندر حسین‌پور تهیه شده، آمده است: «وجود موانع و وسایل غیر استاندارد و خطرناک به‌علاوه استفاده از وسایل مستهلک و فرسوده، بدون تردید موجب صدمات بدنی و حتی در مواردی سبب مرگ‌و‌میر کاربران خواهد گردید. جمعیت چند میلیونی دانش‌آموزان و مشکلات ایمنی و بهداشت این قشر پی‌گیر موضوع ایمنی و بهداشت را ضروری می‌سازد. دانش‌آموزان به دلیل شرایط سنی و بی‌تجربگی در معرض خطرات ناشی از وقوع حوادث در مدرسه قرار دارند. دنیای یک کودک را خانه، مدرسه و جامعه‌ی پیرامون آن تشکیل می‌دهند. این مکان‌ها باید ایمن و بهداشتی باشند، ولی براساس تجربیات گذشته این اماکن سهم عمده‌ای در وقوع حوادث داشته‌اند. هرگاه وضعیت بهداشتی و ایمنی مدارس در سطح قابل قبولی نباشد، احتمال وقوع حوادث و جراحت و مرگ دانش‌آموزان وجود دارد. مهم‌ترین عوامل کاهش‌دهنده‌ی سطح بهداشت و ایمنی فضاهای ورزشی عبارت است از:
سرانه‌ی ناکافی فضای ورزشی، قدیمی بودن مدارس و شرایط غیر بهداشتی توالت، دست‌شویی، آب‌خوری و غیر ایمن بودن فضای ورزشی مدرسه (آسفالت با شن‌های بزرگ، داشتن چاله‌ها و جمع شدن آب‌های سطحی، عدم تفکیک زمین‌ها از همدیگر، ثابت نبودن تیرک‌ها در زمین ورزش، وجود سکوها و درختچه‌ها در حاشیه‌ی نزدیک زمین ورزش، ورودی و خروجی نامناسب، نزدیکی بیش از حد به پارکینگ و گاهی استفاده از فضای ورزشی به‌عنوان پارکینگ، امکان برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی و ناکافی بودن کمک‌های اولیه).»
مؤلفه‌ی ایمنی داخل زمین‌های ورزشی، مؤلفه‌ی تجهیزات و لوازم، مؤلفه‌ی سکوها و پوشش‌ها، مؤلفه‌ی حریم و خطوط و مؤلفه‌ی بهداشت ازجمله مباحث دیگری است که نویسنده‌ی این مقاله به آن‌ها پرداخته است.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه‌ی رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره‌ی 38، بهار 1390 قابل رؤیت است.

تعداد بازدید : ۵,۶۹۱
کد خبر : ۳۲۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید