عکس رهبر جدید
محمدابراهیم محمدی؛ مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
۱۴ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۲۴
همیشه پای یک خبرنگار در میان است
یادداشت مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و مدیرمسئول نشریات رشد به مناسبت روز خبرنگار.

 

 

به نام خدا

علاقه‌مندم به سهم خود و برخلاف رسم سالگرد‌ زدگی و تعارف موسمی از تلاش‌ها و خدمات جامعه شریف رسانه و خبرنگار تشکر نمایم.

بر این باورم که نفس پاسداشت حتی در زمان تقویمی بهانه‌ای خوب و فرصتی مناسب  است تا با هوشمندی و موقعیت‌شناسی؛ قدرشناس این قشر زحمت‌کش بود.

امروز من هم نه به این بهانه و یا به‌ عادت تعارف مرسوم، بلکه برای ادای دین لازم می‌دانم ضمن قدرشناسی؛ به سهم و نقش خبرنگاران در توسعه و رشد آموزش‌وپرورش تأکید و مدیران را برای تأمل و درنگ بیشتر فرا بخوانم.

به عقیده بنده هرکجا رسانه و جماعت شریف خبرنگارباشد؛ رشد، توسعه و ارتقا در آن‌جا بیشتر است.

بهتر باشد که بگوئیم که توسعه و رشد با نام خبرنگار عجین شده و این  دو را به دو واقعیت جدائی‌ناپذیر مانند کرده است.

تفاوت نمی‌کند که این تحول در منابع انسانی و ارتقای شایستگی‌های شخصی مدیران و کارشناسان باشد و یا در توسعه کمی وکیفی سازمانی.

از این‌رو دور نیست اگر گفته شود هرکجا ترقی هست پای خبرنگار و رسانه در میان است.

حضور رسانه و کنکاش و کنجکاوی‌های خبرنگاران که جزو هویت و واقعیت غیرقابل اجتناب این دوستان رسانه‌ای آگاهی بخش است، هرچند علی‌الظاهر و در نگاهی سطحی و البته شخصی؛ مخل و محل ملاحظه است و به دیگر سخن  ماهیت آگاهی‌بخشی و ارزیابی و به‌‌تبع مطالبه و پرسشگری آن؛  به‌نفع مدیر و دستگاه تحت امر نبوده بلکه مزاحم خلوت مدیریتی وسازمانی است؛ اما در واقع به تکامل و ارتقای مدیر و سازمان منجر می‌شود.

برای همین هم باید ادعا کرد که بسیاری از چهره‌های سرشناس مدیریتی که برای خود، شأن و شخصیتی قائلند، وامدار خبرنگار و مراقبت، نظارت و ارزیابی ایشان و رسانه‌های متبوع هستند.

پس بهتر است بگوئیم مدیران باید همیشه از رسانه‌ها سپاسگزار بوده و قدردان خدمات و مداخلات دلسوزانه ایشان باشند.

در واقع مدیر هوشمند و البته آینده‌نگر؛ مشارکت و مشاورت صادقانه خبرنگاران را برای فردای پایدار و رضایت‌بخش؛ نوعی سرمایه‌گذاری دانسته و از چنین موقعیت‌هائی به چشم یک فرصت استقبال می‌کند.

از نظر من شخصیت یک خبرنگارحرفه‌ای، آگاه، صاحب‌نظر و اجتماعی از هیچ مدیر وکارشناسی کمتر نیست  بنابراین؛ کم انگاری جایگاهی و فروکاهی شأن و شخصیت خبرنگاران صدیق که جز به رشد کمال و توسعه نمی‌اندیشند  از ناحیه هر مقام و در هرسطحی که باشد؛ اشتباه محاسباتی و کج سلیقگی مدیریتی بیش نیست.

اینک که تعداد رسانه و خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری افزایش یافته و شمار خبرنگاران رو به فزونی نهاده است، جا دارد نگاه تخصصی به خبر و گزارش و به‌ویژه گفت‌وگو در حوزه آموزش‌وپرورش جدی‌تر گرفته شود.

ارتقاء سطح آگاهی، اطلاعات و دانش تخصصی خبرنگاران حوزه آموزش‌وپرورش نقش رسانه‌های مرتبط را مؤثر و فنی‌تر کرده و مناسبات سازنده را ارتقا خواهد بخشید.

حوزه‌های متنوع خدماتی آموزشی، علمی، فنی و... در دستگاه بزرگ تعلیم و تربیت کشور این انتظار را پدید آورده است تا خبرنگاران متناسب با حوزه خاص و مأموریت رسانه‌ای مرتبط؛ گزارش، گفت‌وگو، خبر و تحلیل متناسب ارائه نمایند.

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به سهم خود این آمادگی را دارد تا در حوزه  بسته‌های آموزشی، اعتباربخشی منابع مکتوب و غیرمکتوب آموزشی و علمی و تربیتی درسی و به‌خصوص فناوری و رسانه‌های آموزشی به  این مهم مبادرت ورزیده و زمینه را برای استفاده افزون‌تر از ظرفیت همکاران رسانه‌ای فراهم سازد.

شبکه ملی رشد و مجلات رشد این آمادگی را دارند تا همیشه و به‌خصوص در وضعیت خاص ناشی از فراگیری کرونا از دانش، تخصص و تجربه دوستان رسانه‌ای کشور استفاده نماید.

لازم است ضمن پاسداشت روزخبرنگار و بزرگداشت  مقام  شهید صارمی از همه خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران شریف حوزه اجتماعی خصوصاً بخش آموزش‌وپرورش که با وجود مضایق، مشکلات و تنگناها، بهترین همراهی را با دفترانتشارات وفناوری آموزشی داشتند تشکر و قدردانی و برای ایشان قلمی مبارک و مؤثر را آرزو نمایم.

واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۸۵۰
کد خبر : ۳,۲۰۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید