عکس رهبر جدید
مجلات رشد
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در جلسه تبادل نظر و بررسی شرایط توزیع مجلات در شرایط شیوع کرونا بر حفظ ارتباط با نمایندگان مجلات رشد در استان‌ها در زمان تعطیلی مدرسه‌ها در فصل تابستان و بهره‌برداری بالقوه دوطرفه در جهت تهاتر محصولات با سازمان‌های مرتبط همچون بهزیستی تأکید کرد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، نظر به اهمیت و نقش توزیع مجلات عمومی و تخصصی رشد در مجموعه گسترده آموزش و پرورش، جلسه تبادل نظر و بررسی شرایط توزیع مجلات در وضعیت پیش‌آمده در شرایط شیوع کرونا برگزار شد. در این جلسه ابتدا محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، درباره نقش و اهمیت توزیع به‌موقع نشریات رشد به مخاطبان و رساندن مجلات به‌صورت‌های کاغذی و الکترونیک توضیحاتی داد. وی در ادامه مشارکت و همکاری همه بخش‌های وزارتخانه را طبق قانون 828  گوشزد کرد و ظرفیت کلان این قانون را برای ترغیب و ترویج فعالیت‌های مؤثر مجموعه رشد برشمرد.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به ضرورت بازآرایی ظرفیت‌های مجموعه رشد و استفاده از فکرهای همکاران درون و بیرون رشد اشاره کرد و گفت: «تمام سعی ما توسعه شمارگان رشد و هم‌افزایی برای تولید محتوای عمیق و مؤثر خواهد بود. حفظ ارتباط با نمایندگان مجلات رشد در استان‌ها در زمان تعطیلی مدرسه‌ها در فصل تابستان و بهره‌برداری بالقوه دوطرفه، می‌تواند در جهت تهاتر محصولات با سازمان‌های مرتبط همچون بهزیستی باشد. تلاش ما بر این خواهد بود که تولیدات مجموعه رشد که تکمیل‌کننده بسته آموزشی هستند، به نحو شایسته معرفی شوند. برای تحقق این هدف به تعریف چارچوبی قوی نیاز داریم تا در امور مشترکان و بازرگانی به مشارکت حداکثری همه بخش‌های مدنظر برسیم.»

در ادامه این جلسه سید احمد حسینی که در مدیریت دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سابقه‌ای طولانی دارد، با اشاره به بحث دانش‌افزایی در مجلات رشد گفت: «امروزه و با توجه به شرایط پیش‌رو، باید از بستر صرف آموزش و پرورش خارج شویم و در فضایی رقابتی به دو موضوع مهم دیده شدن و شنیده شدن بپردازیم. سازمان‌ها و نهاد‌های گوناگون از سازمان پژوهش توقع دارند آموزش‌های مکمل خود را به گوش دانش‌آموز برساند. از بین نهادهای مؤثر می‌توان به نیروی انتظامی اشاره کرد که توقع دارد فرهنگ ترافیک از طریق بسته آموزشی تولیدی سازمان ترویج یابد. این مهم به کمک مجلات رشد قابل انجام و تحقق است و در این راستا می‌توان در تعاملی دوطرفه و به کمک همدیگر، به نقطه مشترکی رسید و از صفحات پشت جلد مجلات برای تبلیغ آموزشی استفاده کرد. این اقدام می‌تواند کمک مؤثری به توزیع مجلات و نیز کسب درآمد و پوشش هزینه تولید مجلات باشد. از دیگر نهادهای مورد اشاره می‌توان به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، بنیاد جانبازان، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اشاره کرد که نیاز است دانش‌آموزان با فعالیت آن‌ها آشنا شوند.»

سهیل رجبی از صاحب‌نظران حوزه رسانه و فعال در توزیع محصولات فرهنگی، به گسترش ارتباطات و معرفی تولیدات رشد در مجموعه وزارت آموزش و پرورش و همه مخاطبان این نشریات اشاره کرد. او گفت: «معرفی فعالیت‌های مهم اقتصادی، صنعتی و تجاری، ضمن اینکه در آشنایی دانش‌آموزان با این فعالیت‌ها مؤثر است، می‌تواند برای جلب حمایت‌های مادی و معنوی سازمان‌های زیربط از مجلات رشد نیز مؤثر واقع شود.»

 


توزیع نشریات رشد

 

حبیب یوسف‌زاده، رئیس گروه مجلات عمومی رشد، به فعالیت‌ها و نمود واقعی مجموعه رشد اشاره کرد و گفت: «سیستم توزیع مجلات رشد سنتی است و نیاز است در این روش تجدید نظر شود. استفاده از فناوری‌های نوین و استارت‌آپ‌های فروش فایل‌های الکترونیکی می‌تواند به توزیع به‌موقع مجلات رشد کمک کند. اگر بتوانیم فروش استانی ایجاد کنیم، شاید بتوانیم برای هر استان مقتضیات خاص خودش را تعریف کنیم. همچنین، برای رشد‌های خانواده و پیش‌دبستان نیز، به خاطر مخاطب خاص خود که در مدرسه نیستند، باید تعریف مجزا داشته باشیم.

بهنام شاد‌دل، رئیس گروه برنامه‌ریزی و نظارت بر فصل‌نامه‌های تخصصی، به ایجاد فروشگاه اینترنتی و نیز استفاده از شخصیت‌های صاحب‌نام فرهنگی در معرفی مجلات رشد در برنامه‌های تلویزیونی اشاره کرد و معرفی مجلات رشد را برای گروه‌های سنی مخاطب در صفحه پشت جلد کتاب‌ها کارساز دانست. وی همچنین تبلیغات تلویزیونی و نیز ساخت تیزر معرفی مجلات را در معرفی مجلات رشد و نیز تقویت شمارگان آن‌ها مؤثر اعلام کرد.

محمد زاهد، مسئول توزیع مجلات رشد، گزارش مختصری از فعالیت این بخش ارائه داد و پیشنهاد کرد: «با توجه به اینکه مدیران مدرسه‌ها در توزیع مجلات رشد نقش کلیدی دارند، همکاری و همراهی مدیران را فعال کنیم.»

سیدکمال شهابلو، معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، به توسعه فعالیت‌های امور مشترکین اشاره کرد و مشکلات سر راه فروش الکترونیکی را یادآور شد. وی در ادامه گفت: «فروش الکترونیکی مجلات رشد نیازمند تعریف سازوکار جدید است. در این راستا از همه افراد صاحب‌نظر درخواست همراهی و همکاری مشترک داریم. فروش نسخه‌های الکترونیکی مجلات رشد به کمک استارت‌آپ‌هایی مثل «فیدیبو و طاقچه» می‌تواند شروع همکاری و ورود به این حوزه باشد، اما برای دریافت نتیجه مناسب باید سازوکار مشخصی تعریف کنیم.

 


توزیع نشریات رشد

پایان‌بخش جلسه، جمع‌بندی نظرات توسط سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی بود. وی از ضرورت ریل‌گذاری جدید و توجه به مقتضیات امروز اجتماع گفت و تشکیل تیم امور مشترکین و امور بازرگانی و نیز تعیین اهداف، فعالیت‌ها، چارچوب کاری و محدوده اختیارات هر تیم را موضوع جلسه آینده تعیین کرد.

تقویت ظرفیت‌های استارت‌آپی و نیز تعیین نحوه و نوع فعالیت‌های تبلیغی، نحوه مشارکت بخش خصوصی، همیاری و مشارکت مؤسسات و بانک‌ها از دیگر موارد مورد اشاره بود.

محمدی درباره مشکلات و مسائل استان‌ها نیز گفت و ایجاد گروه یا کانال در شبکه‌های مجازی و اشتراک‌گذاری تجربه‌های نمایندگان استان‌ها و ظرفیت‌های هر کدام را خواستار شد.

واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱,۰۱۳
کد خبر : ۳,۲۰۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید