شاغل و
فعالیتهای فکری و مهم نیازمند بازهی زمانی خودیابی و بازپروری فکری و
کاری و حتی بدنی هستند. افرادی که وسیله اصلی کار و فعالیتشان «مغزافزار»
آنهاست، خیلی بیشتر از دیگر فعالان اجتماعی نیازمند تمدد اعصاب، استراحت و
دانشافزایی و تنظیم شئون و جوانب مختلف امور خود هستند. ذهن معلمان و
استادان، دانشمندان و روشنفکران بیش از دیگران به زمانی برای استراحت و
بازآرایی تفکر نیازمند است. انسانهای فرهیخته به زمانی نیاز دارند تا
بیشتر و بهتر فکر کنند، مناسبتر مطالعه کنند و خود را برای مرحله بعدی
کارشان آماده سازند. چنین اقتضائاتی حتماً به فعالیتهای روزمره ختم
نمیشود. ابزارها و روشهای نوین معرفتافزایی روزگار ما بسیار متنوع و
مؤثرند. هر فرد جویای علم و فرهنگ به طرق مختلف میتواند خود را تقویت و
آماده کند. امروزه انواع بازیهای فکری، حجم گسترده فیلمهای مستند و حتی
فیلمهای سینمایی هدفدار در کنار انبوهی از کتابهای خوب در عرصههای
مختلف علمی و فرهنگی راهگشای جویندگان علم و معرفت است.
اگر بخواهیم به این نمایه چیزی بیفزاییم، دایره دسترسیهامان خیلی بیشتر
میشود. اینترنت و فضای مجازی دربردارنده انبوهی از اطلاعات غربال نشده
مفید است که با تکیه بر آنها، با صرف دقت و توجه کافی و بدون تحرک فیزیکی
خاص میتوان بهراحتی به اندوختههای علمی بخش مهمی از جهان دست یافت.
امروزه موزهها و مراکز تفریحی ـ فرهنگی نظیر «شهر کتاب»ها و «باغ کتاب»ها
هم میتوانند برای ارتقاء سطح فرهنگی افراد و بهخصوص اهالی علم و فرهنگ
،از جمله معلمان، برنامهریزی کنند و با اقدامات مختلف، سطح دانش و بینش و
حتی منش همکاران خدوم و فاضل خویش را بیش از پیش ارتقاء دهند.
ما در شماره آخر سال مجله به ارائه پیشنهادهایی در باب گذران ایام تعطیلی
کلاسها به همکاران فرهنگی پرداختهایم. فکر میکنیم اگر یک عنصر دغدغهمند
جامعه با صبر و تدبیر در حوزه ایام فراغت، دانش و فرهنگ خود را گسترش دهد،
حتماً در ایام برگزاری حضوری کلاسهای درس میتواند اثربخشتر در کلاس و
مدرسه حضور یابد و به انجام وظیفه خطیر معلمی بپردازد. امیدواریم این
شماره مدرسه زندگی در کمک به همکاران عزیز فرهنگی در این زمینه کارساز و
اثربخش باشد.