عکس رهبر جدید
تدوین استانداردهای تولید بسته‌های آموزشی دوره پیش دبستان در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
با مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش، مسئولیت سیاست‌گذاری، استانداردسازی و هدایت تولید بسته‌های آموزشی و تربیتی دوره‌های مختلف تحصیلی به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی واگذار شده است.

در راستای عملیاتی نمودن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در طول برنامه ششم توسعه و اجرای ماده ۴ مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی و به منظور تدوین استانداردهای تولید بسته‌های آموزشی دوره پیش از دبستان، روز یکشنبه اول تیر ماه، کارگروه تخصصی تدوین استانداردهای تولید بسته آموزشی دوره پیش دبستان، پیش‌نویس سند استانداردهای تولید شده را مورد نقد و بررسی قرار داد. این سند به سفارش دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و با مشارکت و همکاری نمایندگانی از معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی کل کشور، دانشگاه علوم بهزیستی و گروه پیش دبستان سازمان تهیه گردیده است.

آموزش پیش دبستانی را به مهد کودک (سه تا چهار سالگی) و آمادگی (پنج و شش سالگی) تقسیم می‌کنند. هدف اصلی از برگزاری آموزش پیش از دبستان که برنامه‌ریزی محتوایی آن بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است، رشد همه جانبه کودکان و آمادگی برای ورود به مدارس است. به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیت‌هایی تشکیل شود که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد ذهنی و جسمی آن‌ها نیز گردد. به علت حساسیت و سهولت اثرپذیری کودکان از مواد آموزشی و همچنین دوام و عمق یادگیری در این دوره، ضرورت ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی ویژه دوره پیش از دبستان به منظور استفاده بهینه از فرصت‌ها و امکانات بخش دولتی و غیر دولتی در تولید و عرضه منابع مبتنی بر اهداف برنامه‌های درسی و تربیتی مصوب بیش از پیش احساس می‌گردد.

در آموزش پیش از دبستان تأکید بر استفاده از بسته‌های آموزشی است. به عبارت دیگر، منابع متعددی برای آموزش کودکان، والدین، ناشران، مربیان و تولید کنندگان تجهیزات و حتی فضای آموزشی در نظر گرفته شده که اصول مهمی نظیر کودک محوری، رویکرد کل نگر، انعطاف پذیری برنامه‌ها، رویکرد ارتباطی در گزینش محتوا و رعایت تفاوت‌های فردی و اولویت دادن به بازی و فعالیت‌های نشاط آور و همسویی با برنامه‌های درسی دوره ابتدایی را در بر می‌گیرد.

در تدوین استانداردهای تولید بسته‌های آموزشی دوره پیش از دبستان به در هم تنیدگی برنامه و فرهنگ بومی مناطق مختلف کشور توجه شده و به جای تأکید بر محتوا، فعالیت‌های کودک محور یعنی بازی، قصه، شعر، کاردستی، نقّاشی، مشاهده، بحث و گفت و گو، گردش علمی، اجرای آزمایش و نمایش خلاق بخش اعظم فعّالیّت‌های آموزشی را تشکیل می‌دهند.
با ساماندهی اجزای بسته‌های آموزشی دوره پیش از دبستان، علاوه بر نظارت، ارزیابی، بررسی علمی مواد آموزشی و انتخاب و معرفی آثار برگزیده و مفید و متناسب با برنامه‌های درسی مصوب، امکان تبادل نظر و تجربه میان اندیشمندان، صاحب‌نظران و پدیدآورندگان بسته‌های آموزشی در راستای تدوین راهبردها و استانداردهای تولید بسته‌های آموزشی نیز فراهم می‌گردد.

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد سامان بخشی
تعداد بازدید : ۷۱۸
کد خبر : ۳,۱۵۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید