عکس رهبر جدید
مجلات رشد باید به ویترین تحول در آموزش و پرورش تبدیل شوند
سخنان سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در نشست هم‌‌اندیشی سردبیران مجلات رشد

محمدابراهیم محمدی در ابتدای این جلسه ضمن قدردانی از زحمات مدیران پیشین دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، با ارائه آماری از وضعیت تیراژ مجلات منتشر شده در کشور در سال‌های اخیر و تأثیر منفی فضای مجازی بر انتشار نشریات گفت: «واقعیت مهاجرت جدی است. اگر می‌خواهیم نشریات رشد از این آسیب‌ها در امان باشند  باید به فکر ریل‌گذاری جدید و سیاست‌گذاری نوین باشیم تا حرکتمان با قوت و قدرت ادامه پیدا کند. یادمان باشد هر تعداد نشریه هم که در کشور منتشر شود، اما نشریات رشد چیز دیگری هستند. مجلات رشد برندی بی‌رقیب در نهاد تعلیم و تربیت هستند. این مجلات دارای گستره توزیع سراسری هستند و در همه جای کشور حضور دارند.»

وی با اشاره به اینکه اعضای هیئت تحریریه مجلات رشد به تعداد مخاطبان آن است گفت: «دلیل تمایز مجلات رشد از سایر نشریات در کشور این است که این مجلات به برنامه درسی ملی وفادار هستند و ارتباط معناداری با متون درسی دارند. تنها مجلاتی هستند که مخاطب خاصی دارند و اگر منتشر نشوند جای خالی آن‌ها احساس می‌شود. رشد تنها مجله‌ای است که در زمینه مسائل تعلیم و تربیت وارد می‌شود. باید تلاش کنیم تا در دوره جدید گرفتار رخوت و تعطیلی نشویم.»

سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ادامه داد: «مدیریت در مجلات رشد سخت و آسان است. آسان است چون مخاطب مجلات مشخص است. حاکمیت این مجلات را حمایت می‌کند. ابزارهای توزیع برایش وجود دارد. همکاران آموزش و پرورش این مجلات را می‌خرند. اما بخش سخت ‌آن، نیمه تخصصی بودن این مجلات است. مدیریت در مجله تخصصی زیاد سخت نیست اما در مجله نیمه تخصصی سخت است. این ظرافت، کار را سخت می کند.»

وی با اشاره به این موضوع که این مجلات قرار است که در درون بسته درسی باشند گفت: «این همگرایی در مجلات باید حفظ شود. مجلات رشد باید چشم‌انداز و ویترین تحول باشند. یعنی به نوعی آینده را رقم بزنند و این سخت است.  ضمن اینکه باید برای مخاطبان خاص بیشتر دقت کنیم. باید به تنوع فکر کنیم. به نیاز شناسی توجه کنیم.  مدیریت مجلات در خلاء هیچ فایده‌ای ندارد. اگر مجله‌ای منتشر شود و بازتابی نداشته باشد محل تأمل دارد. مجله باید جذابو  متناسب با سلیقه مخاطب باشد. ارزش مجله به مدت زمانی است که دست مخاطب می‌ماند.»

محمدی در پایان سخنانش توجه سردبیران مجلات رشد را به چند مسئله مهم جلب کرد که اهم این موضوعات به شرح زیر است:

• لزوم ارتباط مستمر و دوطرفه مجله با مخاطب؛

• مجله‌ای که منتشر می‌شود متناسب با علاقه مخاطب باشد؛

• توجه به نیازهای خاص شغلی مخاطب. نیازهایی مثل نگرش، دانش و مهارت؛

• توجه به پدیدآورندگان شایسته و پرهیز از حضور دوستان و آشنایان در مجله؛

• توجه به زیباشناختی، روان‌شناختی و جامعه‌شناسی مخاطبان؛

• توجه به اصول ژورنالیسیتی؛

• جسارت ورود به عرصه رقابت با سایر نشریات خصوصاً نشریات بخش خصوصی؛

• ارزیابی فرایندی. بعد از تولید مجله از طریق بازخوردها ارزیابی فرایندی انجام شود.

• توجه ویژه به مشارکت دادن معلمان در تهیه محتوای مجلات؛

 

محمدی با آرزوی اینکه مجلاتی که در دوره آینده منتشر می‌شوند بتوانند در مسیر تکامل دانش‌آموزان و معلمان ایفای نقش کنند سخنان خود را به پایان برد.

 

نشست سردبیران

  

واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۵۳۹
کد خبر : ۳,۱۴۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید