عکس رهبر جدید
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۰:۱۷
بازی‌ های رومیزی
سال‌ها قبل از اینکه چیزی به نام گیم یا بازی ویدیویی‌ وجود داشته باشد، بازی‌های رومیزی یا بردگیم‌ها وجود داشتند که به‌طور گسترده مورد توجه عموم بودند. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور بازی‌های ویدیویی‌، برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، استقبال از بردگیم کم نشد، بلکه بیشتر هم شد، تا آنجا که بردگیم راه خود را حتی در بازی‌های ویدیویی پیدا کرد و حالا علاوه بر بازی‌های فیزیکی، شاهد توسعه بردگیم به صورت دیجیتال هم هستیم.

در ابتدای این مقاله، بازی رومیزی این‌گونه تعریف شده است:

«بازی رومیزی یا بازی تخته‌ای به نوعی از بازی گفته می‌شود که روی یک سطح (کاغذی، پارچه‌ای یا تخته‌ای) انجام می‌شود. در این بازی‌ها مهره‌ها براساس قواعدی روی صفحه بازی قرار می‌گیرد، حرکت داده می‌شوند یا از روی آن برداشته می‌شوند. این بازی‌ها ممکن است از نوع بازی‌های راهبردی مجرد باشند، یا مبنای آن‌ها شانس یا ترکیبی از این دو باشد. معمولاً هدفی وجود دارد که بازیکن تلاش می‌کند به آن دست یابد. بازی‌های رومیزی اولیه بازنمایی نبردی بود میان دو ارتش. در بازی‌های رومیزی جدیدتر نیز شکست بازیکن حریف هدف است که ممکن است معنای آن ضربه زدن به مهره‌های حریف باشد، یا به دست آوردن موقعیت یا کسب امتیاز.»

این مقاله در ادامه، تاریخچه بازی‌های رومیزی، سبک، نوع و سازوکار بازی‌های رومیزی، بازی‌های رومیزی دیجیتال و بازی رومیزی آموزشی را توضیح داده و چند نمونه بازی را معرفی و در ادامه چنین جمع‌بندی کرده است:

«با به‌کارگیری ابزارهایی مانند بازی‌های رومیزی، می‌توان محیطی ایمن، سرگرم‌کننده و رقابتی فراهم کرد که دانش‌آموزان ضمن آشنایی با ضعف‌ها و شکست‌های خود در فرایند دستیابی به اهداف یادگیری، از اشتباهات خود بیاموزند.

بازی رومیزی به خوبی توانسته است جایگاه خود را در میان انبوه‌ بازی‌های ویدیویی باز کند. بازی‌های رومیزی مزایایی چون ایجاد تعامل در ارائه آموزش، غلبه بر انفعال، تمرین معتبر، ارائه  بازخورد و افزایش انگیزش دارند.

بازی‌های رومیزی دیجیتال با توجه به ظرفیت خود بستر مناسبی برای آموزش و یادگیری ایجاد می‌کنند. مزایای بازی‌های رومیزی دیجیتال شامل دسترسی به بازی‌های جدید، صرفه‌جویی در هزینه، دسترسی آسان و همیشگی، حس حرکت، دادن اجزای بازی، امکان بازی با دوستان و قابل‌ حمل بودن است.

در حال‌حاضر، بازی‌های رومیزی آموزشی نتوانسته‌اند، آن گونه که شایسته است جایگاه خود را در میان سایر آموزش‌ها پیدا کنند.»


• نویسنده: راشد محمدیان، دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی

 
برای دریافت متن کامل این مقاله اینجا کلیک کنید.

منبع: ماهنامه رشد فناوری آموزشی شماره ۶ (شماره پی‌در‌پی ۲۸۶)، اسفند ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۲,۱۹۸
کد خبر : ۳,۱۲۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید