عکس رهبر جدید
۹ فروردین ۱۳۹۹ ۱۹:۰۷
وب ۲
فناوری وب ۲/۰ به ابزاری اشاره دارد که برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و ایجاد همکاری میان افراد استفاده می‌شود. این فناوری از رویکردهای آموزشی مانند یادگیری فعال، یادگیری اجتماعی و انتشار دانش حمایت می‌کند.

نویسنده این مقاله در تعریف «وب ۲/۰» آورده است:
«وب ۲/۰ شکل جدیدی از نرم‌افزارهای مبتنی بر اینترنت است که بیشتر بر محتواهای تولید شده توسط کاربران متمرکز است که از طریق تعاملات اجتماعی و مشارکتی با دیگر کاربران گشوده و باز می‌شود. وب ۲/۰ ناظر به شکل‌گیری اینترنت محاوره‌ای است که امکان برقراری ارتباطات چند سویه میان کاربران جهانی اینترنت را فراهم ساخته است. در حالی‌که وب
۱/۰ امکان استفاده افراد از منابع عظیم اطلاعاتی را از طریق شبکه جهانی اینترنت و ارسال و دریافت ایمیل فراهم می‌کند، وب ۲/۰ بر مبنای محاوره دائمی میان کاربران اینترنت شکل گرفته است. در واقع، وب ۲/۰ کاربران را به فعالیت‌های مشارکتی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات ترغیب می‌کند.
با تغییر جهت کلاس‌ها به سمت وب ۲/۰، معلمان به سمت ایجاد فضایی بازتر می‌روند که در آن انتظار می‌رود دانش‌آموزان با محتوا درگیر شوند و بیشتر در بحث‌های کلاسی مشارکت کنند. وب ۲/۰ از رویکردهای آموزشی مانند یادگیری فعال، یادگیری اجتماعی و انتشار دانش حمایت می‌کند. این شرایط با فراهم کردن محیط‌هایی که روابط متقابل را تقویت می‌کنند، فراهم می‌شود. ابزار وب ۲/۰ در صورتی که در محیط آموزشی به کار گرفته شود، به یادگیری مشارکتی می‌انجامد.


در بخش دیگری از این مقاله به انواع ابزار وب ۲/۰ اشاره شده و آمده است: «با توجه به وب ۲/۰، ابزارهای متعددی طراحی و استفاده شده‌اند:

• وبلاگ: وبلاگ وب‌سایتی است که افراد و کاربران منتشر می‌کنند و طرح و مطالب آن‌ها غیررسمی است. یکی از ویژگی‌های اصلی وبلاگ، فعال بودن کاربران در آن است، به گونه‌ای که هم نویسنده وبلاگ با انتشار مطلب خود و هم خوانندگان وبلاگ با درج نظر خود، امکان مشارکت و تعامل دوسویه را دارند.

ویکی: ویکی وب‌سایتی است که محتوای آن با فعالیت مشارکتی کاربران و صرفاً به‌وسیله مرورگر وب تولید می‌شود. اتاق‌های مباحثه: اتاق‌های مباحثه وب‌سایت‌هایی هستند که در آن افراد می‌توانند با ارسال پیام درباره موضوع خاصی گفت‌وگو کنند.

شبکه‌های اجتماعی مجازی: شبکه‌های اجتماعی مجازی به گونه‌ای از الگوهای تماس هستند که در آن‌ها تعامل‌ها و ارتباطات میان عوامل شبکه‌ای، توسط یک پایگاه فنی و زیرساخت اینترنت پیشتیبانی می‌شود.

سرویس های میزبانی محتوا: سرویس‌های میزبانی محتوا سایت‌هایی هستند که کاربران به‌وسیله آن‌ها می‌توانند رسانه‌های گوناگون را میان سایر افراد به اشتراک بگذارند. رسانه‌های قابل اشتراک می‌توانند ویدئو تصویر، فایل ارائه، صوت و حتی کتاب باشند.

دنیای مجازی اجتماعی: دنیای مجازی اجتماعی، محیط تولید شده توسط رایانه است که به فرد اجازه می‌دهد در محیط، احساس حضور را با تمام ویژگی‌هایش، به گونه‌ای حس کند که سایر افراد نیز با همین شرایط در آن هستند.

دنیای بازی‌های مجازی: دنیای بازی‌های مجازی وب‌سایتی است که در آن کاربران می‌توانند با یکدیگر وارد بازی شوند و ارتباطات و تعاملاتی را در محیط بازی تجربه کنند.

 
این مقاله در ادامه به نقش وب ۲/۰ در آموزش پرداخته و آورده است:
«ابزارهای وب ۲/۰ برای ایجاد محیط‌های آموزشی و یادگیری مؤثر مزیت بالقوه‌ای دارند. فناوری وب ۲/۰ به تسهیم دانش کمک می‌کند، زیرا می‌تواند دانش‌آموزان را در به اشتراک‌گذاری محتوا، همکاری و ارتباطات یاری دهد. به دانش‌آموزان و دانشجویان دور از یکدیگر کمک می‌کند با یکدیگر در تعامل باشند و بتوانند محتوای آموزشی دوره‌ها را با هم به اشتراک گذارند. به معلمان هم کمک می‌کند رویکردهای تدریس و یادگیری را گسترش دهند و متنوع سازند.
استفاده از ابزارهای وب ۲/۰ می‌تواند از طریق یادگیری مشارکتی و ایجاد دانش اجتماعی، رویکرد آموزشی متفاوتی را ایجاد کند، چنین محیطی، امکان ایجاد جامعه یادگیری را در بین دانش‌آموزان، به گونه‌ای فراهم می‌کند که می‌توانند به تفکر در موضوع درس بپردازند و در مورد آن بحث جمعی داشته باشند. همچنین می‌تواند به پیشرفت مهارت‌های سطح بالا در آموزش منجر شود. طبق گفته آناستاسیادیس و کاتسیدیز، استفاده از فناوری وب ۲/۰ در آموزش، مهارت‌های تفکر انتقادی، توانایی‌های فراشناختی و مهارت‌های حل مسئله را رشد می‌دهد.

نویسنده: متین قاسمی، دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید.

منبع: ماهنامه رشد فناوری آموزشی، شماره ۵ (پی در پی ۲۸۴)، بهمن‌ماه ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۱,۷۹۱
کد خبر : ۳,۱۱۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید