عکس رهبر جدید
یادگیری معکوس
«یادگیری معکوس و پرسش‌های معلمان»، عنوان مقاله‌ای است که در شماره جدید ماهنامه رشد معلم چاپ شده است.

در ابتدای این مقاله، در پاسخ به این سؤال که آیا شیوه کلاس معکوس در همه درس‌ها قابلیت اجرا دارد، آمده است: « بله، فقط کافی است به این شیوه اعتقاد لازم را داشته باشیم. در این صورت، حتی معلم تربیت‌بدنی هم می‌تواند از روش معکوس استفاده کند! بدین ترتیب که اگر قرار باشد معلم والیبال آموزش دهد، کافی است فیلم مربوط به این رشته را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد و در زمان محدود و مغتنم زنگ ورزش، از فعالیت‌های عملی استفاده کند.»

نویسندگان مقاله در پاسخ به این سؤال که چه موانعی بر سر راه تشکیل کلاس به‌صورت معکوس وجود دارند؟ و راه از میان برداشتن آن‌ها چیست، آورده‌اند: «یکی از موانع، نحوه دسترسی دانش‌آموزان به محتوای ساخته شده توسط معلم است. پیش‌فرض این شیوه،‌ اشتراک محتوای آموزشی از طریق اینترنت است که برای برخی دانش‌آموزان به‌عنوان مانع مطرح می‌شود. در این حال، می‌توان از سی‌دی یا فلش برای ارائه محتوا استفاده کرد. در موارد بسیار نادر هم می‌توان از رایانه مدرسه، در ساعات حین یا بعد از مدرسه، برای نمایش فیلم آموزشی استفاده کرد.

مانع دیگر، نحوه تماشای فیلم‌ها توسط دانش‌‌آموزان است. باید در نظر داشت، مشاهده این‌گونه محتواها یا دیدن فیلم سینمایی و سریال متفاوت است و لازم است حتماً دانش‌آموزان را در این خصوص آموزش داد.

مانع بعدی، مدت زمان زیاد فیلم‌های آموزشی است. توصیه می‌شود زمان تقریبی هر آموزش ویدیویی حدود یک و نیم دقیقه به ازای هر پایه باشد. یعنی برای کلاس دهم حدود ۱۵ دقیقه باشد و اگر زمان بیشتری برای ارائه محتوا نیاز باشد، می‌توان فیلم را در چند قسمت ارائه کرد.

چالش دیگر، تماشا نکردن فیلم‌ها، قبل از ورود به کلاس، توسط برخی از دانش‌آموزان است. برای این مسئله نیز راهکار وجود دارد. بعد از ایجاد، ضمانت‌های اجرایی لازم، باز هم اگر دانش‌آموزی به هر دلیل موفق به تماشای محتوا نشده باشد، می‌توان در ابتدای زمان کلاس برای او این فیلم را در رایانه مدرسه نمایش داد.

مانع دیگر شاید آشنایی با سخت‌افزار و نرم‌افزار ضبط فیلم باشد. گفتنی است، هیچ دستگاه یا استودیوی پیچیده‌ای برای بهره‌گیری از این روش لازم نیست. فقط کافی است یک رایانه و یک دستگاه ضبط تصویر داشته باشید.

البته ممکن است کاربست این شیوه با مشکلات دیگری نیز همراه شود که عزم جدی در اجرای آن، رافع مسئله و یافتن راه‌حل آن باشد. به ویدیوی صحبت‌های آقایان برگمن و سمز که به دو سؤال نخست پاسخ داده‌اند توجه کنید.»

نویسندگان این مقاله در ادامه به تعداد دیگری از سؤالات معلمان درباره یادگیری معکوس پاسخ داده‌اند.

 
نویسندگان: دکتر محمد نیرو، دبیر ریاضی و دکترای برنامه‌ریزی درسی و دکتر نبی اصلانی، دبیر و دکترای فلسفه تعلیم‌وتربیت

 
برای دریافت متن کامل این مقاله اینجا کلیک کنید.

منبع: رشد معلم، شماره ۵ (پی‌در پی ۳۲۷) بهمن ماه ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۱,۹۷۷
کد خبر : ۳,۱۰۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید