عکس رهبر جدید
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۰۳
کتابخانه مدرسه
کتابخانه مدرسه، عنوان مقاله‌ای است که در چهارمین شماره ماهنامه رشد مدرسه زندگی چاپ شده است.

نویسنده در مقدمه این مقاله آورده است:
«دسترسی گسترده به منابع اطلاعاتی و آموزشی و قابل استفاده بودن آن‌ها، یکی از اهداف نظام‌های آموزشی است. در همین راستا، کتابخانه‌های مدارس، منابع اطلاعاتی و دانشی را برای مقاصد یاددهی ـ یادگیری و پژوهش فراهم می‌کنند.
در نظام آموزشی دنیا یک جنبه مهم پشتیبانی آموزش عمومی، کتابخانه مدرسه است. چون نقش مهمی در فرایند یاددهی ـ یادگیری دارد.»

در این مقاله، در تعریف کتابخانه‌های مدارس آمده است:
«کتابخانه‌های مدارس در راهنمای کتابخانه‌های آموزشگاهی ایفلا، این‌گونه تعریف شده‌اند: در سراسر جهان، کتابخانه‌های مدارس به‌عنوان محیط‌های یادگیری وجود دارند و برای تشویق و پشتیبانی از یادگیری دانش‌آموزان، معلمان و جامعه آموزشی دارای فضای فیزیکی و دیجیتال هستند که دسترسی به منابع و فعالیت‌ها را فراهم می‌کنند و خدمات اطلاعاتی مناسبی ارائه می‌دهند.»


کتابخانه مدرسه به‌عنوان آزمایشگاه یادگیری
در بخش دیگری از این مقاله چنین آمده است:
کتابخانه مدرسه به‌عنوان آزمایشگاه یادگیری در مدرسه شناخته شده است؛ جایی که کل بسته یادگیری مورد نیاز دانش‌آموزان و معلمان را فراهم می‌کند. کالین ری در کتاب راهنمای کتابخانه آموزشگاهی» پشتیبانی از فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در مدارس را یکی از بارزترین اهداف کتابخانه‌های مدارس می‌داند. امروزه کتابخانه‌های آموزشگاهی نقش مهمی در فرایند تعلیم‌وتربیت دارند و آموزش رسمی بدون وجود کتابخانه استاندارد، امکان‌پذیر نیست. در آموزش رسمی و غیررسمی و فرایند یادگیری، کتابخانه مدرسه محیطی غنی از منابع برای پشتیبانی دانش‌آموزان است. با ظهور و رشد دسترسی به منابع با فناوری‌های نوین و امکانات الکترونیکی حضور در همه‌جا، پشتیبانی بیشتر خواهد شد. کراور مدعی است که کتابخانه‌های مدارس در قابل دسترس کردن اطلاعات برای دانش‌آموزان و آموزش چگونگی کسب اطلاعات و استفاده از آن نقش مهمی ایفا می‌کنند. بهبود مداوم کیفیت رایانه‌ها و شیوه تأمین آن‌ها، به‌خصوص با افزایش اطلاعات ذخیره شده در هر نوع محمل اطلاعاتی، کتابخانه‌های مدارس امروزی را با مخزن کتاب متفاوت ساخته و برای رفع نیازهای امروز دانش‌آموزان، کتابدار متخصص مورد نیاز است.


نویسنده: دکتر اکرم عینی، رئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید.

منبع: ماهنامه رشد مدرسه زندگی،شماره پی‌درپی ۱۲۲، دی‌ماه ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۲,۱۲۷
کد خبر : ۳,۰۹۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید