عکس رهبر جدید
در آستانه پنجاه سالگی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد
۱۷ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۴۹
در آستانه پنجاه سالگی
نخستین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی «در آستانه پنجاه سالگی» با حضور دبیران و برگزارکنندگان دوره‌های قبلی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در سالن سینمای موزه سینمای ایران برگزار شد
نخستین نشست هم‌اندیشی «در آستانه پنجاه سالگی» جشنواره بین‌المللی فیلم رشد عصر روز چهارشنبه ششم شهریور از ساعت ۱۹ لغایت ۲۳ با حضور جمعی از دبیران، کارشناسان و همکاران سال‌های دور و نزدیک این جشنواره در سالن سینمای موزه سینمای ایران واقع در باغ فردوس برگزار شد. در این نشست ابتدا وحید گلستان، دبیر جشنواره به مهمانان خوش‌آمد گفت و ابعاد تحول همه‌جانبه در جشنواره فیلم‌های آموزشی و تربیتی را تشریح کرد و از حاضران در جلسه برای همیاری در تنظیم برنامه‌های عملی این تحول دعوت کرد.
در ادامه احمد وحدت، دبیر ۱۱ دوره جشنواره به عنوان نخستین سخنران جلسه پشت تریبون قرار گرفت. وی ضمن بیان مستنداتی درباره پایه‌گذاری این رویداد در ۴۶ سال پیش، به برخی ویژگی‌های تاریخی آن نیز اشاره کرد. وی یادآور شد که این جشنواره نخستین جشنواره سینمایی آن هم از نوع بین‌المللی در ایران است، و همچنین واژه پرکاربرد «جشنواره» برای اولین بار و در دوره ششم این رویداد به جای کلمه انگلیسی «فستیوال» مورد استفاده قرار گرفت.
پس از وحدت، مهندس محسن چینی‌فروشان، مدیرکل دفتر کمک آموزشی در دهه ۶۰ با ذکر یاد و نام گروهی از همکاران سال‌های دور جشنواره و خاطراتی از دشواری‌های احیا و برگزاری در آن ایام طی سال‌های جنگ، به اهداف این نشست پرداخت و به تبیین جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در بدنه آموزش‌وپرورش و در سینمای ایران پرداخت. وی بر این مهم تأکید کرد که اگر وزارت آموزش‌وپرورش نقش خود را درست و به موقع ایفا کند می‌تواند فیلم، کتاب، مجله و هر محصول فرهنگی مربوط به دانش‌آموزان را به اوج برساند.
در ادامه دکتر مسعود فیاضی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ضمن خوش‌آمدگویی و تشکر از مهمانان، بر لزوم تجدید نظر در ساختارهای محتوایی و اجرایی جشنواره رشد تأکید  و بیان داشت که جشنواره در عین برخورداری از نقاط قوت، دچار آسیب‌هایی نیز شده است که سبب شده به لحاظ محتوایی کاملاً ماهیت تعلیم و تربیتی نداشته باشد و به منزله پشتیبانی قوی برای برنامه درسی ملی با همه مفاهیم ملی، دینی و انقلابی‌اش قلمداد نشود و در بعد اجرایی نیز فاقد سازوکاری برای بهره‌برداری همیشگی از فیلم‌های برتر و مناسب در مدارس باشد. وی با تأکید بر عزم راسخ دفتر و معاونت فناوری بر تغییر این روند، آغاز این سلسله هم‌اندیشی به فاصله یک سال مانده تا دوره پنجاهم را گواه این عزم راسخ دانست و از مدعوین برای مشارکت فعال در کارگروه‌های تخصصی سند تحول جشنواره دعوت به عمل آورد تکیه بر اجرایی‌سازی مفاد سند برنامه درسی ملی در تولید فیلم‌های آموزشی از اهم محورهای مورد تأکید دکتر فیاضی بود. احمد طالبی‌نژاد، مهدی مسعودشاهی و دکتر احمد جولایی از دیگر سخنرانان این نشست بودند که به بیان دیدگاه‌ها و خاطرات دوران خدمت خود در ادوار گذشته پرداختند.
در نهایت قرار بر این شد که در ادامه، کارگروه‌هایی متشکل از پیش‌کسوتان دارای تجربه و نظر و همین‌طور نیروهای جوان، متخصص و متعهد در این حوزه تشکیل شوند تا در ابعاد مختلف اقدام به آسیب‌شناسی‌های لازم کرده و برای برون‌رفت از آسیب‌ها و دستیابی به بایسته‌های لازم به پیشنهادهای اجرایی و عملیاتی مشخص و کارشناسی شده‌ای دست‌ یابند.

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱,۲۷۸
کد خبر : ۲,۹۶۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید