عکس رهبر جدید
آیین تکریم و معارفه مدیران کل پیشین و جدید دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
آیین تکریم و معارفه مدیران کل پیشین و جدید دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی روز شنبه چهاردهم اردیبهشت ۹۸ در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد. در این مراسم که با حضور حجت‌السلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت‌السلام والمسلمین حمید محمدی، معاون محترم سازمان، سردبیران و مدیران داخلی مجلات رشد و کارشناسان دفتر برگزار شد
در ابتدای این جلسه محمد ناصری، مدیر کل پیشین دفتر طی سخنان کوتاهی گفت: «یکی از کارهای خوب دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی که انشاءالله ادامه خواهد داشت این است که در کنار بیش از سی عنوان مجله‌ای که وجود دارد یک عنوان مجله با عنوان «سالنامه رشد» منتشر می‌شود که در آنجا فلسفه کارهایی که در این دفتر انجام شده است، بازگو می‌شود. در دهمین سال حضور بنده در این دفتر و در شماره‌ای که در فروردین ماه ۹۸ منتشر شد بنده گزارشی از ده سال فعالیت‌های انجام شده داده‌ام که شما می‌توانید برای مشاهده به سالنامه رشد مراجعه کنید.»
محمد ناصری ناصری ادامه داد: «هفته گذشته، وقتی برای اولین بار جناب آقای فیاضی را ملاقات کردم، فکر کردم دو غریبه با هم مواجه شده‌اند. اما بعد متوجه شدم آشنایی‌هایی زیادی وجود دارد از جمله اینکه هردوی ما از دانش‌آموختگان مدرسه مفید هستیم. در هفته معلم و در آخرین روزهای ماه شعبان آقای فیاضی را یادآوری می‌کنم به درس‌هایی که از مدرسه مفید یاد گرفته‌ایم. یکی از آن درس‌ها کار گروهی بود. در کار گروهی بچه‌ها با توانایی‌های متفاوتی شرکت می‌کردند. ممکن بود یک نفر در یک درس ضعیف بود اما در حوزه دیگری قوی. او در درسی که قوی بود به عنوان سرگروه انتخاب می‌شد و در درسی که ضعیف بود عضو گروه بود. با وجود همه این تفاوت‌ها آنچه اصل بود، رفاقت بود. شکل بسیار جدی‌تر آن در این دفتر مشاهده می‌شود. یعنی ممکن است شما در جایی به عنوان سرگروه و در جایی دیگر به عنوان عضو گروه حضور داشته باشید. دلیل آن این است که افراد بزرگی در این دفتر رفت و آمد دارند. ما در این دفتر یاد می‌گیریم. من در این دفتر یاد گرفتم. یکی از ویژگی‌های این دفتر این است که مدیران کار یکدیگر با تکمیل و تصحیح کرده‌اند. تصحیح کردن به این معنی که کار دفتر را بالا ببرند. هیچ مدیری کار مدیران قبلی را به هم نریخت و سعی کرد آن را کامل‌تر کند. من همانطور که به مدرسه مفید تعصب دارم، به دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم تعصب دارم. ماهیت دفتر انتشارات و سازمان پژوهش ماهیت یادگیرندگی است و باید آنچه را هم که فرا می‌گیریم از باب زکات علم نشر بدهیم.»
ناصری در پایان افزود: «این دفتر گنجینه‌ای از تخصص‌های مختلف است. گرافیست‌های بزرگی در این دفتر آموزش دیده‌اند. بسیاری از طراح گرافیست‌های بین‌المللی و مهم ما از این دفتر بیرون آمده‌اند.»

پس از سخنان آقای ناصری، دکتر مسعود فیاضی، مدیرکل جدید دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: «این مجموعه یکی از تأثیرگذارترین مجموعه‌های کشور است. این جهت کوچکترین کار ما می‌تواند اثرات بزرگی به دنبال داشته باشد. این مجموعه مخاطب محور است. یعنی هدفش این است که مخاطب مهم جامعه یعنی دانش‌آموز را از یک نقطه‌ حرکت دهد و به نقطه‌ای دیگر برساند. اثربخشی کلیدواژه اصلی و اصیل این مجموعه است که همواره باید مد نظر قرار بگیرد.»مسعود فیاضی
وی ادامه داد: «این که من و آقای ناصری مفیدی هستیم، شاهدی است بر اینکه یک مدرسه برنامه‌ریزی خوبی داشته و یک برنامه جمعی به دانش‌آموزانش داده است و همین سبب شده اگر دو نفر تا به حال همدیگر را ندیده باشند، اما تعلق خاطری نسبت به هم پیدا کنند به شکلی که خودشان را در قالب یک خانواده می‌بینند. این یعنی مدرسه بسیار می‌تواند در آینده افراد مؤثر باشد. برنامه‌ای که در مدارس تدوین می‌شود می‌تواند در هویت‌سازی برای دانش‌آموزان مؤثر باشد و نقش ما در این راستا بسیار مهم است. اگر ما کلیدواژه اثربخشی را مدنظر قرار دهیم و آن را ملاک اصلی در تعیین برنامه‌ها ، تغییرات و تحولات درنظر بگیریم می‌توانیم نقشه راه را ترسیم کنیم.»
فیاضی با اشاره به اینکه ما نباید هیچ‌وقت با وضع موجود راضی باشیم و باید همواره باید برنامه‌ریزی داشته باشیم گفت: «مخاطب امروز ما مخاطب ۲۰ یا ۳۰ سال پیش و حتی یک سال پیش هم نیست. اتفاقاتی که در این مخاطب می‌افتد روزآمد است. تکنولوژی دائم در حال به روز شدن است. برای این که مخاطب محور باشیم باید شرایط امروز او را درک کنیم و بفهمیم که او در پنج سال آینده در کدام نقطه قرار دارد و ما برای طرح تحولمان مسیر را درست ترسیم کنیم. مخاطب امروز با محصولات مختلفی ارتباط دارد و کار خوب را دیده است و در مقام مقایسه قرار دارد. پس اگر بخواهیم کارمان اثربخش باشد و او انتخاب کند باید به شرایط او توجه کنیم که بتواند با ما ارتباط برقرار کند. توجه به سلائق و دغدغه‌های فکری امروز او بسیار مهم است. امیدوارم با کمک شما بتوانیم قدم‌های مؤثری برداریم.»

* * *

در ادامه این مراسم حجت‌السلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم با اهدای لوح تقدیر از زحمات آقای محمد ناصری در ده سال گذشته تقدیر کردند و ابلاغ آقایان مسعود فیاضی به عنوان مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و حجت‌السلام والمسلمین جناب آقای سیدجواد بهشتی به عنوان مدیر مجلات رشد به آن‌‌ها اهدا شد.
منبع: دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
تعداد بازدید : ۱,۸۵۴
کد خبر : ۲,۹۱۹
Loading
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید