<div><span>در بخشی از این مقاله آمده است: «هر عنصر زبانی دو رویه دارد: رویه لفظ و رویه معنا. پس میتوان این گونه بیان کرد که یکی از بخشهای دانش زبانشناسی؛ معناشناسی semantics و در حقیقت، مطالعه محتوای زبان است. معانیشناسی دانشی است که به یاری آن حالات گوناگون سخن به منظور هماهنگی با اقتضای حال شنونده و خواننده شناخته میشود. به بیان دیگر، علمی است که از بلاغت بحث میکند. زبانشناسی سخن، از بدیع آغاز میشود و سرانجام به معانی میرسد. این روند باعث میشود که آرایهها به سوی درونی شدن و پنهان شدن گام بردارند و از نظر علم معانی و زیباییشناختی ، هنریترین شوند. پس، موضوع اصلی علم معنیشناسی عمدتاً بررسی جملات از حیث معانی و کاربردهای ثانوی است که گوینده به مناسبت حال مخاطب ایراد میکند.»<br> نویسندگان با بیان اینکه در ادبیات ما بعضی از واژهها در معنی ضمنی به کار میروند، به چندمعنا بودن یک واژه اشاره کردهاند: «مهمترین علت پیدایش چند معنایی، امکان کاربرد واژه در مفاهیم نزدیک به هم است و این امکان از نبودن مرزهای قاطع و مشخص بین تصویرهای ذهنی یک کلمه حکایت میکند.»<br> در ادامه میخوانیم: «میتوان گفت تغییر و تحول معنایی، عبارت است از آنکه لفظی ثابت بماند و مدلول و مفهوم آن دگرگون شود. با توجه به این تعریف، علتهای تحول و دگرگونی معنی واژهها را ذیل علل زیر میتوان بررسی کرد:<br> علل خارجی، <br> علل داخلی،<br> تحول تاریخی و<br> عوامل اجتماعی.»<br> نویسندگان در ادامه به توضیح هر یک از این علل پرداختهاند.<br> <br> <strong>نویسندگان: </strong>علیاکبر امامی، دبیر آموزش و پرورش منطقه حمیل و حجت یوسفی نژاد، دبیر آموزش و پرورش منطقه چوار <br> <strong>کلیدواژه ها: </strong>معنای ضمنی، مثلث معنایی، مفهوم و مصداق، گسترش معنایی <br> <br> <strong><span><a href="https://www.roshdmag.ir/fa/article/20656/%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b7%d9%87-%d9%84%d9%81%d8%b8-%d9%88-%d9%85%d8%b9%d9%86%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b3%db%8c" target="_blank">• لینک مقاله</a></span></strong><br> <br> </span></div>