در فصلنامهی «رشد آموزش فیزیک»
«ویژگیهای معلمان کارآمد در آموزش فیزیک» عنوان سرمقالهی این شمارهی فصلنامهی رشد آموزش فیزیک است.
در بخشی از این سرمقاله که به کوشش آقای احمد احمدی تهیه شده، آمده است:
«برای افزایش بهرهوری در کلاسهای فیزیک، باید از استانداردهای تجربه شدهی جهانی یا ملی معینی پیروی کنیم یا دستکم امکانات خود را به آنها نزدیک کنیم.
بهترین روش تدریس آن است که در راستای برنامهی درسی و هدفهای آن باشد. دستیابی به ابعاد گوناگون برنامهی درسی و فراهم آوردن فرصتی مناسب برای تقویت دانستنیها و تواناییهای دانشآموزان، نیازمند آن است که معلم با گسترهی وسیعی از روشهای تدریس آشنا باشد و از فنون
گوناگون برای تدریس بهره گیرد. معمولاً برنامههای درسی طوری طراحی میشوند که دبیران محترم بتوانند از یک طیف گسترده برای تدریس در کلاس بهره گیرند و به این ترتیب فرصتی برای یادگیری فعال، ایجاد کنند و ضمناً به نوآوری در روشها و فنون تدریس تشویق شوند.
برای ارتقای کیفیت آموزش در فضای آموزشی، معلمان اصلیترین نقش را دارند و رسیدن به اهداف آموزشی محقق نمیشود مگر با معلمانی که:
1. امر فلسفهی آموزش علوم تجربی بهویژه فیزیک را بدانند و با هدفهای کلی و جزئی در حیطههای دانشی، مهارتی و نگرشی آشنا باشند.
2. منابع علمی مناسب، روزآمد و با کیفیت در اختیار داشته باشند.
3. توانایی ارایه جذاب، چالش برانگیز و مناسب مطالب علمی را داشته باشند.
4. در آموزش فیزیک نقش الگو را داشته باشند و خود آینهی تمامنمایی از کاربرد مهارتهای فرایندی باشند.
5. محیطی فراهم آورند که خود و دانشآموزان به عنوان فراگیرندگانی فعال همراه با هم کار کنند.
6. دانشآموزان را به پژوهش و مطالعه بر روی پدیدههای واقعی ترغیب کنند.
7. آگاه باشند که شیوهی اندیشیدن دانشآموزان بر آنچه آنان فرا میگیرند، تأثیر میگذارد.
8 . آگاه باشند که فهم و درک دانشآموزان در فعالیتهای گروه، عمق بیشتری پیدا میکند.
9. دانشآموزان را به خود ـ ارزشیابی ترغیب کنند.
10. با نرمافزارهای مختلف آموزش آشنا بوده و در آموزش فعال خود، از آنها بهره میگیرند.»
متن کامل این سرمقاله را میتوانید در فصلنامهی رشد آموزش فیزیک، شمارهی 94، بهار 1390 ببینید.