نویسنده مقاله تأکید کرده است: «آموزشوپرورش تفکر و تعقل از تعامل سه مؤلفه ۱. مهارتها ۲. گرایشها و صفات ۳. تفکر درباره مضامین و موضوعات حاصل میشود. منظور از مهارتهای تفکر، توانایی استفاده از تکنیکها و ابزارهایی است که برای دستیابی به انواع تفکر شامل تفکر منطقی، تفکر نقاد، حل مسئله، تفکر خلاق و تفکر سیستمی آموزش داده میشود. مهارتهای تفکر بهعنوان ابزارهایی برای انتخابهای خوب مطرح هستند. درواقع مهارتهای تفکر ابزارهای ضروری در جامعهای است که دارای تغییرات سریع، گزینههای بسیار برای عمل و انتخاب و تصمیمات گروهی و فردی است.» «راهبردهای آموزش» عنوان بخشی از این مقاله است. در این بخش میخوانیم: «شایستگیهای برنامه درسی تفکر و پژوهش به دو طریق پیگیری میشود. ۱. انتخاب مضامین و موضوعات مناسب ۲. شیوههای سازماندهی و بهکارگیری راهبردهای یاددهی ـ یادگیری مناسب. با توجه به شایستگیها و استانداردهای عملکردی برنامه درسی تفکر و پژوهش، برخی روشهای آموزش یادگیرندهمحور، ماهیتاً تناسب بیشتری با آن دارند. منظور از آموزش یادگیرندهمحور، آموزشی است که در آن یادگیرندگان، به کمک معلم، مسئولیت درک و فهم مطالب را خود بر عهده میگیرند. مهمترین روشهایی که در اجرای برنامه درسی تفکر نقش زیادی دارند عبارتاند از: • آموزش به کمک بحث گروهی؛ • آموزش برای یادگیری اکتشافی؛ • آموزش به کمک یادگیری مشارکتی. نویسنده: دکتر میترا دانشور، رئیس گروه تفکر دفتر تألیف کلیدواژهها: تفکر و پژوهش، سبک زندگی ** دریافت مقاله برنامه تفکر و پژوهش در کتاب تفکر و سبک زندگی ** دریافت فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره ۴۷، پاییز ۱۳۹۶ ** بایگانی رشد آموزش مشاور مدرسه