فصلنامه «رشد آموزش مشاور مدرسه» در مقالهای به مؤلفههای برنامه آموزش تفکر پایه هفتم و هشتم پرداخته است. براساس این مقاله، اهداف کلی از این برنامه عبارتاند از کسب مهارتهای پایه تفکر؛ کسب صفات و ویژگیهای منش تفکر؛ کسب بصیرت و بینش عمیقتر نسبت به امور و پدیدهها
نویسنده مقاله تأکید کرده است: «آموزشوپرورش تفکر و تعقل از تعامل سه مؤلفه
۱. مهارتها
۲. گرایشها و صفات
۳. تفکر درباره مضامین و موضوعات
حاصل میشود. منظور از مهارتهای تفکر، توانایی استفاده از تکنیکها و ابزارهایی است که برای دستیابی به انواع تفکر شامل تفکر منطقی، تفکر نقاد، حل مسئله، تفکر خلاق و تفکر سیستمی آموزش داده میشود. مهارتهای تفکر بهعنوان ابزارهایی برای انتخابهای خوب مطرح هستند. درواقع مهارتهای تفکر ابزارهای ضروری در جامعهای است که دارای تغییرات سریع، گزینههای بسیار برای عمل و انتخاب و تصمیمات گروهی و فردی است.»
«راهبردهای آموزش» عنوان بخشی از این مقاله است. در این بخش میخوانیم: «شایستگیهای برنامه درسی تفکر و پژوهش به دو طریق پیگیری میشود. ۱. انتخاب مضامین و موضوعات مناسب ۲. شیوههای سازماندهی و بهکارگیری راهبردهای یاددهی ـ یادگیری مناسب. با توجه به شایستگیها و استانداردهای عملکردی برنامه درسی تفکر و پژوهش، برخی روشهای آموزش یادگیرندهمحور، ماهیتاً تناسب بیشتری با آن دارند. منظور از آموزش یادگیرندهمحور، آموزشی است که در آن یادگیرندگان، به کمک معلم، مسئولیت درک و فهم مطالب را خود بر عهده میگیرند. مهمترین روشهایی که در اجرای برنامه درسی تفکر نقش زیادی دارند عبارتاند از:
• آموزش به کمک بحث گروهی؛
• آموزش برای یادگیری اکتشافی؛
• آموزش به کمک یادگیری مشارکتی.
نویسنده: دکتر میترا دانشور، رئیس گروه تفکر دفتر تألیف
کلیدواژهها: تفکر و پژوهش، سبک زندگی
** دریافت مقاله برنامه تفکر و پژوهش در کتاب تفکر و سبک زندگی
** دریافت فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره ۴۷، پاییز ۱۳۹۶
** بایگانی رشد آموزش مشاور مدرسه