عکس رهبر جدید
۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۰۹:۴۸
سهم نگرش در موفقیت مدیر
منبع: ماهنامه‌ی «رشد مدیریت مدرسه»، اردیبهشت ماه 1390

«سهم نگرش در موفقیت مدیر»، عنوان سرمقاله‌ی شماره‌ی جدید ماهنامه‌ی رشد مدیریت مدرسه، شماره 8، اردیبهشت ماه 1390 می‌باشد که توسط آقای دکتر حیدر تورانی، سردبیر این نشریه تهیه شده است.

در این سرمقاله آمده است: موفقیت در کار مستلزم سخت‌کوشی، عشق، دانش، پول، رهبری و نگرش است. سهم نگرش، اندکی بیش از سایر مؤلفه‌هاست و این اندک، همان «اصل تفاوت اندک» است. این تفاوت گرچه به ظاهر اندک است، اما در معنا بسیار بزرگ و تأثیرگذار است. به‌طور مثال با بالا آمدن آب تا نزدیک بینی، اتفاقی نمی‌افتد؛ اما کافی است 2 سانتی‌متر بالاتر بیاید؛ همین تفاوت اندک، فاصله‌ای است بین مرگ و زندگی.
وقتی دانسته‌های ما نتواند نگرش و باورمان را تغییر دهد، بی‌فایده و نامؤثر است. با عمیق شدن و به ریشه‌ها و باور خویشتن رسیدن است که تغییر نگرش آغاز می‌شود. همین قدر دانستن کافی است که بهتر از این کار کنیم و تصمیم بگیریم؛ لیکن نیاز به تغییر در رفتار و عمل است. این نگرش است که نقطه‌ی آغاز و خط عزیمت تغییر در عمل و رفتار فردی و گروهی است.
نگرش، احساس درونی است که از طریق رفتار جابه‌جا می‌شود. مهارت و تخصص را می‌توان آموخت، اما نگرش مسری است و جلب توجه می‌کند. وقتی ما با بخشش، تغافل و تواضع، شخصیت دیگران را ارج می‌نهیم و در مواقع ترس، سختی‌ها و مصائب، خویشتن‌داری می‌کنیم و الهام‌بخش دیگران می‌شویم، در حقیقت باور و رفتار افرادی را که با ما کار می‌کنند، تغییر می‌دهیم و بهبود می‌بخشیم. استعدادها و قابلیت‌های زیاد، وقتی با نگرش و باور بد همراه می‌شوند، محکوم به شکست‌اند؛ ولی چنان‌چه با نگرش و باور خوب همراه شوند، متضمن نتایج موفقیت‌آمیز خواهند بود.
پرهیز از قضاوت‌های فوری، داشتن نگاه پیرامونی و مستقیم، ریشه‌یابی امور و عمیق‌شدن در آن، بیرون زدن از لاک خود و از بیرون خود را دیدن، شکستن و دور انداختن روش‌های ناکارآمد و عادت شده و کلیشه‌ای و دامن زدن به روحیه خلاقیت و نوآوری، برای داشتن نگرش مثبت لازم است.
هم‌اکنون در آستانه‌ی پایان سال تحصیلی به سر می‌بریم و برای ورود به سال تحصیلی جدید نیازمند تصمیم‌گیری‌های متعدد، به‌ویژه در عزل و نصب‌ها هستیم. مدرسه و محیط پیرامونمان را با نگرش مثبت مشاهده و مداقه کنیم و تصمیماتمان را عادلانه، همراه با سلامت، تکریم شخصیت افراد و سعه‌ی صدر اتخاذ کنیم.

تعداد بازدید : ۱,۱۸۰
کد خبر : ۲۶۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید