دیدن فیلمهای تاریخی این امکان را برای دانشآموزان فراهم میکند که نظریهها و مفاهیم را از طریق مشاهده درک کنند. فصلنامه «رشد آموزش تاریخ» در جدیدترین شماره خود به استفاده از این شیوه اشاره کرده است
در ابتدای این مقاله میخوانیم: «باید
دانست که فیلمهای تاریخی، به نحوی فیلم مستند هستند، پس نویسندگان و کارگردانان
بر واقعیت زمانی و مکانی فیلمها اشراف دارند. در نمایش این فیلمها معمولاً دانشآموزان
ترغیب نمیشوند که به محتوای پیام صحنهها توجه کنند. اما از آنجا که فیلمها مورد
توجه دانشآموزان هستند به آنها این امکان را میدهند تا با عصر تاریخی که فیلم
در آن روی میدهد ارتباط برقرار کنند و به جای به خاطر سپردن مطالب ایدههای خود
را پرورش دهند.»
در ادامه مقاله آمده است: «در آموزش
تاریخ، معلم باید به دانشآموزان تفهیم کند که تماشای یک فیلم خوب در ساعت کلاسی،
شبیه خواندن کتاب تاریخ دربارة موضوع درس است.
هنگامی که استفاده از فیلم بهعنوان
ابزار آموزشی با روش سنتی مقایسه میشود، آموزشی معنادار به حساب میآید. زیرا
دانشآموزان به جای حفظ کردن یک مشت اطلاعات، فکر میکنند خودشان به موضوع شکل میدهند
یا مسئلهای را حل و فصل میکنند. معلمی که از فیلم، صرفاً برای انتقال اطلاعات یا
بیان حقایق تاریخی استفاده کند، به جای اینکه دانشآموزان را به تفکر منتقدانه
دربارة مضمون فیلم تشویق کند، کاری بیش از سایر معلمان انجام نمیدهد. بنابراین
معلمان تاریخ باید در همة تلاشهای آموزشی از جمله استفاده از فیلم در کلاس درس،
اهدافی در سطح بالا برای دانشآموزان در نظر بگیرند.»
نویسنده: فاطمه جهانگردی، دبیر علوم
اجتماعی
کلیدواژهها:
فیلمهای تاریخی، آموزش تاریخ، دانشآموزان
* برای دریافت
فایل PDF این مقاله کلیک کنید.