گفتوگوی «رشد مشاور مدرسه» با دکتر عبدالله شفیعآبادی
راهنمایی و هدایت شغلی میتواند از کلاس اول ابتدایی تا دورهی دبیرستان و حتی دانشگاه هم مطرح باشد؛ یعنی ما به دانشآموزان کمک کنیم خط فکری و مسیر و یا سیر تحولی در ارتقای شغلیشان را پیریزی کنند.
دکتر عبدالله شفیعآبادی، دکترای مشاوره و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتوگو با این شمارهی فصلنامهی رشد مشاور مدرسه ضمن بیان این مطلب گفت: «شروع این کار قطعاً باید از همان کلاس اول ابتدایی باشد و در دورهی راهنمایی
به سمت کمال برود و کمال مطلق آن در دورهی دبیرستان و دانشگاه، که فرد شاغل میشود، اتفاق بیفتد. من معتقدم که ما میتوانیم بحث راهنمایی و هدایت شغلی را در مدارس بهعنوان برنامهای که به آنها مسیر انتخاب را نشان بدهد، داشته باشیم، انسان زمانی که میخواهد چیزی
را انتخاب کند، باید عوامل انتخاب را بشناسد، انتخابها را بررسی کند، منافع و محدودیتهای انتخاب را بشناسد و درنهایت، موردی را انتخاب کند که او را به هدف اولیهی خودش، که قطعاً رضایت درونی و همچنین کارآمدی برای جامعه خواهد بود، برساند. پس ما میتوانیم گامبهگام
پیش برویم. گام اول دورهی ابتدایی، گام دوم دورهی راهنمایی و گام سوم دبیرستان است و بهطور حتم در هر دوره از این دورههای تحصیلی ما باید هدفها و روشهای خاصی داشته باشیم؛ بهعبارت دیگر، توصیهی من به عزیزانمان در آموزش و پرورش، معلمان و مشاوران این است که
باید در هر کدام از این دورههای تحصیلی روشهای خاص خودش را بهکار ببرد.»
دکتر شفیعآبادی در ادامه افزود: «ساعات پرورشی فرصت بسیار خوبی برای ارتقاء سطح آگاهیهای ضروری است. میتوان از این ساعات در زمینهی راهنمایی و هدایت شغلی استفاده کرد. پیشنهاد من این است که معرفی مشاغل دوبار در سال اجرا شود؛ یعنی در اردیبهشت و آبانماه هر سال،
با دادن اطلاعات، دانشآموزان و افراد جامعه با مشاغل آشنا شوند.»
مشروح این مصاحبه را میتوانید در فصلنامهی رشد مشاور مدرسه، شمارهی 23، بهار 1390 بخوانید.