عکس رهبر جدید
۱۸ فروردین ۱۳۹۰ ۱۷:۴۳
پیوند فرهنگ‌ها با آموزش جغرافیا
گزارشی از نشست کمیسیون آموزش جغرافیای IGU در فصلنامه‌ی «رشد آموزش جغرافیا»

تنها آموزش جغرافیاست که از طریق برنامه‌ی درسی مدارس و دانشگاه‌ها، می‌تواند فضای مناسبی را برای ایجاد پل و پیوند میان فرهنگ‌ها فراهم آورد.

این موضوع در نشست سالانه‌ی بین‌المللی کمیسیون آموزش جغرافیای «اتحادیه‌ی بین‌المللی جغرافی‌دانان جهان» (IGU)، در شهر استانبول ترکیه، مطرح شد.
دکتر ناهید فلاحیان، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گزارشی از این نشست در جدیدترین شماره‌ی فصلنامه‌ی رشد آموزش جغرافیا ارائه کرده است.
در ابتدای این گزارش آمده است: «مضمون اصلی گردهمایی امسال، نقش مهم آموزش جغرافیا در آموزش‌های فرهنگی و تفاهم فرهنگی و بین‌المللی بود؛ چنان‌که از ماه‌ها پیش در مقدمه‌ی فراخوان این گردهمایی ذکر شده بود: «در دنیایی که فناوری به ما اجازه می‌دهد که آن سوی مرزها را ببینیم، سیاست غالباً در پی آن است که بر تفاوت‌ها و بر دیگری بودن گروه‌های فرهنگی، قومیت‌ها و مذاهب تأکید کند. اما تنها آموزش جغرافیاست که از طریق برنامه‌ی درسی مدارس و دانشگاه‌ها، می‌تواند فضای مناسبی را برای ایجاد پل و پیوند فرهنگ‌ها فراهم آورد.
با افزایش روند جهانی شدن و مهاجرت‌ها، جغرافی‌دانان ممکن است خود را با وظیفه‌ی برقراری پیوند میان فرهنگ‌ها در ورای تقسیمات سیاسی دولت ملت‌های منفرد روبه‌رو ببینند.
مضمون اصلی این سمپوزیوم نمایش تفاوت‌های فرهنگی از طریق آموزش جغرافیاست. ما معتقدیم این گردهمایی افق‌های جدیدی را برای همه‌ی شرکت‌کنندگان در زمینه‌ی فهم و تأکید بر یکی از مهم‌ترین نقش‌های آموزش جغرافیا، یعنی برقراری پیوند میان فرهنگ‌های متفاوت پدیدار خواهد کرد، اگرچه ترغیب شرکت‌کنندگان به این مضمون، مانع از پذیرفتن مقالات و بحث‌های مربوط به سایر جنبه‌های آموزش جغرافیا نیست.»
متن کامل نشست کمیسیون آموزش جغرافیای IGU را می‌توانید در این شماره‌ی فصلنامه‌ی رشد آموزش جغرافیا، شماره‌ی 94، بهار 1390 بخوانید.

تعداد بازدید : ۱,۲۳۴
کد خبر : ۲۴۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید