عکس رهبر جدید
دفتر نهمین «جشنواره عکس رشد» بسته شد
مراسم اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد دهم آبان 1395 در فرهنگستان هنر تهران برگزار شد و از برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل آمد

 

 

 

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این مراسم به ایراد سخنانی در زمینه جشنواره عکس رشد پرداختند که بخش‌هایی از صحبت‌های ایشان را با هم می‌خوانیم:

«ما می‌توانیم آنچه را که فکر می‌کنیم به دیگران منتقل کنیم. عکس می‌تواند زبان شعر مدرن باشد. می‌تواند زبان انتقال عواطف و احساسات باشد. امروزه تنوع در موضوعات ضرورت وجود تخصص‌های متعدد را در ما به وجود آورده است. عکاس هم باید تخصص داشته باشد.

یکی از این تخصص‌ها حوزه تعلیم و تربیت است و ما در آموزش و پرورش این نوع جشنواره‌های را برای تحقق اهداف تربیتی برگزار می‌کنیم. یعنی صرفاً جشنواره برای جشنواره نیست.

هدف جشنواره عکس رشد این است که بهترین عکس‌های حوزه تعلیم و تربیت را شناسایی کند، از افرادی که در این زمینه آثاری را خلق کرده‌اند تقدیر کند و آن‌ها را به جامعه تعلیم و تربیت و دست‌اندرکاران آن معرفی کند.

موضوع عکس در آموزش و پرورش دارای دو هدف می باشد. یکی عکس برای آموزش و پروش است، یعنی ما باید از هنر عکاسی برای انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی در 11 حوزه یادگیری در آموزش و پرورش بهره‌مند شویم.دکتر محمدیان

هدف دوم وظیفه‌ای است که آموزش و پرورش در زمینه آموزش عکس دارد. ما در آموزش و پرورش باید عکاسی را به عنوان یک هنر و مهارت آموزش بدهیم.

این جشنواره می‌تواند برای ما درباره شناسایی استعدادهای برتر و علاقه‌مند به هنر عکاسی کمک کند. حرکت این جشنواره همواره یک گام به جلو بوده است و هر دوره نسبت به دوره‌های قبل قدم‌هایی رو به جلو برداشته است.

امروز در این جشنواره آنچه که دیدم حس و عواطف صادقانه بود. این جشنواره توانسته است از تصنع فاصله بگیرد. یعنی عکاسان به جای اینکه چیدمان خود را به مخاطبان تحمیل کنند، مخاطب را در جریان موضوع قرار می‌دهد و زاویه نگاه خود را به مخاطب منتقل کرده است و مخاطب را در نگریستن و قضاوت کردن آزاد گذاشته است.

متأسفانه در جامعه هنری سیاه نمایی وجود دارد. این سیاه نمایی بد است اما از طرف دیگر خوش‌خیالی هم بد است. مگر اینکه موضوع درباره‌ آن‌ها باشد.

در این دوره از جشنواره به واقع‌بینی نزدیک شده‌ایم. عشق و علاقه معلم به یاددادن در همه نوع از کلاس‌ها دیده می‌شود. هم در کلاس‌های محروم و هم در کلاس‌های دیگر. در بخش دانش‌آموزی جلوه‌های زیبایی وجود دارد.»

 

 

 

در ابتدای این مراسم محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و دبیر جشنواره عکس رشد در مراسم اختتامیه جشنواره عکس رشد با بیان اینکه فضای امروز در آموزش و پرورش فضای یادگیری است عنوان کرد: «آموزش تنها در کلاس درس اتفاق نمی‌افتد بلکه در نمایشگاه‌های هنری مانند نمایشگاه عکس رشد نیز آموزش وجود دارد. به گفته داوران، جشنواره عکس رشد یکی از جشنواره‌‌های مورد اعتنا و معتبر در زمینه عکاسی می باشد.»آقای محمد ناصری

 

دبیر جشنواره عکس رشد در ادامه با بیان این مطلب که یکی از هدف‌های این جشنواره توجه به موضوعات متنوع و مختلف آموزش و پرورش می‌باشد به ارائه گزارشی از این جشنواره پرداخت: « تعداد 2432 نفر عکاس  با 15348 قطعه عکس در این جشنواره مشارکت داشته‌اند. که از میان این آثار، 300 عکس به نمایشگاه جشنواره راه یافته‌اند. برندگان نهایی 15 نفر می‌باشند که در میان آن‌ها یک نفر از تهران و بقیه افراد از شهرستان‌ها بوده‌اند. شهر همدان و تبریز 2 برگزیده در این جشنواره داشته‌اند.»

 

وی در پایان از حاظران دعوت کرد تا بیبنیه هیئت داوران نهمین دوره جشنواره عکس رشد را که در ویژه‌نامه آثار برگزیده نهمین دوره جشنواره عکس رشد در میان حضار در این مراسم توزیع شده بود را به دقت مطالعه کنند.

 

 

دیگر سخنران این مراسم حسن غفاری، یکی از داوران نهمین جشنواره عکس رشد بود و گفت: «جشنواره عکس رشد یکی از کاربردی‌ترین و اثرگذارترین جشنواره‌های عکاسی در ایران است که عکس‌هایش فراموش نمی شوند، عکس‌های این جشنواره در کتاب‌های درسی و نشریات چاپ می‌شوند و دیده می شوند. یکی از صادقانه‌ترین عکس‌هایی که در بخش مسابقه دیده‌ایم در بخش دانش آموزی بر پایه‌ آموخته‌های آن‌ها در مدارسشان بوده است.»اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد

وی در ادامه به بیان ویژگی‌های یک عکاس حرفه‌ای پرداخت و توضیحاتی درباره نحوه صحیح عکاسی ارائه کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 *************

 

در پایان این مراسم جوایز برگزیدگان نهمین دوره از جشنواره عکس رشد به شرح زیر اهدا شد:

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی در بخش ایران سرزمین پرگهر:
رتبه اول: هادی محسن‌تبار فیروزجائی، استان مازندران/ بابلسر
رتبه دوم: امیر عنایتی، استان خراسان رضوی/ تربت حیدریه
رتبه سوم: احمد بلباسی، تهران

 

 

لوح تقدیر و جایزه نقدی در بخش آموزش و پرورش: ( 5 اثر برگزیده)
ـ رضا زنگنه؛ استان همدان
ـ حمید صادقی گوغری؛ کرمان
ـ سیدمحمدصادق حسینی؛ شیراز
ـ امیرمهدی نجفلو شهپر؛ همدان
ـ محمد بقال اصغری؛ تبریز

 

 

لوح تقدیر و جایزه نقدی در بخش دانش آموزی: (5 اثر برگزیده و 2 اثر تقدیری)
ـ محمد دهقانیان؛ استان اصفهان، خمینی‌شهر
ـ زینب ایرانی؛ قم
ـ مهتاب شورورزی؛ استان خراسان رضوی، نیشابور
ـ علی کریمی‌زاده؛ استان یزد، اردکان
ـ مریم اسماعیل‌زاد؛ استان آذربایجان غربی، ارومیه
ـ سارا سرفراز؛ استان البرز، کرج (تقدیری)
ثنا توکلی؛ استان آذربایجان شرقی، تبریز (تقدیری)

 

 

اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
اختتامیه نهمین جشنواره عکس رشد
جشنواره عکس رشد           
 

منبع: دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
تعداد بازدید : ۱,۵۰۱
کد خبر : ۲,۴۲۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید