منبع: ماهنامهی «رشد آموزش راهنمایی تحصیلی»، فروردین 1390
ماهنامهی رشد آموزش راهنمایی تحصیلی در جدیدترین شمارهی خود، شمارهی 7، فروردین 1390، با ارائهی مقالهای، خواستهها و دیدگاههای معلمان را دربارهی مدرسهی مثبت توضیح داده است.
در این مقاله که با عنوان «معلمان مثبت» ارائه و توسط
دکتر فرید براتیسده تهیه شده، آمده است: «انجمن روانشناسی آمریکا (1998 و APA) براساس مطالعات محققانی چون امر و همکاران او (1994) و واینشتاین و مینانو (1993)، خواستهها و دیدگاههای معلمان را دربارهی مدرسهی مثبت به شرح زیر عرضه کرده است:
ـ محیطی امن از نظر فیزیکی و ساختمانی
ـ وجود همکاری بین دانشآموزان با یکدیگر و بین معلمان و دانشآموزان
ـ وجود احترام متقابل بین معلمان و دانشآموزان
ـ دارای محیط کلاسی (آموزشی) محرک از نظر بصری (مثل استفاده از پوسترهای جذاب آموزشی یا مطالبی که خود دانشآموزان تهیه و در کلاس به شکلهای زیبا و جذاب نصب کردهاند.)
ـ برقراری روابط دوستانهی معلمان با دانشآموزان مدرسه در ساعات غیرحضور در کلاس
ـ وجود رویکردهای مبدعانه و متنوع در آموزش (مثلاً یادگیری جستوجومحور یا کاوشی و اکتشافی، استفاده از تکنولوژیهای نو و تکنولوژیهای آموزشی و...) و امکان استفاده از آنها
ـ مشارکت فعال دانشآموزان در کلاس و در آموزش
ـ تعریف و مشخص ساختن (یا به اصطلاح عملیاتی کردن) نتایج و بازدههای روشن آموزشی برای نیل دانشآموزان به کسب آنها
ـ ساختاربندی و سازماندهی روشن و مشخص کلاس
ـ وجود قوانین، ضوابط و روشهای آموزشی واضح و روشن
ـ همکاری مؤثر والدین با مدرسه، معلم و اولیای مدرسه
ـ وجود والدین حامی (حامی و حمایتگر تلاشهای دانشآموزان و معلمان)
ـ حمایت مدیران و مسئولان از معلمان
ـ دسترسی ساده و راحت به مواد و مطالب درسی و فناوریهای نو
ـ احساس کنترل بر مسیر و سمتوسوی بازدههای آموزشی و نتایج حاصله
ـ احساس پیشرفت شخصی و آموزشی مداوم.
همانگونه که ملاحظه میشود، متغیرهای شکلدهندهی مدرسهی مثبت از نظر معلمان، ترکیبی است از عوامل آموزشی، عوامل مرتبط با کنترل و نحوهی ادارهی کلاس، عوامل عاطفیـ اجتماعی و عوامل مرتبط با رشد شخصی و کفایتهای فردی معلم. درحقیقت چنین به نظر میرسد که معلمان،
مدرسهای را مثبت میدانند که در آن، خودراهبر یا خودتعیینگر، به همان مفهومی باشند که در نظریهی معروف خودتعیینگری [رایان و دسی، 2002] آمده است.
متن کامل این مقاله را میتوانید در ماهنامهی رشد آموزش راهنمایی تحصیلی، شماره 7، فروردین 1390 ببینید.