ماهنامهی «رشد تکنولوژی آموزشی» منتشر کرد
با کمک درس انشا میتوان مهارتهای تفکر و خلاقیت دانشآموزان را بالا برد و ذهن آنان را در همهی دروس بارور ساخت.
ماهنامهی رشد تکنولوژی آموزشی در شمارهی جدید خود مقالهای با عنوان «هشت گام اساسی در نوشتن انشای خلاق» چاپ کرده است که بر نکتهی فوق تأکید دارد.
آقای ناصر مبارکی، کارشناس ارشد علوم تربیتی و آموزگار پایهی اول شهرستان قروه استان کردستان نویسندهی این مقاله در ابتدای آن آورده است: «در مدارس ما، زنگ انشا و موضوعات ارائه شده برای انشا، بهصورت سنتی اجرا میشود که همان توصیف یک پدیده، شغل
و یا فصلی از سال و... است. چنین که بدون هیچگونه آموزشی، از دانشآموزان میخواهیم در مورد یک موضوع انشا بنویسند و در کلاس ارائه دهند. تعداد اندکی از معلمان هستند که انشا را آموزش میدهند. لازمهی نوشتن انشای خوب این است که ما به پرورش حواس دانشآموزان توجه
و مهارتهای زبانی را تقویت کنیم.
در حیطهی زبانآموزی، چهار رکن اصلی گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن بهعنوان مهارتهای لازم زبانآموزی در آموزش تمامی زبانهای دنیا و برنامههای آموزشی مدنظر قرار میگیرد. در این چهار قدم، نوشتن مرتبهی چهارم را به خود اختصاص داده است، چرا که سه امر گوش
دادن، صحبت کردن و خواندن، مقدمهی نوشتن هستند [زندی، 1379]».
آقای مبارکی در ادامهی مقاله خود، هشت گام اساسی در نوشتن انشای خلاق ازجمله: تقویت حواس، آمادهسازی شفاهی، تداعی کلمات، جملهنویسی، پیشرفت در جملهسازی، نوشتن متن کوتاه در مورد چند تصویر بهصورت گروهی، نوشتن انشا بهصورت گروهی و نوشتن انشای مستقل را تشریح کرده
است.
متن کامل این مقاله را میتوانید در ماهنامهی رشد تکنولوژی آموزشی، شمارهی 7، فروردینماه 1390 ببینید.