عکس رهبر جدید
۲۶ اَمرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۴۷
علوم شهروندی در قرن بیست و یکم
ماه‌نامه «رشد مدرسه فردا» در مقاله ای و با توجه به گسترش ظرفیت های علوم شهروندی، به زنجیره علوم پرداخته است. زنجیره ای که از آگاهی جهانی آغاز و به مشارکت جهانی ختم می‌شود

در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «علوم شهروندی نه تنها دانش‌آموزان را با علوم درگیر می‌سازد بلکه آن‌ها را در شیوه و مفاهیم علمی غرق می‌کند. مشارکت در پروژه‌های علوم شهروندی می‌تواند باعث ایجاد سواد علمی، رشد مهارت‌های علمی، برقراری ارتباط، همکاری، تفکر انتقادی، مهارت‌های قرن بیست و یکمی و حل مسئله شود و نیز مشارکت‌کنندگان را با طبیعت بی‌انتهای علم آشنا کند. پروژه‌های علوم شهروندی ممکن است در سطح جهانی نیز اجرا شوند.»

«آگاهی جهانی» عنوان بخشی از مقاله است. در این بخش می‌خوانیم: «اولین بخش این زنجیره، آگاهی جهانی است، ایجاد این آگاهی مستلزم قرارگیری در معرض سایر مناطق جغرافیایی و فرهنگی است تا فرد دانش و درکی فراتر از جهان پیرامونش به دست آورد. ارتقاء آگاهی جهانی در کلاس می‌تواند از طریق استفاده از منابع چاپی، برخط (آنلاین) و یا سایر ابزارهای سمعی و بصری رخ دهد.

گوگل ارت در راستای افزایش آگاهی جهانی، به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد که جهان را از زاویه «چشم پرنده» کاوش کنند و بر فراز آن به پرواز درآیند. پروژه یادگیری جیسون، برنامه درسی «دریاهای تغییر» را ارائه می‌دهد که دانش‌آموزان را در معرض مسائل و مفاهیم دریایی قرار می‌دهد و در نتیجه، آگاهی جهانی را توسعه می‌بخشد.

فعالیت‌های داده‌کاوی نیز می‌تواند به دانش‌آموزان در ایجاد و پیشنهاد پرسش در زمینه پدیده‌های جهانی مانند مهاجرت پرندگان و یا مسائل سلامت جهانی یاری برساند و در نتیجه، باعث رشد آگاهی جهانی شود. همچنین، رشد تفکر انتقادی و مهارت های مرتبط با فناوری را به دنبال دارد.»

 

نویسندگان در بخش «برقراری ارتباط محدود» آورده‌اند: «مرحله بعدی این زنجیره، به نوعی ارتباط مستقیم وابسته است که می‌تواند به صورت ناهم‌زمان (مانند ایمیل و نامه) و یا هم‌زمان (برقراری ارتباط صوتی و تصویری با استفاده از اسکایپ) باشد. در این ارتباط، دانش‌آموزان به تبادل داده‌ها می‌پردازند. مزایای برقراری ارتباط محدود به این شرح است:
• رشد مهارت‌های فناوری و آداب معاشرت دانش‌آموزان؛
• رشد نگاه جهانی دانش‌آموزان از طریق ارتباط با افراد و اجتماع های دیگر؛
• در صورتی‌که برقراری ارتباط محدود به‌صورت نوشتاری است؛ بهبود مهارت برقراری ارتباط دانش‌آموزان از طریق تلاش برای نوشتن و رساندن مفهوم؛
• در صورت استفاده از ارتباط نا‌هم‌زمان: با اینکه مناطق زمانی متفاوت است ولی نیازی به کار خارج از ساعات مدرسه نیست.

  

 

نویسندگان: جیل نانگنت، والتر اسمیت، لیندا کوک، مریدیت بل نویسندگان
مترجم: محمدامین اسپروز

منبع: ماه‌نامه رشد مدرسه فردا، شماره 7، (پی‌در‌پی 93)، فروردین 1395
تعداد بازدید : ۹۹۰
کد خبر : ۲,۳۴۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید