عکس رهبر جدید
۲۳ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۵۴
برنامه‌ریزی بر پایه شواهد
برنامه‌ریزی بر پایه شواهد، عنوان مقاله‌ای است که در شماره بهار فصل‌نامه «رشد آموزش فیزیک» منتشر شده است. در این نوشتار کوشش شده تا درباره هدف، بهره‌گیران، مفهوم و رویکرد برنامه‌ریزی بر پایه شواهد، ایجاد برنامه، اجرا، پایش و ارزیابی آن روشنگری شود

در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «مدیریت بر پایه نتایج» و «برنامه‌ریزی بر پایه شواهد» نکته‌های مشترک فراوانی دارند. در هر دو رویکرد بر بهره‌گیری از شواهد و پایش و ارزیابی پیوسته تأکید شده است. هدف آن است تا مدیران را برای تصمیم‌گیری آگاهانه، بازبینی‌های دوباره و اقدام‌های اصلاحی آماده و مجهز کنند. هر دو مفهوم در رشته‌های گوناگون به وجود آمده‌اند و جدا از یکدیگر رشد کرده‌اند.

خاستگاه «مدیریت بر پایه نتایج» نهضت عمومی نوین مدیریت و خاستگاه «برنامه‌ریزی بر پایه شواهد» رشته پزشکی بوده است. «مدیریت بر پایه نتایج» مجموعه جامعی است که اصول مدیریت با بهره‌گیری از اطلاعات و شواهد نتایج واقعی برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد ایجاد، تهیه و تدوین منابع اجرایی، انجام برنامه‌ها و اجرای فرایند‌ها و کار‌ها و سرانجام پاسخگویی و گزارش‌دهی را دربردارد. «برنامه‌ریزی بر پایه شواهد» مفهومی بسته‌تر است که بهره‌گیری روشن و گویا از بهترین شواهد موجود را پایه تصمیم‌گیری در مدیریت برنامه می‌داند. پایش و ارزیابی یکی از روش‌های تولید و ایجاد شواهد است و با هر دو مفهوم یاد شده رابطه‌ای تنگاتنگ دارد.»

 

در ادامه مقاله آمده است: «برنامه‌ریزی بر پایه شواهد نیازمند آن است که شواهد با توجه به شیوه تولید و مدیریت آن‌ها در نظر گرفته شوند. «برنامه‌ریزی بر پایه شواهد»، کوششی نظام‌مند برای فراهم ساختن و بهره‌گیری از بهترین شواهد تجربی در تصمیم‌گیری برای برنامه‌ریزی، اجرا، پایش و ارزیابی و گزارش‌دهی تحقق اهداف است.

اگرچه کیفیت انواع گوناگون شواهد باید در ارتباط با شیوه تولید و استفاده واقعی آن‌ها در طول برنامه‌ها معلوم شود ولی به‌طور کلی شواهد به این سه گونه طبقه‌بندی شده‌اند:
اول: شواهد مستقیم از وضعیت جمعیت و شرایط فردی آن. گردآوری و بهره‌گیری از اطلاعات «آماری» سبب می‌شود تا از جمعیت هدف و افراد متأثر از برنامه، تصویری روشن و دقیق ترسیم شود و بازشناخت درست وضعیتی که برنامه با آن سروکار دارد، امکان‌پذیر گردد.
دوم: دانسته‌هایی مربوط به باور‌ها، ارزش‌ها، اصول و اولویت‌هایی که بر زندگی جمعیت هدف اثرگذار است. در برنامه‌ریزی‌ها باید تنوع فرهنگی و اولویت‌های اجتماعی را منظور کرد.
سوم: شواهد مربوط به منافع، آسیب‌ها و دیگر عملکردهای اثرگذار همراه با برنامه‌ای که سازمان قصد اجرای آن را دارد.

نویسنده مقاله در ادامه به موضوعاتی مانند ارزیابی و اهمیت آن در ایجاد و تولید شواهد، شناخت چارچوبی برای نتایج بر پایه شواهد و طرح‌ریزی و ایجاد برنامه‌های بر پایه شواهد پرداخته است.

 

نویسنده: سیدحجت‌الحق حسینی از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
کلیدواژه‌ها: مدیریت بر پایه نتایج، برنامه‌ریزی بر پایه شواهد، نظریه تغییر، سامانه‌های ارزیابی و پایش، شناخت شاخص و معیار، برنامه/ راهکار اجرایی، مستندسازی، گزارش‌دهی، برنامه‌ریزی آموزشی

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک، شماره114، بهار 1395
تعداد بازدید : ۹۵۲
کد خبر : ۲,۳۴۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید