عکس رهبر جدید
۲۴ اسفند ۱۳۸۹ ۰۹:۴۹
اقدام‌پژوهی یا پژوهش کلاسی
این مقاله در فصلنامه‌ی «رشد آموزش زبان» چاپ شده است

«اقدام‌پژوهی» روشی پژوهشی است که معلمان را قادر می‌سازد، علاوه بر استفاده از پژوهش‌های دیگران، از طریق مقالات و کتاب‌ها، خود نیز به حل مشکلات آموزشی از طریق پژوهش اقدام کنند.

فصلنامه‌ی رشد آموزش زبان، در این شماره‌ی خود، مقاله‌ای با عنوان: «اقدام‌پژوهی فعالیتی به سوی پژوهش کلاسی» درج کرده که برای استفاده و بهره‌برداری معلمان پژوهشگر بسیار مفید است.
در چکیده‌ی این مقاله که به کوشش خانم مژگان رشتچی، دکترای آموزش زبان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال تهیه شده، آمده است:
«برای بسیاری تحقیق‌کردن کاری سخت و وقت‌گیر است و گاه حتی فکر کردن به آن هم ممکن است موجب بروز نگرانی شود. شاید اولین مشکل جست‌وجوی موضوعی برای تحقیق باشد، چون اغلب تصور می‌کنند که موضوع تحقیق باید پیچیده و کاملاً جدید باشد، به‌طوری که باعث تحیر و تعجب دیگران شود. یافتن چنین موضوعی نه تنها به ساعت‌ها صرف وقت و مطالعه نیاز دارد، بلکه مسائلی مانند محل انجام تحقیق، یافتن آزمودنی‌ها، به دست آوردن داده‌ها و تفسیر آن‌ها نیز به دشواری کار می‌افزاید.
البته تصور دیگری نیز در مورد تحقیق وجود دارد. برای برخی تحقیق یعنی جمع‌آوری مطالب از منابع گوناگون یا همان تحقیق کتابخانه‌ای که غالباً توسط دانشجویان و دانش‌آموزان به انجام می‌رسد و به عنوان بخشی از ارزش‌یابی یک درس در نظر گرفته می‌شود. هدف این مقاله ارائه‌ی تصویری ساده و دقیق از اقدام‌پژوهی است؛ تحقیقی که توسط معلمان در کلاس‌های درس انجام می‌شود و راهی است که از طریق آن معلمان می‌توانند علاوه بر تدریس به پژوهش نیز بپردازند.»
نویسنده در ادامه این مقاله به اهداف اقدام‌پژوهی اشاره کرده و خاطرنشان ساخته است: «هدف «اقدام‌پژوهی»، جلب همکاری پژوهشگران و معلمان برای حل مسائل و مشکلات آموزشی متداول در کلاسی‌های درس و رواج تحقیق در مورد آن دسته از مسائل آموزشی است که معلمان در عمل با آن مواجه هستند.
باید خاطرنشان کرد که هدف این تحقیق تولید نظریه‌ی علمی یا بررسی کاربرد آن‌ها نیست و یافته‌های آن شمول عام ندارند و به کلاس درس در محیطی خاص محدود می‌شوند.»
خانم رشتچی در این مقاله، ضمن تشریح انواع تحقیق، رویکردهای تحقیق و انواع اقدام‌پژوهی، نکات مثبت اقدام‌پژوهی مانند: همکاری و تشریک مساعی با همکاران، آسان‌تر شدن تدریس، حل مشکلات درسی دانش‌آموزان و افزایش دانش و آگاهی در مورد برنامه‌ی درسی، آموزش و یادگیری را توضیح داده است.

متن کامل این مقاله را می‌توانید در فصلنامه‌ی رشد آموزش زبان، شماره‌ی 97، زمستان 1389 بخوانید.

تعداد بازدید : ۲,۰۶۲
کد خبر : ۲۲۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید