عکس رهبر جدید
۲۸ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۱۴
ما یک تیم هستیم
ما یک تیم هستیم، عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصلنامه «رشد آموزش مشاور مدرسه» منتشر شده است. نقش مشاوره‌ای کارکنان مدرسه در اقدامات یاورانه مشاوره‌ای به دانش‌آموزان محور اصلی این مقاله است.

ملیحه مظفری‌، سرپرست آموزشی فرزانگان نکا، در بخشی از مقاله به اصول اساسی راهنمایی و مشاوره اشاره کرده است که برخی از آن‌ها عبارتند از:
1.    در راهنمایی؛ اعتقاد بر تکریم شخصیت و کرامت و فضیلت مقام انسانی است.
2.    مشاور باید به شخصیت مراجع احترام بگذارد و بدون توجه به عقیده، موقعیت اجتماعی، نژاد و ملیت وی برای او ارزش قائل شود.
3.    در مشاوره باید حقوق مراجع محفوظ بماند و خودش مورد احترام قرار گیرد.
4.    مشاوره یک رابطه مجاز و آزاد است. مراجع باید طی مشاوره آزادی کامل داشته باشد تا بتواند هر چه می‌خواهد بگوید.
5.    راهنمایی نباید به مراجع تحمیل شود و به اجبار انجام گیرد.
6.    چون راهنمایی جریانی پیوسته در زمینه کمک به فرد است بنابراین باید در تمام طول زندگی ادامه یابد.
7.    در امر راهنمایی تمام جنبه‌های شخصیتی دانش‌آموز و رشد و تکامل فردی او مورد توجه قرار گیرد.
8.    راهنمایی برای همه افراد و در تمام سنین انجام می‌گیرد.
«نقش کارکنان مدرسه در اقدامات یاورانه‌ای مشاوره» عنوان بخشی از این مقاله است. در این بخش می‌خوانیم: «جریان مشاوره و راهنمایی، زمانی در مدارس موفق خواهد بود که به عنوان جزئی از کل برنامه آموزشی مدرسه مطرح شود و هر کدام از کارکنان مدرسه اعم از مدیر و معاون و آموزگار و دبیر و... وظیفه خود را در قبال هسته مشاوره به خوبی انجام دهند. مهم‌ترین وظایف کادر آموزشی در برابر برنامه مشاوره و راهنمایی عبارت است از:
1.    حمایت از برنامه‌های مشاوره، کمک به مشاور مدرسه در جهت شناخت دانش‌آموزان و تسریع انجام کارهای مشاوره؛
2.    معرفی دانش‌آموزان مشکل‌دار توسط معلم به مشاور جهت کمک و حل مشکل آن‌ها؛
3.    هماهنگ کردن برنامه مشاوره با سایر برنامه‌های مدرسه؛
4.    همکاری با مشاوران در جهت شناسایی استعدادهای شاگردان.»
نویسنده مقاله در ادامه به مسئولیت‌های معلمان در این زمینه پرداخته است: «مسئولیت معلم در برنامه راهنمایی به عنوان تسهیل کننده به قدری اهمیت دارد که می‌توان موفقیت یا شکست برنامه راهنمایی را تا حد زیادی به فعالیت و همکاری او مربوط دانست. معلم با دانش‌آموزان بیشترین و نزدیک‌ترین تماس را دارد و این خود، علاوه بر تدریس موقعیت مناسبی را برای انجام مشاوره توسط وی فراهم می‌آورد. معلم ضمن تدریس عملاً دانش‌آموز را در جهت نیل به اهداف آموزش و پرورش راهنمایی می‌کند، و در نتیجه تعلیم و تربیت به طور تفکیک ناپذیری در هم می‌آمیزند و با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند. معلم که درباره دانش‌آموز اطلاعات جامع و دقیقی دارد، در تکمیل پرونده راهنمایی، مشاور مدرسه را یاری می‌دهد و در شناسایی دانش‌آموز نقش مهمی ایفا می‌کند. معلم همچنین می‌تواند دانش‌آموزانی را که به کمک‌های ویژه نیاز دارند، مشخص سازد و به مشاور ارجاع دهد. معلم علاوه بر موارد فوق قادر است در زمینه ارائه اطلاعات شغلی و تحصیلی و اجتماعی به دانش‌آموزان به میزان قابل توجهی مشاور را کمک کند. از این رو همکاری معلم در برنامه راهنمایی تا حد زیادی از سنگینی وظایف مشاور می‌کاهد.»

متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 41، پاییز 1394 منتشر شده است.

 

کلیدواژه: نقش، راهنمایی، مشاوره، مدرسه، دانش‌ آموزان

منبع: رشد آموزش مشاور مدرسه
تعداد بازدید : ۱,۷۶۰
کد خبر : ۲,۱۵۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید