آموزش ساخت وسیلهای ساده برای تدریس مثلثات در «رشد آموزش ریاضی»
فصلنامهی رشد آموزش ریاضی، در جدیدترین شمارهی خود، مقالهای تحت عنوان «وسیلهای ساده برای تدریس مثلثات» دارد که مؤلفان در آن سعی کردهاند با ساخت دستسازهای ساده با الهام از قضیهی هندسی مسئلهی جفت دوایر خواجه
نصیرالدین طوسی، فهم دانشآموزان از مثلثات را سادهتر کنند.
«مرتضی بیات»، «زهرا خاتمی» و «هوشنگ اوصانلو» از خانهی ریاضیات زنجان در ابتدای مقالهی خود آوردهاند: «ضرورت وجود وسیلهای ساده برای تدریس درس مثلثات ما را بر آن داشت که با استفاده
از قضیهی هندسی معروف مسئلهی جفت دوایر طوسی، وسیلهی متحرکی طراحی کنیم که بهراحتی توسط معلمان و دانشآموزان قابل ساخت بوده و درضمن، اکثر مطالب مربوط به درس مثلثات به کمک آن، به صورت شهودی قابل بیان باشد.»
این مقاله برای نشان دادن چگونگی ساخت این وسیله، ابتدا به معرفی قضیهی هندسی، معروف به مسئلهی جفت دوایر که توسط خواجه نصیرالدین طوسی ارائه شده، پرداخته است.
کاربرد این قضیه برای ساخت دایرهی مثلثاتی متحرک و روش استفاده از این وسیله، بخشهای دیگر این مقاله را تشکیل میدهند.
برای مطالعهی متن کامل این مقالهی آموزشی میتوانید به جدیدترین شمارهی رشد آموزش ریاضی، شمارهی 102، زمستان 1389 رجوع کنید.