عکس رهبر جدید
کنکور، یوغی ناگسستنی بر گردن نظام آموزشی کشور
منبع: مجله «رشد آموزش شیمی»

«کنکور، یوغی ناگسستنی بر گردن نظام آموزشی کشور»، عنوان یادداشت سردبیر فصلنامه رشد آموزش شیمی، شماره 114 (پاییز1394) می‌باشد.
نعمت‌الله ارشدی، سردبیر مجله رشد آموزش شیمی در یادداشت خود با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید آورده است:
«سال تحصیلی تازه در حالی شروع می‌شود که تابستان بسیار داغی را پشت‌سر گذاشتیم. داغ نه به خاطر گرمای بیش از اندازه هوا بلکه به دلیل داغی که پرسش‌های کنکور 94 بر دلمان گذاشت. پرسش‌های درس شیمی در کنکور 94 چیزی به جز خجالت در برابر دانش‌آموزان عزیز این مرز‌ و بوم ارمغانی برایمان نداشت. پرسش‌هایی که به  ادعای طراحان و مسئولان محترم سازمان سنجش نوآورانه و مفهومی می‌نمود، ولی فرسنگ‌ها با هدف‌های برنامه درسی شیمی دوره‌ متوسطه و ساختار و محتوای کتاب‌های درسی فاصله داشت. پرسش‌هایی که چون پتکی گران بر سر برنامه‌ریزان درسی و مؤلفان کتاب‌های درسی فرود آمد و شعله‌های سوزان ناامیدی را در خیمه دلسوزان آموزش شیمی کشور بیفکند.»
سردبیر این مجله در بخش دیگر این یادداشت آورده است:
«نگرانی از پیامدهای ناگوار کنکور 94 در سال تحصیلی تازه بر آموزش شیمی کشور و میزان خسارت ناشی از ادامه این روند، ما را بر آن می‌دارد که در پی چاره‌ای باشیم. از یک سو دعا کنیم که هر‌چه زودتر سایه شوم این آزمون از سر نظام آموزشی کنکور زده ما دور شود و از سوی دیگر از مسئولان بخواهیم زمینه مشارکت، نظارت یا مشاوره دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی را به عنوان تنها متولی طراحی و تولید برنامه درسی، در طراحی پرسش‌های کنکور فراهم آورند. این اقدام می‌تواند تا حدودی از گسترش فاجعه‌ای بزرگ بکاهد که بی‌تردید در پیش روی ماست. رواج کلاس‌های کنکور- محوری که در آن‌ها کتاب‌های درسی به مسلخ فراموشی سپرده شوند و برنامه درسی در راه تحقق هدف‌هایش ناکام دم فرو بندد.»
در بخش آخر این یادداشت آمده است: «مجله رشد آموزش شیمی خود را موظف به انعکاس همه‌ دیدگاه‌ها و از جمله انتشار نظر طراحان محترم می‌داند، از انتقاد‌ها و پیشنهاد‌های راهگشای خوانندگان ارجمند خود در این زمینه به گرمی استقبال می‌کند و امیدوار است که با انجام رسالت مطبوعاتی خویش بستری مناسب برای تضارب اندیشه‌ها ایجاد کند و راهکارهای عملی شایسته‌ای برای مهار این چالش مهم جامعه آموزش شیمی کشور بیابد.»
متن این یادداشت را می‌توانید در مجله رشد آموزش شیمی، شماره 114، پاییز 1394 بخوانید.

تعداد بازدید : ۱,۰۰۷
کد خبر : ۲,۰۸۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید