عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
مهارت‌های اجتماعی، کلید یادگیری
منبع: «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

«مهارت‌های اجتماعی، کلید یادگیری» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره‌ فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی منتشر شده است. براساس این مقاله، مهارت‌هایی مانند همکاری و خودکنترلی باعث تسهیل یادگیری کودکان می‌شود.
شیرین برزین کارشناس پیش‌دبستانی نویسنده این مقاله است.
در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «مطالعات نشان می‌دهد که کودک در آغاز ورود به پیش‌دبستان، نیازمند کسب و توسعه مهارت‌هایی است که کلید یادگیری محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر این‌گونه مهارت‌ها اساس یادگیری خواندن، نوشتن، ریاضیات و علوم هستند. تقویت اعتماد‌ به‌نفس، مهارت همکاری و ارتباط با دیگران، خود کنترلی و حس کنجکاوی از جمله این مهارت‌ها هستند.»
در توضیح مهارت خود کنترلی آمده است: «خود کنترلی یعنی توانایی کودک در به تأخیر انداختن خواسته خود برای رسیدن به چیز بهتری در آینده. خودکنترلی جزئی حیاتی برای برخورداری از رفاه اجتماعی است و به کودکان کمک می‌کند که یاد بگیرند احساسات و رفتارهایشان را در جهت یک تصمیم‌گیری خوب کنترل کنند. کودکانی که از این مهارت برخوردارند نسبت به خود احساس مثبتی دارند. آن‌ها حس ناامیدی و ناکامی خود را کنترل می‌کنند. خودکنترلی و توسعه نظم و انضباط از طریق فعالیت‌هایی شکل می‌گیرد که در کودک انگیزه ایجاد می‌کند. برای مثال آن‌ها درک می‌کنند که برای شروع بازی باید نوبت بگیرند، هنگام گرسنگی منتظر بمانند تا غذا آماده شود و...
برای تقویت این مهارت در کودکان، هرگاه کودک رفتار نامناسب خود را کنترل کرد باید تشویق شود و پاداش بگیرد.»
متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 27، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۹۴
کد خبر : ۲,۰۰۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید