عکس رهبر جدید
مشاغل پرجاذبه و راه‌های افزایش انگیزه شغلی
مقاله‌ای از «رشد آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش»
فصل‌‌نامه رشد آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش در جدید‌ترین شماره خود به ویژگی‌های مشاغل پرجاذبه پرداخته است. آموزش‌های شغلی و افزایش انگیزه و رضایتمندی از دیگر بخش‌های این مقاله است.
دکتر مرتضی سمیعی زفرقندی نویسنده این مقاله است. وی جوانب گوناگون ویژگی‌های مشاغل پرجاذبه را چنین برشمرده است:
ـ غنی‌سازی شغل
ـ  چالش برانگیزی
ـ  وضوح شغل
ـ محتوای شغلی
ـ  رضایت شغلی
این ویژگی‌ها را می‌توان عوامل تأثیرگذار در میزان انگیزه شغلی دانست. در توضیح چالش‌برانگیزی می‌خوانیم: «چالش‌برانگیزی شغل یکی از مؤلفه‌های مهم در مسئله پرجاذبه بودن شغل است. قابلیت‌هایی از قبیل تنوع شغل، خلاقیت، اهداف دشوار و نیاز به کارگیری مهارت‌های متنوع از ویژگی‌های چالش‌برانگیزی شغل است و ممکن است متضمن منافع فردی یا جمعی باشد. در هر صورت این چالش از عوامل مهمی است که انگیزه شغلی را افزایش می‌دهد و نوعی رضایت شغلی و بهبود عملکرد را به همراه دارد. این‌گونه مشاغل در زمره پرجاذبه‌ها قرار می‌گیرند.»
نویسنده مقاله در بخش دیگر به آموزش‌های شغلی و افزایش انگیزه و رضایتمندی پرداخته است. در این بخش آمده: «منظور از آموزش‌های شغلی، افزایش توانمندی‌های تخصصی و سبک دانش و مهارت در انجام دادن وظایف محوله است. برنامه‌ریزی آموزشی باید بر مبنای نیازها تنظیم و به مرحله اجرا گذاشته شود. چنانچه آموزش‌ها بدون توجه به نیازهای واقعی صورت گیرد، بیشتر جنبه نمایشی و تشریفاتی خواهد داشت... صاحب‌نظران آموزش‌های متعدد و متنوعی را در‌خصوص آموزش‌های شغلی مطرح کرده‌اند، برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از: آموزش استاد شاگردی، گردش در مشاغل مختلف، خودآموزی،‌ آموزش‌ گروهی، کنفرانس، سمینار، آموزش‌های مجازی و آموزش خاص گروهی.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش، شماره 38، بهار 1394 منتشر شده است.
تعداد بازدید : ۱,۰۴۸
کد خبر : ۱,۹۶۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید