منبع: «رشد آموزش پیشدبستانی»
فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی در جدیدترین شماره خود بهضرورت آموزشوپرورش این دوره پرداخته است.
دکتر رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی نویسنده مقاله است.
وی اهداف و ضرورتهای دوره پیشدبستانی را چنین توضیح داده است: «بنیانهای دانش، مهارت، نگرش و ارزشها از دوره پیشدبستانی شکل میگیرند. بنابراین ضروری است که هر تحول و نوآوری آموزشی از سالهای اولیه کودکی مورد توجه قرار گیرد و برنامهریزی برای دوران کودکی و
بعد از آن بر پایهای قوی بنا نهاده شود. دوران پیش از دبستان از مهمترین دورههای زندگی هر فرد است که حساسیت آن ناشی از اهمیت و تأثیر تربیت در دوره کودکی است. تحقیقات مختلف مبین این مطلب است که بیشترین رشد و تکامل سلولهای مغزی و رشد هوشی تا قبل از هشت سالگی
اتفاق میافتد. اساس تکامل مغز نیز در این دوران است و سالهای اولیه عمر مهمترین زمان مؤثر در زندگی هر فرد محسوب میشود. کودکانی با توانایی جسمی، اجتماعی و روانی متولد میشوند که به ایشان امکان برقراری ارتباط، رشد و آموختن میدهد. آموزشوپرورش دوره پیشدبستانی
به متخصصان سنجش استعداد و تواناییهای تحصیلی کودکان اجازه میدهد که تواناییها و ناتوانیهای ذهنی و میزان آمادگی کودکانی را که نیازمند آموزشهای جبرانی هستند بهموقع شناسایی کنند و مداخلات مؤثر را بهموقع انجام دهند.»
نویسنده مقاله در ادامه به برخی از کارکردهای دوره پیشدبستانی اشاره کرده که عبارتند از:
الف. رشد و تقویت زبانآموزی
ب. پیشرفت تحصیلی
ج. رشد مهارتهای عاطفی ـ اجتماعی
د. سرمایهگذاری و توجیه اقتصادی
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی، شماره 26، بهار 1394 منتشر شده است.