مقالهای از «رشد آموزش تربیت بدنی»
مدرسه، مکان مناسبی برای آموزش نوجوانان برای پذیرش سبک زندگی سالم و فعال و حفظ آن است. فصلنامه رشد آموزش تربیت بدنی در جدیدترین شماره خود مقالهای را به این موضوع اختصاص داده است.
این مقاله توسط داود رضایینیا ترجمه شده است.
در ابتدای مقاله میخوانیم: «جوانانی که فعالیت بدنی دارند، از سلامتی جسمی و روانی بیشتری برخوردار میشوند. از این رو برنامههای گسترده فعالیت بدنی مدارس، میتواند به جوانان کمک کند تا اغلب نیازهای فعالیت بدنی خود را برآورده کنند. فعالیت بدنی مدارس، علاوه بر
دانشآموزان برای سایر افراد جامعه نیز سودمند است؛ زیرا فعالیت بدنی بهطور کلی:
- استخوانها و عضلات را قوی میکند؛
- احتمال چاق شدن و نیز ابتلا به بیماریهایی نظیر دیابت نوع دو و بیماریهای قلبی را کاهش میدهد؛
- احتمال اضطراب و افسردگی را کاهش داده، سلامت روانی مثبت را توسعه میدهد.
در پاسخ به این سؤال که «مدارس چگونه به فعالتر شدن نوجوانان کمک میکنند؟» آمده است: «درصد زیادی از فعالیتهای بدنی نوجوانان میتواند از طریق برنامههای فعالیت بدنی گسترده مدارس، همراه با اصل قراردادن تربیت بدنی کیفی فراهم گردد. همه بخشهای برنامه فعالیت
بدنی به نوجوانان کمک میکند تا فعالیتهای بدنی متفاوتی را جستوجو کنند و به آنها شانس یادگیری و تمرین مهارتها را میدهد تا سبک زندگی فعالی را نهادینه کنند.»
بر اساس این مقاله برنامه جامع فعالیتهای بدنی شامل موارد زیر است:
• تربیت بدنی کیفی
• فعالیتهای درون مدرسهای
• ورزشهای بین مدرسهای
در ادامه مقاله توضیح هر یک از این موارد آمده است.
متن کامل مقاله در فصلنامه رشد آموزش تربیت بدنی، شماره 54، بهار 1394 منتشر شده است.