عکس رهبر جدید
۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۳۷
آینده سالم فردای کودکان
مقاله‌ای از «رشد آموزش تربیت‌بدنی»

«آینده سالم فردای کودکان» عنوان مقاله‌ای است که در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی منتشر شده است. نقش فعالیت‌بدنی و آمادگی جسمانی کودکان در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی در بزرگ‌سالی موضوع اصلی این مقاله است.
آرزو تبریزی این مقاله را ترجمه کرده است. در این مقاله به تأثیرفعالیت‌ بدنی بر چربی‌های سرمی، فشار خون و چاقی پرداخته شده است.
در قسمتی از مقاله می‌خوانیم: «در سال 1982 بلر و پیت مفهومی را معرفی کردندکه طبق آن فعالیت‌ بدنی و آمادگی جسمانی در کودکان و نوجوانان باید به‌ عنوان روشی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی در بزرگ‌سالی ترویج شود. دلایل آنان به شرح ذیل بود:
1.    اگرچه عوارض بالینی بیماری قلبی- عروقی تصلب شرائین در بزرگ‌سالی آشکار می‌‌شود اما پیشرفت تدریجی آن در طول زندگی یک فرد اتفاق می‌افتد و منشاء آن از سال‌های کودکی است.
2.    این مسئله به‌طور آشکار مستند است که بیماری تصلب شرائین و عوارض آن در بزرگ‌سالانی که به‌طور مرتب در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند کمتر است.
3.    بنابراین چنین نتیجه گرفته می‌شود که بهبود عادات ورزشی در کودکان به بهتر شدن پیشرفت تصلب شرائین در سنین پایین می‌انجامد و انتظار می‌رود که به‌ عنوان یک روش مطلوب برای جلوگیری بیماری قلبی- عروقی بالینی در بزرگ‌سالی به خدمت گرفته شود. این بدین مفهوم است که احتمالاً مداخلاتی که در تمام طول زندگی برای کاهش خطر تصلب شرائین به‌کار برده می‌شوند اثر بیشتری دارند تا مداخلاتی که بعدها و در زمان بروز بیماری گرفتگی عروق به‌ کار برده خواهند شد.»
درباره تأثیر فعالیت‌ بدنی بر چربی‌های سرمی آمده است: «مطالعات انجام شده در مورد بزرگ‌سالان عموماً بیان کرده‌اند نیم‌رخ لیپوپروتئین سرمی افرادی که از سطح آمادگی جسمانی و یافعالیت‌ بدنی بیشتری برخوردارند مطلوب‌تر است. به‌خصوص افزایش HDL-C1 . به همین ترتیب، شش مطالعه مقطعی در مورد کودکان متفق‌القول بیان کرده‌اند که کودکان بسیار فعال یا ورزشکار در مقایسه با گروه‌های غیرفعال از HDL-C1 بالاتری برخوردارند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره 53، زمستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۷۹۲
کد خبر : ۱,۸۷۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید