عکس رهبر جدید
۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ۱۰:۰۷
زمین‌شناسی دریایی
منبع: فصلنامه‌ی «رشد آموزش زمین‌شناسی»

فصلنامه‌ی رشد آموزش زمین‌شناسی در شماره‌ی زمستان خود، مقاله‌ی مفصلی درباره‌ی زمین‌شناسی دریایی و اهداف گوناگون اقتصادی، امنیتی، سیاسی، نظامی، زیست‌محیطی و... آن ارائه کرده است که از جهات گوناگون حائز اهمیت می‌باشد.
این مقاله توسط آقای احمد رضایی، کارشناس ارشد زمین‌شناسی اقتصادی و خانم آنیا دانایی‌تبار، کارشناس زمین‌شناسی تهیه شده است. در ابتدای این مقاله آمده است: «امروزه انجام مطالعات و تحقیقات زمین‌شناسی دریایی در جهت اهداف گوناگون اقتصادی، امنیتی، سیاسی، نظامی، زیست‌محیطی و... با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و روش‌های نوین، امری اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود. در همین راستا، وجود صدها مرکز تحقیقاتی و آموزشی و همکاری‌های فیمابین در کشورهای پیشرفته، قابل توجه و تأمل است.
نگاه همه‌جانبه و فراگیر به حوزه‌ی مطالعات دریایی امری ضروری محسوب می‌شود و پیداست که انجام این‌گونه تحقیقات و مطالعات، دستاوردها و نتایج قابل توجهی درپی خواهد داشت. از جمله‌ی این دستاوردها می‌توان به ارتقای کمی و کیفی دانش فنی، روش‌ها، فناوری‌ها، مدل‌سازی و ارائه‌ی الگوهای تحقیقاتی، بهره‌مندی از مزایای ذخایر آبی و زیر آبی اشاره کرد. همگی این دستاوردها، تأثیرات محسوس و غیرمحسوسی در امور روزمره‌ی زندگی خواهند داشت. استفاده‌ی بهینه از منابع مهم دریایی، علاوه بر مزیت‌های اقتصادی، از دیدگاه مسائل دفاعی و نظامی نیز حائز اهمیت است.»
این مقاله دارای چند بخش مختلف شامل: مقدمه، محدوده‌ی فعالیت، اهداف و کاربردها، کاربرد زمین‌شناسی دریایی در مسائل امنیتی و سیاسی کشور، پی‌جویی و ظرفیت‌یابی منابع معدنی و مصالح مناسب در سواحل، بررسی مسائل ژئوتکنیکی و زمین‌شناسی مهندسی نوار ساحلی، بررسی‌های زیست‌محیطی نوار ساحلی و پهنه‌ی آب، فعالیت‌های انجام‌شده در ایران و دریاچه‌های ایران می‌باشد.
متن کامل این مقاله را در فصلنامه‌ی رشد آموزش زمین‌شناسی، شماره‌ی 63، زمستان 1389 می‌توانید ببینید.

تعداد بازدید : ۱,۵۹۵
کد خبر : ۱۸۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید