عکس رهبر جدید
۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ۰۸:۵۶
روش‌های هسته‌ای در کشاورزی
در «رشد آموزش فیزیک»

«روش‌های هسته‌ای در کشاورزی» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک منتشر شده است. این مقاله به قلم احمد شهبازی نوشته شده است.
نویسنده مقاله ابتدا به روش‌های هسته‌ای در علوم کشاورزی اشاره کرده است: «روش‌های هسته‌ای در علوم کشاورزی به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند:
1. روش پرتوتابی
2. روش‌های ردیابی
3. روش تجزیه به روش فعال‌سازی»
شهبازی، نویسندة‌ مقاله، پس از توضیح هر یک از این روش‌ها آورده است: «فناوری‌ هسته‌ای علاوه بر اینکه برای پژوهش‌های کشاورزی یک ابزار محسوب می‌شود برای سالم‌سازی، افزایش تولید و کنترل آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر کشورهای مختلفی از این فناوری بهره می‌برند. در این کشورها از طریق پرتودهی به مواد غذایی و سالم‌سازی اصلاح ژنتیکی گیاهان به عقیم‌سازی آفات گیاهی و موارد مشابه می‌پردازند.
به‌منظور تأمین غذا برای جمعیت در حال رشد کنونی به‌ویژه با توجه به محدودیت منابع آب و خاک و تولید گونه‌هایی با ویژگی‌های ژنتیکی خاص ضرورت می‌یابد. استفاده از انرژی هسته‌ای به روش پرتوتابی می‌تواند تغییرات ژنتیکی را برای اصلاح محصول در توده‌های گیاهی انجام دهد.
تولید گونه‌های پرمحصول و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور از دیگر مزایای استفاده از روش‌های هسته‌ای در کشاورزی است: تولید گونه‌هایی از محصولات غذایی با بهره‌وری بیشتر به‌منظور افزایش عملکرد محصول در واحد سطح و استفادة‌ بهینه از منابع آب و خاک یکی از مهم‌ترین کاربردهای انرژی هسته‌ای است. به‌جای اینکه سطح زیر کشت را افزایش دهیم می‌توانیم با استفاده از پرتودهی گاما ارقام بومی کم‌محصول را به ارقام پرمحصول تبدیل کنیم.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک، شماره 109، زمستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۸۴
کد خبر : ۱,۸۵۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید